Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vent 402 - nÃ¥gra frÃ¥gor  (läst 637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheAussie

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Vent 402
Vent 402 - några frågor
« skrivet: 19 oktober 2023, 20:47:44 »
Hejsan på er,

Jo, har haft en 402a installerad ett par veckor nu och vissa saker har jag svårt att förstå. Hoppas någon där ute har bra koll och kan hjälpa mig.

Här kan man se alla detaljer från pumpen - https://portal punkt husdata punkt se/pop_pulse.asp?ID_User=2261&H=&View=Pulse


  • Vad är den maximala temperaturen man bör kunna förvänta sig ut till golvvärmen frÃ¥n kompressorn (Radiator Fram)? Jag vet att den är liten pÃ¥ 1,6Kw, men framledningstemperaturen blir aldrig högre än 32-ish grader. Detta med ett börvärde klart högre än detta och en inlufttemp pÃ¥ 20-22 grader.
  • Pumphastigheten ligger alltid pÃ¥ 13% när kompressorn gÃ¥r, stämmer detta? Finns det nÃ¥gon anledning att koppla ur Flödesdetektering VK?
  • Av nÃ¥gon anledning vill den oftast aldrig slÃ¥ pÃ¥ tillskottet som stöd, vilket iofs är bra, men ibland blir det kyligt inne. Varför detta problem? Jag har satt Tillskott/fördröjning värme till 100K*min, och även när den har räknat sina 100 gradminuter gÃ¥r den ändÃ¥ inte igÃ¥ng. Kopplingsdiff. Värme är satt till 50K*min, tillskottsgräns är satt till 17 grader sÃ¥ den bör väl hoppa igÃ¥ng?
  • När tillskottet hoppar igÃ¥ng för varmvatten, vilket det sÃ¥ gott som ALLTID gör vid VV produktion, sÃ¥ togglar tillskottet av/till ett par ggr vilket syns tydligt i den orangea grafen här - https://portal punkt husdata punkt se/pop_report.asp?ID_User=2261&H=&DS=&View=Rapport - ... varför detta beteende? Sen bör det väl räcka med kompressorn för VV produktion?

Ursäkta många frågor... men blir inte klok på detta.

Tack  tummenupp
« Senast ändrad: 19 oktober 2023, 20:52:29 av jensnasholm »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vent 402 - några frågor
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2023, 16:41:14 »
Det hela låter skumt, jag tror du bör kontakta installatören.
Men jag tror att tillskottet börjar på 150 GM med dina inställningar, har för mig om att den lägger på startvärdet så det blir 50 + 100.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!