Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron 24V eller 48V för Vindkraftverk  (läst 12914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasforssell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Elpatron 24V eller 48V för Vindkraftverk
« skrivet: 29 oktober 2007, 08:09:55 »
Hej,

Det finns ett antal små vindsnurror som levererar 24V eller 48V. Ofta ligger de under 1 kW.

I mitt fall vill jag ha snurran att komplettera solfångarna och driva en patron i botten av min tank.

Jag utgår från att snurran måste mata ett batteripack och sedan behövs en inverter för att ge växelström så att man kan koppla till elpatronen på tanken.

Kan man köra bypass på allt detta? Om det fanns värmepatroner för 24V, 200W exempelvis så kunde man ju koppla snurran direkt dit...?
Har letat efter sådana patroner men det verkar inte finnas.

mvh Jonas

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron 24V eller 48V för Vindkraftverk
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2007, 09:26:32 »
För att få ut 200W från 24Volt så ska resistansen vara ungefär (24*24)/200 = 2,9ohm.

För att få en 2,9ohms värmepatron så kan vi välja en patron för 3x230V med effekten
(230x230)/2,9 =  18kW eller 2x9kw.
Alla motstånd parallellkopplas till 24V. Grov kabel behövs för att undvika för stort spänningsfall fram till värmepatronerna.

Detta om vi inte tar med motståndstråden värmekoefficient i beräkningen. För att kompensera för lägre temperatur
kan man koppla ur ett motstånd eller två.

Två elpatroner på 9kW blir dyrt, men om du har de färdigt i din tank eller hittar begagnade på skroten går det ju att prova.
200W räcker ungefär till för att kompensera värmeläckaget frÃ¥n en varmvattenberedare. 

Har nån nåt bättre förslag?
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Elpatron 24V eller 48V för Vindkraftverk
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2007, 10:13:29 »
Lite modifiering behövs men varför inte glödstift till en bil? De är ju gängade och klarar vad jag vet om att vara nedsänka i vatten
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elpatron 24V eller 48V för Vindkraftverk
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2007, 17:39:28 »
För att göra värme i en elpatron behöver man inte omvandla likström till växelström. det ger bara förluster.
Rinkaby rör tar 475:- för sina "patroner" på 6 kW nr. 2847
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hempularen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
    • 24volt

Utloggad jonasforssell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron 24V eller 48V för Vindkraftverk
« Svar #5 skrivet: 15 november 2007, 19:49:54 »
Det var en kanonbra länk.
Elpatronen var bara 1" gänga vilket är perfekt eftersom min tank inte hade R50 (2") uttag långt ner.
Nu passar patronen ändå!

Mitt tänkta upplägg:
24V från snurran till garaget. Där finns pumpen till den egna brunnen och där ställer jag även batterierna.
Pumpen går inte så ofta. Kräver dock växelström så det får bli inverter från batterierna till pumpen. I och med det har vi vatten även när strömmen går.
Huvuddelen av lasten kommer dock att gå till elpatronen i acctanken. Kör jag nu den med 24V patronen så blir det små förluster.

Nu skall jag bara hitta en "diverter" som kan bestämma när lasten skall gå till patronen eller till batterierna. Några tips?

Tack!
/Jonas

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron 24V eller 48V för Vindkraftverk
« Svar #6 skrivet: 15 november 2007, 23:59:21 »
Du behöver en shuntregulator, det funkar som sÃ¥ att all ström frÃ¥n generatorn används, när spänningen är högre än batteriets önskade mÃ¥lspänning kopplar man in en resistor och "eldar" upp överflödig energi, resitorn i detta fall  blir givetvis blir din elpatron.

http://24volt.eu/shuntregulatorer.php

Utloggad Hempularen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
    • 24volt
SV: Elpatron 24V eller 48V för Vindkraftverk
« Svar #7 skrivet: 17 november 2007, 17:32:32 »
Ja, det där är en himla bra sida, mrfrenzy.  ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!