Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att bygga om en Woods DS28 luftavfuktare till VVVP  (läst 7552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad C3PO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Att bygga om en Woods DS28 luftavfuktare till VVVP
« skrivet: 06 juni 2013, 19:15:03 »
Hej gott folk.
Min idé är att ta vÃ¥r Woods DS28 luftavfuktare (http://www.clasohlson.com/se/Pr364645000/Pr364645000) och bygga om den till en VVVP. Varför? För att göra varmvatten till en 300 tank och för att fÃ¥ lite kylning av huset pÃ¥ sommaren och för att ha roligt  :)

Nu är det dock en bra avfuktare vi pratar om så om det absolut inte kommer att funka är det ju bättre att inse det innan avfuktaren är i bitar.

Den är specad för 5-35 grader lufttemp, så det borde väl gå att köra upp till iaf 55 grader på kondensorn utan att trycket blir (allt) för högt (?). Behöver jag toppvärma vattnet lite med el har jag en elberedare ...

Tanken är alltså att försöka behålla maskinens R134a inuti systemet hela tiden, så jag kanske kan bocka om rören lite, men inte mycket mer än så. Förångaren är en stor spole av rör, så den ska man väl kunna göra en värmeväxlare av. Vattnet jag ska värmeväxla mot på kalla sidan håller 25 grader alltid. 15 liter/minut flöde.

FörÃ¥ngaren är en rörslinga i sick-sack med en massa lövtunna pÃ¥pressade plÃ¥tar. Den är väl mindre uppenbar hur man ska värmeväxla mot vattnet.  Sc:,h NÃ¥gra goda idéer?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Att bygga om en Woods DS28 luftavfuktare till VVVP
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2013, 20:14:30 »
Jag har byggt om 2st avfuktare till värmepumpar och det fungerar bra.

Det gäller att kunna växla värmen och kylan effektivt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Att bygga om en Woods DS28 luftavfuktare till VVVP
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2013, 06:17:42 »
Intressant. Jag har en avfuktare som inte används längre, bara på 200w men skulle kunna räcka till vv. Vilket cop skulle man kunna tänka sig förutsatt att man har bra överföring?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Att bygga om en Woods DS28 luftavfuktare till VVVP
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2013, 09:37:26 »
Om kompressorn har isentropisk verkningsgrad på 0,4 så skulle man teoretiskt kunna uppnå 2,3 i värmecop för kompressorn med R410, då har man dock skadligt hög hetgas på över 120*C.
Det förutsätter även att man lyckas få till gasmängd och kaprör då man verkligen kommer att ligga kompressorns yttre arbetsområden, och frågan är om envelopet för kompressorn tillåter en sådan drift oavsett hur man gör.

Skall man göra varmvatten så vill man ju gärna ha 65*C i kondensering och 15*C i förångning, klarar en avfuktarkompressor det? Troligen inte.

Om man skulle få/kunna rota i gasen så skulle man med Propan få ett cop på 2,5 och hetgasen 102*C som bäst.
« Senast ändrad: 24 oktober 2013, 09:40:31 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att bygga om en Woods DS28 luftavfuktare till VVVP
« Svar #4 skrivet: 17 december 2013, 12:01:25 »
Hej gott folk.
Min idé är att ta vÃ¥r Woods DS28 luftavfuktare (http://www.clasohlson.com/se/Pr364645000/Pr364645000) och bygga om den till en VVVP. Varför? För att göra varmvatten till en 300 tank och för att fÃ¥ lite kylning av huset pÃ¥ sommaren och för att ha roligt  :)

Nu är det dock en bra avfuktare vi pratar om så om det absolut inte kommer att funka är det ju bättre att inse det innan avfuktaren är i bitar.

Den är specad för 5-35 grader lufttemp, så det borde väl gå att köra upp till iaf 55 grader på kondensorn utan att trycket blir (allt) för högt (?). Behöver jag toppvärma vattnet lite med el har jag en elberedare ...

Tanken är alltså att försöka behålla maskinens R134a inuti systemet hela tiden, så jag kanske kan bocka om rören lite, men inte mycket mer än så. Förångaren är en stor spole av rör, så den ska man väl kunna göra en värmeväxlare av. Vattnet jag ska värmeväxla mot på kalla sidan håller 25 grader alltid. 15 liter/minut flöde.

FörÃ¥ngaren är en rörslinga i sick-sack med en massa lövtunna pÃ¥pressade plÃ¥tar. Den är väl mindre uppenbar hur man ska värmeväxla mot vattnet.  Sc:,h NÃ¥gra goda idéer?

Hur har det gått för dig?
Kommit någon vart eller har du lagt ner projektet?

Mvh
Fredrik

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att bygga om en Woods DS28 luftavfuktare till VVVP
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2014, 18:08:28 »
okej.... någon annan som byggt om en avfuktare till värmepump som kan dela med sig av erfarenheter och ritningar?

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att bygga om en Woods DS28 luftavfuktare till VVVP
« Svar #6 skrivet: 08 april 2014, 12:02:44 »
GDS-Janne, lust att dela med dig lite om det här?  ;)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Att bygga om en Woods DS28 luftavfuktare till VVVP
« Svar #7 skrivet: 03 maj 2014, 19:07:50 »
GDS-Janne, lust att dela med dig lite om det här?  ;)

Det finns på forumet.
Sök ;)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att bygga om en Woods DS28 luftavfuktare till VVVP
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2014, 22:41:11 »
Är det någon som lyckats byta ut högtrycksdelen i en avfuktare/kyl mot en värmeväxlare så det går att ansluta mot resten av husets varmvatten?
Jag har en installerad acctank med flera gasslingor för just detta ändamål, men dagens avfuktrare/kyl är inte direkt avsedda för att man själv ska kunna byta ut delar.
Jag ser framför mig ett gediget jobb där systemet först töms på gas, fylls med kväve för att kunna löda ihop det, vacuumsugning och sedan fyllning igen.
Eller kan man "trixa till det" genom att först klämma ihop rören, kona på anslutningar och sedan försiktigt böja tillbaka dessa igen och därigenom bara vaucuumsuga och fylla en mindre del av systemet?
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad BMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Att bygga om en Woods DS28 luftavfuktare till VVVP
« Svar #9 skrivet: 09 augusti 2014, 19:57:07 »
Hej!
I många avfuktare sitter kondensor före förångaren för att man ska få en bättre avfuktning/kapacitet, är förångaren av rörslings typ kommer COP'n att bli väldigt låg och kylan knappt märkbar och avfuktningen sämre. 5-600 watt till en 300liter är inte heller så användbart. Jag skulle prova med en luft/luft och bygga om utedelen.

//M

Utloggad Nikco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Att bygga om en Woods DS28 luftavfuktare till VVVP
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2014, 15:03:06 »
Ursäkta bump,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!