0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett tips är att köpa till den trådlösa sändaren/mottagaren så du har en trådlös rumsgivare.Fungerar hos mig mycket bra och jag har mycket jämnare temperatur än när jag körde på kurva.
Har sett flera prisuppgifter på LVVP strax över 100 KSEK inkl. installation, t.o.m. 120 KSEK, men det beror ju också mycket på hur stor anläggning man behöver.
Det kan ju skilja tiotusentals kronor beroende på om det räcker med t.ex. 6 kW värmepump eller det behövs 16 kW. I vissa fall behövs extra tank eller annan speciell installation etc.
En sak som eventuellt kan vara en nackdel är att PUHZ-W85 VHA är en 1-fas värmepump, dvs belastningen på en av faserna kan bli 16/20/25A beroende på inställning. Detta kan påverka huvudsäkringarna vid mätaren och kräva byte till större dito och större el-abonnemang. På split-maskinerna har det alldeles nyligen kommit nya modeller av utedelarna där man kan få 3-fas med PUHZ-SW75YAA.
Utedelen SW75YAA avsäkras med 3x16 A enligt produktbladet. Max ström är 11,5 A, vilket jag tycker är konstigt mycket när det är en 3-fas inverter Den ger 7 kW värme vid -15 Celsius då COP bör vara runt 2. Den borde då alltså dra ca 3,5 kW el, dvs drygt 3x5 A, om lasten fördelas lika på de olika faserna. (Här skulle man vilja ha mer detaljinformation från tillverkaren)Innerdelen EHST20C-YM9C avsäkras också 3x16 A enligt produktbladet och har en el-patron på 6+3=9 kW. Max ström 13 A. Spärrar man el-patronen till 6 kW blir max ström 8,7 A. Vid kontinuerlig drift och max effekt borde de då tillsammans dra max ca 5+8,7=13,7 A per fas och därmed fungera med 16 A huvudsäkringar.
Ja, vad bra. Jag har en tidigare version av broschyren med de nya utedelarna och där det står det 3x16 A för SW75YAA men tittar man på deras hemsida har de ändrat till 3x13 A i den senaste broschyren som du visade. Max 11,5 A står det dock fortfarande och det är väldigt mycket vid 3-fas, nästan 8 kW elförbrukning Lite orimligt tycker jag, hoppas som sagt det går att få mer information från tillverkaren.
Jag har installerat en sw75yaa för två veckor sendan och strömmen till innerdelen går via utedelen. Elpatronen har en egen avsäkring till innerdelen.
Bra att kontakta dem. Man kan ju också jämföra med t.ex. NIBE där F2120-12 har samma värmeeffekt (men förmodligen bättre COP) som SW75YAA vid -15 grader. Max driftström på kompressorn är 6 A och på värmepumpen i dess helhet 7 A (x3). Den avsäkras då naturligtvis med 10 A. Det är endast den kraftigaste modellen F2120-20 med 11 A max driftström som behöver 13 A säkringar, se tabell:
Ja och om de säger att 11,5 A stämmer så fråga om vilket/vilka specifikt driftfall det då gäller? Utetemp, framledningstemp, ev. luftfuktighet och värmeffekt? Inverter med lika belastning på de tre faserna?
Lawrenz: jag fick betala 97500 fick då med trådlösa innegivaren, melcloud, tråg med värmekabel till utedelen. Samt att det var mycket rör som gick åt för installationen.
Det var bra att det blev klarlagt vid vilket driftsfall de avsåg att den drar max angiven ström Inget som är aktuellt i Sverige med 45 (kan inte infoga rätt tecken för "grader Celsius" längre utan det blir bara "", fler som är drabbade?). Det är ju ganska ofta man läser här att de har 16 A huvudsäkringar vid elmätaren.Fint att det kom en offert även på nya SW75YAA men synd att det är oklart vad som ingår respektive inte ingår. Kan t.ex. tänka mig att ny el-dragning till utedelen tillkommer. Också om den ska stå på en gjuten betongplatta.
Tror det säger en del om standarden på isoleringen av husen i Slovakien när de skriver att Power Inverter bara passar nya lågenergi- och passivhus. Förmodligen har de av tradition använt t.ex. mycket sten, cement och betong i husen och dessa material är riktigt dåliga för värmeisoleringen om de inte tilläggsisoleras väl på utsidan. Visst blir det bättre COP med den lägre framledningstemperaturen i golvvärme men radiatorsystem kan också dimensioneras så att framledningen inte blir så hög kallaste dygnen, t.ex. 45 grader framledning och 35 grader returledning vid DUT. Bra att tänka på när man ska byta radiatorer.
Gjorde en snabb kalkyl via Mitsubishis program med SW75YAA Inte säkert allt stämmer.160kvm i Lund20 grader inomhustemperatur3 grader egenvärme22000 kW/h totaltVarav 4000kW/h tappvarmvattenFramledning vid DUT 50 grader och retur 40Såg att den vill göra värme mitt i sommaren men det lär knappast vara troligt.Tänk på att det är en beräkning och inget som någon kan lova till 100%Se bifogad fil
Det beror väl på hur stora ni kör på, en kille i en annan tråd sänkte sin framledning med 15 grader
Ska kika! Kör på minst 22or, Altech k22, Purmo c22👍🏻Var själv sugen på att byta men får bli ett annat år, har installerat BV och byt tak med all ny plåt mm i år 😸Ska det bli lönsamt får man nog göra jobbet själv eller hitta någon som man kan köpa billigt genom för det kostar inte mycket drivström att göra några grader varmare. Det gäller väl främst för BV, har man LVVP kanske man vill gardera sig lite bättre
Här! http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=3362.msg697074#new
Hittade! Bra pris om det stämmer med siffran 612!?
Om du går in på Hetluftens Facebook sida finns installations bilder.
Kollade ampere förbrukningen nu vid 1 grad ute,34g framledning kompressorn varva 54 så drog den 1 A.antar att det är per fas. Kollade i service menyn
Var handlade du maskineriet någonstans? Letat febrilt efter w85 YAA men hittar den inte någonstans?
Hade jag varit lite duktig så hade jag kunnat läsa mig till det Vad blev slutnotan för installation (bortsett från radiatorerna) och var i Skåne bor du? Vilken firma fick äran och var du nöjd med deras utförande?(från en skåning till en annan)