Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CE65 - Jordfelsbrytare löser ut när kompressor ska starta (ändra vv-prio gÃ¥r ej?  (läst 493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Har en CE65 som varit lite strulig de senaste åren, hade tekniker här förra året som bytte gasen etc. men igår kväll gav den "kylmediebrist" (Detta har den larmat om i över 1års tid och därav skulle teknikern fylla på men efter att han gjort det så visde det sig att det inte var så mycket som fattades då han nästan fick ut lika mycket som han fyllde) och efter att nollat det så vaknade jag till att den var död imorse.

Nu löser den ut jordfelsbrytaren varje gång den försöker köra kompressorn.
Har nu satt kompressorn till "Från" i menyn men skulle vilja varmvattenprioritet till normal eller hög men jag kan inte ändra från "låg" till något annat.

Någon som har något förslag? dels på själva "kompressorfelet" och varmvattenprion?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Man kan ju isolationsmäta kompressorn med en megger men förmodligen behöver den bytas ut. Vad jag vet kan man välja på komplett ny kylmodul men den kostar tyvärr väldigt mycket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det behöver ju inte vara brunnen kompressor som orsakar att JFB löser ut, kan ju lika väl vara t ex någon skadad kabel, överslag i relä/kontaktor, krypströmmar på något fuktigt och smutsigt kretskort etc som ställer till det.
Jag hade ett liknande problem på en luftvärmepump i höstas, det visade sig vara lätt löst - en kabel som hade fått isoleringen sönderskuren av en vass plåtkant.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Prenum2022

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hade ocksÃ¥ problem med att jordefelsbrytaren  löste ut. Det visade sig vara kondensatorn till fläkten som var slut. Det började ocksÃ¥ med ett larm om nÃ¥got. Har även haft problem med växelventilsmotorn som skapade samma effekt att jordefelbrytaren löste ut. Kanske inte rätt lösning för dig, men det kanske kan vara saker att kolla pÃ¥ om du inte hittar lösningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!