Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konkurrent till Byggahus.se ?  (läst 3143 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Konkurrent till Byggahus.se ?
« skrivet: 22 november 2011, 09:52:27 »
RÃ¥kade hitta
http://www.hus.se/

Undrar om de har chans mot byggahus. Tydligen lite mjukare inställning till trådskaparna.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Konkurrent till Byggahus.se ?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2011, 13:08:15 »
Nej dom har nog inte en chans. Läser man trÃ¥darna är 50% av inläggen smygreklam  ::)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Konkurrent till Byggahus.se ?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2011, 13:29:13 »
Nej dom har nog inte en chans. Läser man trÃ¥darna är 50% av inläggen smygreklam  ::)

Jag är inte säker på det. Byggahus har en samling besserwissar so gör allt för att sätta andra på plats. Dessa är kanske kunniga men har 0 i pedagogik. Jag har själv råkat ut för dem 2 gånger sedan sa jag tack o adjö. Jag loggar inte in någonstans för att sitta och käbbla. Vid ett tillfälle använde jag fel ord av bara farten detta blev ett instrument till förföljelse från en annan medlem (besserwisser). Synd om de som startat och driver forumet men å andra sidan har de verktygen. I mitt fall förstod jag senare att den där medlemen hade blivit tillrättavisad. Frågan är vilken typ av forum man vill ha, ett forum med proffesorer som sitter och käblar om värdelöst vetande och bagateller , eller ett med vanligt folk som bytet erfarenhet, kunskap och idéer oavsett nivå. Tacka vet jag V.P.F.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Konkurrent till Byggahus.se ?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2011, 13:46:49 »
Jag är inte säker på det. Byggahus har en samling besserwissar so gör allt för att sätta andra på plats. Dessa är kanske kunniga men har 0 i pedagogik. Jag har själv råkat ut för dem 2 gånger sedan sa jag tack o adjö. Jag loggar inte in någonstans för att sitta och käbbla. Vid ett tillfälle använde jag fel ord av bara farten detta blev ett instrument till förföljelse från en annan medlem (besserwisser). Synd om de som startat och driver forumet men å andra sidan har de verktygen. I mitt fall förstod jag senare att den där medlemen hade blivit tillrättavisad. Frågan är vilken typ av forum man vill ha, ett forum med proffesorer som sitter och käblar om värdelöst vetande och bagateller , eller ett med vanligt folk som bytet erfarenhet, kunskap och idéer oavsett nivå. Tacka vet jag V.P.F.

Ja det vore väl konstigt om det inte fanns besserwissar på byggahus.
Det är som i vanliga livet..

Men hellre besserwissar än smygreklam.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konkurrent till Byggahus.se ?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2011, 14:10:22 »
Jag har ocksÃ¥ tröttnat pÃ¥ attityden pÃ¥ byggahus.  Man blir kapad direkt om man rÃ¥kar använda fel term eller om man nämner nÃ¥t verktyg av fel fabrikat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Konkurrent till Byggahus.se ?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2011, 17:19:20 »
Det lilla jag varit inne pÃ¥ bygghus tycker jag funkat bra kanske är jag som har dÃ¥lig attityd  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Konkurrent till Byggahus.se ?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2011, 21:20:56 »
Har blandade erfarenheter.. ofta har jag fått bra hjälp, senast när jag skulle ta ner en bärande vägg hemma. Däremot ställde jag några frågor ang att byta papp på mitt platta garagetak.. Blev totalt sågad av någon hantverkare som ansåg att det finns inte en chans på jorden att man kan göra sånt själv.. Trots att jag skrivit att jag hade verktyg samt support från en takläggarvän.. Jag ville bara ventilera lite idéer men det var no-no ::)

Tråkigt med sådant ???
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Konkurrent till Byggahus.se ?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2011, 21:32:35 »
själv har jag tillgång till allt man oftast behöver veta genom jobbet. Kan då räkna på det mesta då våran konstruktör kan det mest. Men då man håller på hemma med gamla hus, får man fråga några av de som varit med några sekel, för de har gjort det mesta.

Min specialitet är annars bärande konstruktioner så som takstolar o liknande
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!