Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: A25 Universalrör & klämringskoppling: FrÃ¥ga kring flöde pgra av innerdiameter  (läst 490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jayal1972

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! tanken är att på frikyle installationen använda PAL25 RiR Extra, som inköpts och som rekommenderas av experter.
Fördelen är bla förutom det extra skyddet är att jag slipper isolera rören som man skulle behöva om man skulle dra koppar 22mm/28mm.

Till dessa Universalrör som har en innerdiameter av ca 17mm används LK Klämringshalva PAL/PEX 25 klämringskoppling med innerdiameter 13mm ca.

Enligt tillverkaren så skall plast-rör klara högre flöden (pga lägre friktion, men högre hastighet vilket kan medföra högre ljud).
Här kommer en nybörjar fråga: Begränsas inte det totala flödet av att klämringskopplingen (LK Klämringshalva, som hör till) bara har en innerdiameter på 13 mm ca?

Har inte efterforskat om presskoppling har en större innerdiameter. Nu går det ju att räkna på flöden och motstånd och se exakt om det passar den befintliga installationen och det har jag ingen tvekan om att rören och kopplingarna gör men hur är själva teoring / tanken bakom den mindre storleken på kopplingen?

FYI: Tänkt att använda två konvektorer per säsong för värme eller kyla. En stor konvektor används för värme och kyla (Yardy Ev3 80, Kyla: 7,82kW, värme: 7-10kW) och två mindre (en för värme och en för kyla). De mindre införskaffas senare. Den stora fasas ut på sikt till två modernare tystare eftersom den låter mycket men det gör inget då jag kontrollerar den via automatik när vi inte är hemma (Jag kommer över den billigt).

Tack, Med vänlig hälsning, Joakim

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tryckfall pÃ¥ rör beror pÃ¥ längd, sÃ¥ en avsmalnande diameter kortfälligt pÃ¥verkar inte sÃ¥ mycket som man  kanske tror. Däremot blir det högre hastighet i kopplingen vilket kan skapa vissa problem (ljud bla). I det här fallet tror jag dock inte det när nÃ¥got problem.

Däremot ska du kanske fundera på en större stam om du ska driva flera konvektorer. Jag har kört Pal25 med en stor konvektor (specad ca 7,5kW kyla, men fick ut 3-4kW enligt beräkning), och samma stam driver nu istället två mindre konvektorer (3,5kW kyla styck).

Har inte upplevt det som ett problem, men skulle nog oroa mig för att det blir snålt om jag skulle försöka driva fler. Mitt borrhål duger dock inte till mer kyla.

Mina är kopplade med push fit-kopplingar som också har en snävare stödhylsa, det är flera stycken per krets (20R till PAL, T-koppling så dubbla hylsor där, sen in och ut i konvektorn sen tillbaka genom T-koppling och en 20R). Det är 8 stödhylsor som passeras för en konvektor.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad jayal1972

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stort tack för bra och väl beskrivande svar. Med vänlig hälsning, Joakim

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!