Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ni som tar vatten ur borran  (läst 10605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
Ni som tar vatten ur borran
« skrivet: 23 november 2006, 07:34:18 »
Borraren rekomenderade backventil men eftersom jag bara har två foderrör så verkar det inte som om man kommer ner till vattnet eftersom backventilen är för stor, det blir för trångt, när foderrören övergår till berget, eller har jag fel? Tar jag bort backventilen så blir ju slangen smalare och kanske går att få ner i vattnet. Det verkar vara ca 6m ner till vattnet. Kan man vara utan backventil?
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #1 skrivet: 23 november 2006, 08:41:33 »
Jag ville ej ha backventilen i brunnen utan satte den pÃ¥ inne i huset. Jag satte dit en koppling alldeles bakom backventilen sÃ¥ att jag med en vanlig trädgÃ¥rdsslang kunde koppla till  det vanliga vattnet spola  bort luften ur brunnsslangen. Jag gjorde ochsÃ¥ en likadan koppling pÃ¥ andra sidan backventilen sÃ¥ att jag enkelt kunde fylla pÃ¥ vatten i pumpen ochsÃ¥. Det har fungerat bra.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #2 skrivet: 23 november 2006, 10:54:17 »
Hej
Det finns en mängd argument för att man inte skall ta vatten ur en energibrunn. Gå in på geotecs hemsida eller avanti och läs mer. Var och en gör givetvis som man vill.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #3 skrivet: 23 november 2006, 13:07:40 »
har inte läst, men tex sommartid för bevattning påstår jag kan va positivt eftersom det ökar återladdningen.
men uttag hela året minskar ju aktivt djup pga sänkning av vattennivån.

Jag har 95 meters borra för dricksvattnet den tömmer vi lätt om vi vill!!  Tex vattning 4 timmar dÃ¥ är den tom!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2007, 12:23:29 »
Det borde väl funka att ta bevattningsvatten ur energibrunnen?
Genom att sänka nivån kommer det nytt inflöde vilket blir som Bertil skriver ovan.

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2007, 13:31:49 »
Så här skriver Avanti i sin BRUNNSBORRARHANDBOKEN, kap 15 sid 2:

" Den horisontala strömningen kring ett borrhål är av mindre betydelse. När inget vattenuttag görs i borrhålet eller dess nära omgivning är strömningshastigheten i bergets sprickor som regel så liten att energitillskottet därigenom är försumbart.

I de fall man har möjlighet att omsätta en mindre mängd vatten i borrhålet t ex med en
pump typ Grundfoss 50 mm alternativt genom en sugslang i borrhålet och pump där
grundvattenytan ligger högt eller där vattnet avrinner artesiskt från en brunn, kan ett
väsentligt energitillskott erhållas från tillströmmande grundvatten från kringliggande
bergmassa. "

.. sen får alla forumexperter ha sina åsikerter om det!

Lars:
bygdde enligt din princip, har 1,4 m höjdskillnad från pump till grundvatten, satte in 8 m lång 25 mm slang och avslutade med ett filter längst ner. (vanligt bottenventil som jag tog bort ventilen ur den)

Lyckades inte spola bort all luft ur slangen.... funderar om det är bottenfiltret som hindrar eller om jag har en liten läcka i slangen... vet ej. Ska prova mera till våren.

Funderar på att i högsta punkten innan pumpen och efter backventilen sätta en avluftningskärl, dvs när pumpen stannar blir den trycksatt och skulle kunna avluftas. Detta är ju "överkill", det ska fungera utan och dom jag pratat med som kan pumpar säger att jag måste ha en backventil längst ner, så idag vet jag inte vad jag ska göra.

/C

118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2007, 14:28:20 »
Det ska väl inte vara något problem med rätt pump. Sc:,h
http://www.aquadrip.se/sidor/bevattning_prod.php?id=86
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2007, 14:47:56 »
Skulle aldrig ta dricksvatten men gärna bevattning.


Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2007, 15:11:13 »
hplp:

Jag skulle inte vara så pigg på att stoppa ner en pump som vrider sig och skakar och som är i direkt kontakt med brine slangarna, risken för att skada kollektorn är för stor.

Mikael:
Självklart inte för dricksvatten, för diverse trädgårdsvatten och inte minst för att öka effektiviteten i brunnen :)

I mitt fall var det mycket  inbjudande, mycket högt vattennivÃ¥ och höga flöden längre ner. Det var gränsfall att dom klarade att borra vidare.

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2007, 15:19:30 »
Använder själv min borra för bevattning. Har dock vattenpumpen inne i huset och bara en slang ner i borrhålet. funkar utmärkt. *vinkar*
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2007, 15:46:21 »
Då tror inte jag att du slipper bottenventilen. Jag ser bara två alternativ, Tryckande pump eller sugande med bottenventil. ???
 
Jag förstår din oro beträffande djuphålspumpen, de vrider sig lite i startögonblicket, inte mycket men rör sig gör den.
« Senast ändrad: 13 januari 2007, 15:49:57 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2007, 16:20:51 »
jag har en pump i mitt hål och tar dricksvatten
det har fungerat i 10 år och hoppas att det fungerar i 10 år till
pumpen vrider sig inte vid uppstart den är frekvensstyrd
har en tillrinning på ca 2000 l/t så nivån kan jag inte sänka så mycket vid normal användning utan jag hoppas att jag tillför energi istället.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2007, 16:23:39 »
Med sånt flöde tillför du säkert energi!

Men även att tex vattna mm  pÃ¥ sommaren är positivt, sen blir det kanske marginellt uttaget blir nog relativt litet...

Men att köra som dig hela året, om man sänker vattenpelaren kraftigt på vintern är nog inte alls bra, då minkar ju effektiva djupet.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2007, 16:32:14 »
jag hade problem i början att vattnet kunde frysa precis vid ytan när vi inte hade använt vattnet på länge typ om vi åkte bort vid jul eller över nyår
och sedan så gick pumpen hårdare när vi inte tillförde ngn extra energi från hushållet.
har nu en kort värmekabel som är ca 15 meter lagom för att tina slangen invändig vid ytan. kopplar bara in den om det har frusit ca 10-20 min sedan är det flöde igen.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Ni som tar vatten ur borran
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2007, 18:25:09 »
Jag skall kanske försöka vattna lite, just nu känns det onödigt men åt sommaren till.


Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!