Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Srk 25 zix  (läst 22560 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mathias 80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Srk 25 zix
« Svar #15 skrivet: 02 oktober 2010, 16:52:34 »
Hej. Nu har jag fått min 25srk installerad för några dagar sedan. Det är en s.., alltså ingen norden anpassad. Killen monterade i en värmekabel som går igång om det är under 2plus grader. Kompressorn är betydligt mer isolerad än den var på min panasonic iaf..
Än så länge är jag mycket nöjd,, går tystare än vad min gamla pump gjorde.
Det är ju fortfarande ganska varmt ute så det dröjer ju lite innan pumpen får bekänna färg. Tänker på igen isning och hur mycket inner delen låter vid avfrostning mm.

Ã…terkommer....    /Mathias

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Srk 25 zix
« Svar #16 skrivet: 02 oktober 2010, 22:17:52 »
jag installerade föräldrarnas pump idag, och jäklar vilken tyst innerdel!
full fläkt lät ungeför som 2:ans hastighet på deras toshiba RAS16 polar2!! ettans hastighet hördes inte alls! det fanns 3hastigheter+auto, den kommer nog gå på auto för det mesta.
jag hoppas verkligen att den inte skapar några onödigt höga omslagsljud vid avfrostning, dock är rören ganska långa, ca 8 meter, så det tar ju upp en del av tryckvågen vid 4-vägsomkoppling, samt dämpar vibrationer från utedelen.
dock lät utedelen en del och kompressorn durade med ett lågfrekvent ljud, men den sitter långt bort från deras sovrum på en tillbyggnad så den hörs inte.
jag installerade medföljande värmekabel och drog ett varv runt botten på kompressorn och en slinga under VVX, dock räckte inte riktigt kabeln så termostaten hamnade i utrymmet bakom elplinten, dvs ovanför kompressorn, hoppas inte det blir för varmt där inne så den inte slår till.
jag lade märke till att kompressorn var välisolerad, precis som på toshiba. jag knäppte några kort när utedelen var helt isärtagen så jag ska lägga upp dom snart.

den där allergen-funktionen verkade inte kunna användas under drift som jag fattade det? det är alltså inte samma joniseringsfunktion som på andra märken?

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Srk 25 zix
« Svar #17 skrivet: 02 oktober 2010, 22:27:40 »
förresten, en fråga till den som vet..
hur lång rörlängd är dessa fyllda för? jag hittade INGET om detta varken i bruks eller installationsmanualen, dåligt! stod bara att max rörlängd är 15meter.
det är ca 8 meter nu och om den är fylld för 5 så pystar jag väl i 50-60gram extra, är den fylld för 7.5 så får det vara som det är....

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Srk 25 zix
« Svar #18 skrivet: 05 oktober 2010, 20:57:12 »
förresten, en fråga till den som vet..
hur lång rörlängd är dessa fyllda för? jag hittade INGET om detta varken i bruks eller installationsmanualen, dåligt! stod bara att max rörlängd är 15meter.
det är ca 8 meter nu och om den är fylld för 5 så pystar jag väl i 50-60gram extra, är den fylld för 7.5 så får det vara som det är....

Hej

Både broschyrerna och firman där jag beställde min säger 15m rör längd utan efterfyllning. :)
Ser fram emot att få min på plats.... och ja... jag investerra nog i en liten värmekabel jag också.... jast in case....
men å andra sidan... den skall fungera till -15 och ingen kabel är fabriks monterad...

Hälsningar

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Srk 25 zix
« Svar #19 skrivet: 09 oktober 2010, 23:00:54 »
bra, då behöver jag inte fylla extra soppa.

så här ser den ut bakom skalet.
taiwaneserna orkade inte skruva dit den 3e muttern till kompressorn fiR:



Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Srk 25 zix
« Svar #20 skrivet: 09 oktober 2010, 23:35:26 »


Hallå

Kul med bilder...
Hm... 2 blads propeller... ???
De tandade bladen skall visst finnas på modeller 50 och högre alltså inte på 20,25,35 Sc:,h
Åtminstonde på SRK-ZJX-S

Förstår att du "Norden" anpassar med "filt matta"? eller var den där original?

Skall bli kul att höra om drift erfarenheten så småningom

Hälsningar

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Srk 25 zix
« Svar #21 skrivet: 10 oktober 2010, 21:06:40 »
filtmattan satt där original. faktiskt så var kompressorn väldigt väl inbakad. jag tog loss mattorna för jag drog ett varv värmekabel runt botten på kompressorn.
stora filtmattan var svår att få tillbaka, den verkade passa dåligt runt rör och så.
tyvärr så blev kabeln lite för kort så termostaten hamnade precis ovanför filtmattan i utrymmet bakom koplingsplinten, hoppas inte det blir för varmt där bara. men samtidigt så är det ju bra om den inte slår till förrän vid ett par minusgrader vilket den kanske gör nu, ska observera när kabeln känns varm.
 pÃ¥ baksidan av fläktvingarna var det räfflor.
fläkten verkar vara varvtalsstyrd men den verkar inte kunna gå lika långt ner i varvtal som toshiba.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Srk 25 zix
« Svar #22 skrivet: 10 oktober 2010, 21:56:11 »
filtmattan satt där original. faktiskt så var kompressorn väldigt väl inbakad. jag tog loss mattorna för jag drog ett varv värmekabel runt botten på kompressorn.
stora filtmattan var svår att få tillbaka, den verkade passa dåligt runt rör och så.
tyvärr så blev kabeln lite för kort så termostaten hamnade precis ovanför filtmattan i utrymmet bakom koplingsplinten, hoppas inte det blir för varmt där bara. men samtidigt så är det ju bra om den inte slår till förrän vid ett par minusgrader vilket den kanske gör nu, ska observera när kabeln känns varm.
 pÃ¥ baksidan av fläktvingarna var det räfflor.
fläkten verkar vara varvtalsstyrd men den verkar inte kunna gå lika långt ner i varvtal som toshiba.



Good news  :)

Hoppas jag får min med alla muttrat till kompressorn ::)

Har själv beställt 4m lång värme kabel... botten på kompressorn säger du...
Denna kabel har termostaten i ändan så jag skall ha den hängandes ut genom ett dränerings håll tänkte jag... om den går igenom
vill säga...
Hm... positivt att den var delvis Norden anpassad då ;)

Hm... är det inte Daikin och MHI som skall just ha låg varviga fläktar? Sc:,h
Tyckte jag såg detta här någonstans... och detta skulle visst kunna skapa vibrationer som fortplantar sig i husväggen...
Jag vet inte, planerar ha mark stativ just in case...
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Srk 25 zix
« Svar #23 skrivet: 23 december 2010, 00:04:39 »
nu har det gått ett tag sedan jag installerade denna pump hos mina föräldrar och den har tuffat på bra, den ger skön värme även när tempen var nere på -23, den går på autofläkt för det mesta då den sitter i sovrum, men den låter inte nåt större ens på högsta hastigheten, att jämföra med toshibans näst lägsta hastighet ungefär. även omslagen vid avfrostning är tämligen ljudlösa, nu sitter den med ca 8 meter rörlängd så det gör ju sitt till för att dämpa ljud, men jag stod vid utedelen och det hördes ett pys när 4vägsventilen slog om före avfrostning, men när avfrostningen var slut kunde jag inte höra något pys alls innan kompressorn började varva upp för att värma.
den håller sig ren från is, den har eftermonterad kabel som går runt hålen i tråget för att hålla dom rena.
så den överträffar hittils förväntningarna, speciellt ljudnivån är mycket mycket positiv upplevelse anser dom. (toshiba polar 2:an dom har i köket låter som en orkan i jämförelse när den för det mesta går med 4-5 hastighet.

före avfrostning:


hålen i tråget:


tyvärr fick jag inget kort efter avfrostning då batteriet tog slut precis då, men den blev iallafall helt ren, bara de där isklumparna som sitter fast i gallret på sidan var kvar.
« Senast ändrad: 23 december 2010, 00:10:58 av Oskar P. »

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Srk 25 zix
« Svar #24 skrivet: 23 december 2010, 00:39:10 »


Hm... fina bilder...
Måste själv byta ut värme kabeln till ngt kraftigare inför nästa vinter...
Som nämnt i andra trådar... går den på fiss effekt och det inte är riktigt kallt så avfrostar den inte hela baksidan...
en rand på ca 5cm med frost som byggs på blir kvar... ökar jag inne bör värdet till 23 eller 24 så blir avfrostningen 100%

Märkte att vår maskin blev installerad helt rakt men med lite lutning bakåt, mot väggen... så i princip allt vatten rinner ut
ur det bakre hållet...mot förångaren... för att det skall rinna ur mitten hållet som är högre skulle det behöva vara en del vatten... Sc:,h
Så här långt går den dock ok... fick ta till vatten flaska ngn gång innan jag fann ut "avfrostningen"... och öka temp behovet...
Har läst ( hos Ultimate tror jag ) att man kan tvinga fram en avfrostning genom att trycka på avfuktings funktionen Sc:,h
möjligt?
Generellt är vi nöjda... ok komplement till vår luft/vatten... och ja.. den knäpper ibland lite i innerdelens plast...
kanske en vane sak....
Ljudnivån är OK....har inget att jämföra med direkt... men man får ha en ganska hög fläkt hastighet för att få luft strömmen ett stycke bort...
 :)

Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Srk 25 zix
« Svar #25 skrivet: 01 januari 2011, 17:27:46 »
Oskar P...

Har du haft tillfälle att se hur den avfrostar vid ute-temp under -15°C ?

Min gamla ZGX börjar då avfrosta med ren tidsstyrning: 35 minuter värme, ca 6 minuter avfrostning. Tittar man på värmeproduktionen (utblås-tempen) är tiderna snarare 30 minuter värme och 10 minuter avfrostning, mao 25% bortfall.

Man skulle gärna se att dom "töjt" lite på intervallet på den nya modellen, för att den inte ska tappa så mycket av effekten under -15°C.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Srk 25 zix
« Svar #26 skrivet: 01 januari 2011, 19:10:04 »
nej har inte studerat den under så lång tid men enligt far så tappar den inte nämnvärt i ork när det är "svinkallt" och han tycker inte att den avfrostar "för ofta" så det är den recension jag fått.. har inte varit kallare än -24 och då har den klarat jobbet fast dom har fått höja börvärdet 2 grader men det ska bli intressant att se om den fixar jobbet vid -30 också!

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Srk 25 zix
« Svar #27 skrivet: 01 januari 2011, 19:48:08 »
Det låter ju onekligen som om att dom har gjort en förändring där då.

Jag upplever min pump som att den står o pyser o avfrostar mest jämt - helt orkeslös under -15°C...

Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Srk 25 zix
« Svar #28 skrivet: 16 februari 2011, 19:37:05 »
nu har det varit kallt en vecka igen och den ger gott om värme iallafall, dock får tempen ökas en grad när det föll från 0gradtigt till -10-12
fortfarande riktigt tyst i fläkten men nån större fart i fläkten är det inte även om man ställer den på HI, låter som 2:an på toshiba!
men den behöver bara värma sovrum och badrum och det klarar den galant.
slänger in en bild på innerdelen om nån är nyfiken..
frontluckan öppnas utåt i ovankant ca 6-7 cm när pumpen är på, för åtkomnst av filter öppnar man den dock i nederkant och viker uppåt som vanligt, med pumpen avstängd förstås.


Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Srk 25 zix
« Svar #29 skrivet: 16 februari 2011, 20:45:27 »
Det där med fläktfart på MHI...

HI-läget kanske bara är som 2:an på toshiba...

Om dom nya funkar som min gamla - så är den "manuella" fläkt-inställningen allt annat än manuell. I praktiken fungerar den som en "max-fart" inställning för automatiken. Dvs om pumpen tycker att det räcker med ½ fart, så sänker den till det, även om man ställer den på "manuell" HI. Ställer man den på LO eller MED så går den aldrig fortare än så - men gärna långsammare.

Fläkten går därmed bara på max när även effektuttaget är högt, annars "smyger" den. Bra för ljudnivån, men värdelöst för värmespridningen (om man har behov av det).
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!