Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Testar en idé för värme och kyla  (läst 921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
Testar en idé för värme och kyla
« skrivet: 15 februari 2024, 23:24:55 »
Håller på med projektering av inbyggnad av villa och funderar på hur man kan utnyttja frikyla enklast möjligt.

Om man helt sonika byter ut vattenradiatorerna mot fläktkonvektorer infällda i golvet på samma ställen? Då blir all dragning av rör densamma och ventilationssystemet påverkas inte.

Min teori är att man på sommaren kör kyla i dessa som ju sitter under fönstren som fläktar upp sval luft där den varma uteluften kommer in via spaltventilerna.

Vad tror ni, skulle det funka för att få ett svalare hus?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Testar en idé för värme och kyla
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2024, 00:02:45 »
Infällda i golvet? Var ska konvektorerna hämta sin (åter)luft? Någon rymlig källare? Kondensvattenavlopp? Underhåll? Skippa spaltventil för luft och köra luft genom konvektorerna?

Grundidén är bra faktiskt, kräver bra rörsystem som tål kyla i praktiken.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
SV: Testar en idé för värme och kyla
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2024, 19:02:37 »
Golvkonvektorerna cirkulerar luften i rummet om man inte ansluter separat tilluft, men det tänkte inte jag. Om man tar all luft utifrån vet jag inte hur det blir.

Kul att du tycker att det kan vara en vettig idé! Precis, antar att det även ställer krav på rördragning och eventuell kondensisolering.

Skulle behöva nån som projekterar ett sånt här system för att provtrycka idén, men vet inte vart jag ska vända mig.
« Senast ändrad: 16 februari 2024, 19:04:18 av Vispen74 »

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
SV: Testar en idé för värme och kyla
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2024, 22:23:28 »
Nähe, husleverantören var inte intresserad att leverera npgot utanför deras standard. Så behöver hitta en fristående leverantör för lösningen. Vilka företag håller på med värme och frikyla av privata bostäder?

Ska även se om man inte bara kan byta de vägghängda radiatorerna mot vägghängda fläktkonvektorer på samma placeringar. Då är det enbart kondensisolering av rören som skiljer i installation jämfört med standard. Har inga större hopp, men ändå.
« Senast ändrad: 22 februari 2024, 23:21:43 av Vispen74 »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Testar en idé för värme och kyla
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2024, 06:58:05 »
Glöm inte dra fram elen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Testar en idé för värme och kyla
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2024, 10:38:11 »
Ska du växla manuellt mellan sommar och vinter så du kör via en värmeväxlare för att få kyla i radiatorkretsen?
Ett schema med tänkt konstruktion?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
SV: Testar en idé för värme och kyla
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2024, 23:23:23 »
Ska du växla manuellt mellan sommar och vinter så du kör via en värmeväxlare för att få kyla i radiatorkretsen?
Ett schema med tänkt konstruktion?
Jag har inga svar på ovan, utan behöver tvärtom hjälp med om och hur det går att lösa. Har hittat ett par företag att ringa till i veckan, för jag har noll kompetens på området.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
SV: Testar en idé för värme och kyla
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2024, 08:37:42 »
Efter att ha undersökt och pratat med folk, så lutar det åt att köra frikyla i golvet. Minimalt med extra utrustning behövs, och verkar funka bra för de som har det, vilket jag var skeptiskt till. Dessutom kyler det knäpptyst, utan fläktar.

Inväntar offert.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Testar en idé för värme och kyla
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2024, 09:16:40 »
En tanke, om golvet kyls av för mycket på sommaren, så kan det bli kondens på på det och bli som en våt yta på det. Halkrisk kan det bli och tofflor på.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Testar en idé för värme och kyla
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2024, 09:51:33 »
Kylplattor i taket då?

Väldigt skeptisk mot golvkyla, vore konstigt om det inte golvet mögelskadades. Spridningen måste ju vara kass när kyla sjunker.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
SV: Testar en idé för värme och kyla
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2024, 01:10:59 »
Hmm, jag är också lite skeptisk till golvlyla. Har pratat med en som har det och är väldigt nöjd. Ska även höra med en till så får vi se. Väldigt ovanligt i Sverige än så länge så svårt med referenser.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Testar en idé för värme och kyla
« Svar #11 skrivet: 30 mars 2024, 15:04:25 »
Jag har kört golvkyla i ett hus i kombination med kylbatteri i FTX-systemet. Det fungerade kanonbra men när solen ligger på hel dagen så är lasten momentant för hög och du klarar inte att kyla ner till 22 grader. Men och andra sidan var det aldrig varmare än cirka 25 så det höll sig verkligen inom rimliga gränser. Finns en del trådar om det här på forumet!

Slutsatsen är ju ändå att det var billigare att köpa en luftvärmepump med högre kylkapacitet och att det är kul att få lära sig saker tOOmten

Utloggad AndersKN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Testar en idé för värme och kyla
« Svar #12 skrivet: 07 april 2024, 19:24:04 »
Jag använder fläktkonvektorer som är utrustade med både värme- och kylfunktion på samma rörsystem, och de fungerar utmärkt. Jag har installerat 3-vägsventiler med ON/OFF-aktuatorer och styr allt genom Philips Hue.

Jag bifogar en ritning av mitt system.

« Senast ändrad: 07 april 2024, 19:33:53 av AndersKN »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!