Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme / Radiator Flödes inställn, temp, diff  (läst 6343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa

" GOLVVÄRME SYSTEM OCH DESS INSTÄLLNINGAR"

I debatten hur man ställer in flöden, vilken värme man får ut i golvvärme system och hur man mäter och ställer in dem har jag sett att där är stor ovisshet. Därför skapade jag tillsammans med utopiazz denna tråd.

Jag vill med detta medverka till att vi får bättre förståelse i golv värmesystem och dess system filosofi.



Min fråga till utopiazz

Eftersom jag vet du har bra koll på dina temperaturer. Så vill jag att du delger mig och andra i forumet under exvis installation/loggning vilka temp diff du har över de olika golvvärmeslingor. Vet du sen vilket flöde / tryckfall där kan vara i dem och beräknad effekt.

Som jag tidigare debatterat kör jag på CP2 pump läge II med ca 1200l/h och min diff är med  körfall är nu med ca -1 grader ute.

Nu har jag testat:
Citera
Kör CP2 inställn I det gör totalt diff 4 grader. Golv diff 6 grader.
Detta pga större motst i golv än radiatorsystem. (Mindre flöde via slingorna)

Nya termp är 32/28 golvv 30/24 grader. ( obs! Strypt nu i vinter endast 1/2 varv öppet i varje slinga. Underhålls värme i poolhus ca 12 gr vid -5 ute.)

TOTALT flödet 30/27 grader 3 Grader diff.

A.,,Parallellt med golvvärme ligger fläktkonvektor + vanlig radiator det är de temp jag mäter.  temp 30/28 grader = 2 grader diff

B..Över var golvvärme slinga har jag diff ca 2 grader med temp fram 28/ 26 =2 gr diff
Injustering 1-2 varv på shuntarna.

Att justera in ens flöde till golvvärmesystem kan vara knepigt om man skall följa golvvärmefabrikantens Teoretiska beräkningar.

Mitt måtto är "den som provar får se" Parktisk inställning är att föredra än beräkna och mäta med flödes instrument eller speciella på monterade flödes don på ens golvvärmefördelare. De är ej exakta endast en vink att där är flöde.

Detta är debatterat tidigare men jag vill ändå referera till en annan känd forum medlem hur man kan justera in sitt flöde och värme.

Jämföra rad/golvv temp från utopiazz« Skickat till: Janne Energi skrivet: 20 februari 2005, 20:25:04 »     



Se länge ner i denna tråd.
MVH
Janne/ utopiazz
« Senast ändrad: 22 februari 2005, 21:40:39 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme / Radiator Flödes inställn, temp, diff
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2005, 20:29:56 »
Det är ett jättebra sätt att ställa in med hjälp av temp delta-t på varge slinga. Detta har jag skrivit förr...
Jag skulle ha ett delta på ca 5 grader... :)
Din vän i nöden.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme / Radiator Flödes inställn, temp, diff
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2005, 20:33:18 »
Skälet till att jag använde ett delta T på 3gr då den tillförda effekten endast var 3kw. Nu har jag med VP inkopplad på riktigt ett delta T på 5,5gr och fortffarande en tempdiff mellan slingorna på +/- 0,2gr

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Citat från: Janne Energi link=topic=2312.msg22183#msg22183

[color=Red
Golvvärme beräkning:[/color]
Citera
Normal inst effekt 50-80W/m2. Max värme 45 gr. Max yttemp 37 grader. Avgiven effekt 11,6W/m2*temp diff. (rumstemp/gollvvärme ytan).
Ex golvvärme temp 27 gr ger 11,6*(27-20)=81,2 W/m2. Villket är normalt vad man har i en bostad.


Citera
Mitt måtto är "den som provar får se" Parktisk inställning är att föredra än beräkna och mäta med flödes instrument eller speciella på monterade flödes don på ens golvvärmefördelare.  Jämföra rad/golvv temp

från utopiazz[/b]« Skickat till: Janne Energi skrivet: 20 februari 2005, 20:25:04 »     

--------------------------------------------------------------------------------
Jag har totalt 12st slingor med varierande längd. Tyvärr ger det nog ingen rättvisande bild då jag dessutom har olika dimensioner på slangarna (både 16 och 20mm).

Samtliga slingor är injusterade på temperatur. Jag har inte tagit hänsyn till flöde eller tryckfall vid injusteringen.
Vid injusteringen med cirk pumpen på läge två och elpatronen igång justerades slingorna till att ha ett temperaturfall på 3gr. I de rum som blev för varma med detta tempfall justerades sedan ytterligare. De rum som efterjusterades var ett sovrum samt ett förråd som justerades ner.
Med denna justeringsmetod varierade tempen från rum till rum med mindre än 0,5gr (vid stängd dörr).

Skälet till att justeringen gjordes med elpatronen (på 3kw) var att jag ville ha konstant tillförd effekt under hela justeringen.

Injustering:

Jag gjorde så att jag dag ett justerade till rätt tempfall vid 30gr framledning. Dag två sänkte jag framledningstempen till 25gr och slog på elpatronen. Sen mätte jag skillnaden mellan tillopp och retur löpande tills dess att framledningen nått 30gr. Stängde sedan av elpatronen och justerade sedan strypningen på de slingor som avvek mer än 0,5gr från mitt mål med 3gr diff. Sedan upprepades förloppet under några dagar tills jag var nöjd.

Slutresultatet blev en skillnad på +/- 0,2gr/slinga vid stigande temp från 25-35gr framledning (förutom de två ovan nämnda slingorna.

Mätningen gjordes som så att jag tejpade svart isoleringstejp på slingorna (samma typ som man har till hockeyklubbor) och mätte med IR termometer. I de rum med flera slingor har jag även provmätt golvtempen med IR termometer och det diffar mindre än 0,1gr i yt temperatur mellan de olika slingornas zoner.

Längderna på varje slinga varierar mellan 20 och 70m. 

--------------------------------------------------------------------------------
Länk till utopiazz VPLogger:  http://vplogger.mine.nu:81


Vår kurvinställning för värme.

Min egen:

Enligt NIbes "egen kurva" knäckt med 32 grader finjustering -2 vid 0 ute och max temp  45.

 utopiazz inställning:
Citera
Jag kör kurva 5 med justering -2. Vilket ger en framledning på 30gr vid +/-0gr.

Jag vet inte om jag tror hetl och fullt på det här med "flödesberäkningar". Kan säkert ge en bra grundinställning för golvvärme. Men jag tror mer på att praktiskt justera på delta temperatur över varje slinga.

Om detta är en bra inställningsmetod får vara osagt men jag ser att det är enkelt och praktiskt sätt att ställa in sin värme och flöde i golvärme system.

Janne/ utopiazz

« Senast ändrad: 05 mars 2005, 18:03:40 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme / Radiator Flödes inställn, temp, diff
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2005, 21:08:07 »
Skälet till att jag använde ett delta T på 3gr då den tillförda effekten endast var 3kw. Nu har jag med VP inkopplad på riktigt ett delta T på 5,5gr och fortffarande en tempdiff mellan slingorna på +/- 0,2gr

/Johan


ok... :)
Din vän i nöden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!