Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation  (läst 8594 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle2345

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation
« skrivet: 02 september 2006, 15:45:23 »
Inväntar att min nya Sanyo 123 skall installeras.
Vi bor i ett stort 70-talshus med lite sämre förutsättningar,
planlösningen är inte så öppen vilket har fått mig att fundera på hur jag skall flytta
värmen från innerdelen i hallen.
Jag kommer att skaffa fläktar för att ta in luftvärmen genom väggen in i angränsande rum.

Jag fick också en annan ide som jag tänkte dryfta här för att höra om den är bra eller ej.
Det är så att huset har ett mekaniskt ventilationssytem med värmeåtervinning som ligger uppe på vinden.
Detta system suger uppvärmd luft från kök och 3 wc/badrum som värmer upp 2 plåtkassetter på vinden.
Framför kassetterna sitter ett spjäll som växlar riktning regelbundet.
Det skickas ren ytterluft på den uppvärmda kassetten, denna skickas in i huset med hjälp av fläkt som går hela tiden.
Att det är 2 kassetter och ett spjäll beror på att ena spjället värms när det andra skickar in varm luft och vice versa.

Min tanke var att på något sätt försöka utnyttja detta eminenta luftkanalssystem som redan finns i huset.
Alla rum utom kök och bad/wc har en takventil som släpper ut luft.
Kunde man sätta en ventil i taket strax framför innerdelen där luften är som varmast och låta
ventilen suga upp denna luft och sedan transportera in den på bästa ställe i systemet så får man ju lite gratishjälp med att fördela luftvärmen i hela huset.Bästa ställe borde ju vara så nära utblåsen som möjligt fast innan alla förgreningar.
Och hur gör man med luftströmmen som troligen går åt fel håll, kan man sätta någon form av backventil?
Finns det något sätt att få det att fungera bra?

Att suga upp luftvärmen till kassetterna är nog inte så bra för tempen sjunker nog en del innan den når rummen.


« Senast ändrad: 02 september 2006, 15:48:02 av kalle2345 »

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Låt pumpen gå och tillskottet stå!
SV: Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2006, 00:31:50 »
Tanken är ju rätt, med riktad frånluft från varmaste rummet, för att stötta återvinningsaggregatet.
Men eftersom värmen stiger uppåt i alla rum blir nog summan av varmluft till återvinning 1-1 om systemet är rätt intrimmat. Kanske slipper du fläktarna, eftersom värmepumpen hjälper till att värma frånluften!

Mitt tips är att du tar hem en vent.konsult för intrimning av systemet efter inst. av VP eftersom flödena kommer att ändras med värmepumpen. Kanske är det dags att byta värmeväxlaren på samma gång, tekniken har ju gått framåt!!!!!!!!!
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad kalle2345

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2006, 00:01:17 »
Tack för ditt svar.
Frånluftsventilationen är installerad p.g.a radongas
från blåbetong på vissa väggar.
Kanske det går att modifiera anläggningen och ha de befintliga
kanalerna kvar samtidigt som även värmefördelningen blir bättre.

Vad finns det för ny teknik sedan mitt installerades 1979?
Det är ju bra om det funkar med befintligt kanalsystem.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Låt pumpen gå och tillskottet stå!
SV: Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2006, 18:02:33 »
Burkarna du har på vinden är ett FTX-system, tekniken har blivit effektivare och snålare
sedan 1979. Ett modernt FTX kan du styra från en panel i bostaden. Du bestämmer vilken temp du vill ha på tilluften. På vintern kan tilluften bli kall om man inte styr tempen, men kan dra onödigt tillskott i form av el om man inte styr tillskottet.

Låt en tekniker göra en översyn och en trimning av flödena och begär en offert på nya burkar. Det kan löna sig!
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad kalle2345

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2006, 01:20:15 »
Du har nog rätt, skall överväga detta.
du vet ingen bra firma i Göteborg som
är bra prismässigt?

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Låt pumpen gå och tillskottet stå!
SV: Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation
« Svar #5 skrivet: 02 november 2006, 19:03:54 »
Nej, tyvärr! :(
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Låt pumpen gå och tillskottet stå!
SV: Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation
« Svar #6 skrivet: 06 november 2006, 23:20:07 »
Kalle:

Vad har du för uppvärmning i huset?

Om du har olja eller direktverkande el, kanske det är dags att byta system? När du ändå är igång kan det löna sig att ta ett helhetsgrepp. Din tilltänkta installation av luft/luft-pumpen, skvallrar om att du vill få ner energiförbrukningen.

Om du har ett komplett ventilationssystem i huset, kan du koppla på ett luft/vatten-aggregat. Comfort Zone tillverkar en ny pump, som sägs klara hela hela behovet av värme och varmvatten. Men förutsättningen är att du har radiatorer i huset.

Bara en tanke ;)
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad kalle2345

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation
« Svar #7 skrivet: 07 november 2006, 20:43:27 »
Citera
Kalle:

Vad har du för uppvärmning i huset?

Om du har olja eller direktverkande el, kanske det är dags att byta system? När du ändå är igång kan det löna sig att ta ett helhetsgrepp. Din tilltänkta installation av luft/luft-pumpen, skvallrar om att du vill få ner energiförbrukningen.

Om du har ett komplett ventilationssystem i huset, kan du koppla på ett luft/vatten-aggregat. Comfort Zone tillverkar en ny pump, som sägs klara hela hela behovet av värme och varmvatten. Men förutsättningen är att du har radiatorer i huset.

Bara en tanke
Direktel i hela huset, 220V Takfolie-takvärme i bottenplan och elradiatorer 380V i källarplanet. Hög förbrukning mer än 30 000kWh. Har en äldre -79 värmeväxlare med värmeåtervinning på innertaket. Konvertera till vatten är mycket besvärligt och kostsamt. Bergvärme dyrt likaså.
Jag tror att jag kommer att få till det med en LL-pump på varje våning samtidigt som jag stödeldar på helgerna med min superkassett i källarplanet. Håller också på att byta ut alla gamla bimetalltermostater.
Mitt problem är att få ut värmen i änden på huset. Jag skall testa lite med värmeförflyttare och takfläktar.

Hade liksom en ide att jag på något sätt skulle kunna använda värmeväxlaren och dess utbyggda kanalsystem för att sprida värmen bättre. Det finns ju luftutsläpp i alla rum, grejen är bara att jag inte riktigt vet hur jag skall kunna använda det på bästa sätt.Enklast hade väl varit att sätta ett luftintag framför innerdelen och låta den varma luften sugas in i systemet och fördelas ut i rummen. Nu är det ju inte riktigt så enkelt eftersom luften växlar riktning och systemet måste också få in friskluft för att få bukt med ev blåbetongsgas.

Har du någon bra ide hur man kan använda befintlig växlare för att få fart på värmespridningen så är jag jättetacksam.Jag har väl en ide men jag är ingen expert på luftflöden så jag vet inte om det kommer att funka.
Jag skulle kunna lägga upp en enkel skiss så du ser hur flödena går, då kanske det är lättare att säga var man skall ta in den varma luften i systemet.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Låt pumpen gå och tillskottet stå!
SV: Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation
« Svar #8 skrivet: 07 november 2006, 21:53:07 »
Kalle:

Ditt ventsystem är ett specialsystem, eftersom det i första hand är till för att ventilera ut radongasen. Varje gång det vänder från tilluft - frånluft, drar det med sig ett antal kubikmeter luft.

Huset töms på den mängd luft som uppskattningsvis behöver bytas för att bli av radongasen. Jag skulle anta att ingen av den luft som ventileras ut återanvänds direkt, men indirekt i värmeväxlaren. Systemet blåser alltså ut den "farliga" luften, men förvärmer den nya tilluften via värmeväxlaren. Och flödena är ju uppmätta antar jag? Det där ska man inte laborera med!

Så mitt svar blir återigen: summan blir 1 - 1 oavsett var du kommer att sätt din innedel av luft/luft-pumpen.
Man kan tänka sig att frånluften kyls av något på vägen, ju längre bort kanalerna är dragna från värmeväxlaren. 

Fokusera på att sätta innedelen där den sprider mest värme, centralt på varje plan om det går och så öppet som möjligt.
Sen blir det vad det blir i slutändan med hjälpen från ditt vent.system, det kommer att hjälpa till att sprida värmen utifrån sin egen verkningsgrad. Några extra fläktar tror inte jag kommer att behövas, det är bra tryck från värmepumpen när den går på max. :D
Så länge alla dörrar är öppna inomhus, sprids luften dit. Det är ju inte helt optimalt , men du kommer att få ner elförbrukningen en bra bit.

Superkassetten ska du elda i så ofta du kan. Ved ger billig värme om man eldar rätt. :,v( Är det någonstans du ska ha en takfläkt är det på nedervåningen, där superkassetten står. Fläkten skulle kunna startas av en tempgivare när du eldar i spisen, så slipper du tänka på det varje gång. Man måste ju leva också :)
« Senast ändrad: 07 november 2006, 22:16:04 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation
« Svar #9 skrivet: 08 november 2006, 06:08:37 »
Du har förmodligen ett Cantherm aggregat eller liknande där det blir viss återluft när spjället ändrar riktning på luften. Det är två aluminiumceller inbyggda i avluft/friskluftkanal som tar upp värmen från frånluften.
Hög verkningsgrad men med viss återluft.

Aggregatet går nog på sitt yttersta och det finns dåligt med företag som reparerar sådana system.

Det finns i dag bra rotorväxlare eller värmepumpsaggregat ex.vis Thermavent. Identifiera tilluft och frånluft sen är det bara att ansluta nya aggregatet. Häng på lite nya ljuddämpare när du ändå håller på.




Utloggad kalle2345

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation
« Svar #10 skrivet: 13 november 2006, 22:08:49 »
Du har helt rätt Onkel Tompa, systemet funkar precis så som du beskriver.
Någon flödesmätning har jag dock inte gjort mycket beroende på att det verkar vara svårt att hitta
någon som jobbar med sådana här aggregat.
Vi håller dock kollen regelbundet på att alla värden är under gränsen och de är de.

Om jag förstått ditt svar rätt så är det då ingen ide att försöka koppla in sig med luftpumpens värme i värmeväxlarkanalerna.

Luftpumpens innerdel sitter centralt och jag får ut värmen förvånansvärt bra bortsett från en änden av huset
det beror på att luften måste runt ett 180 graders hörn för att nå dit.
Jag skall köpa en takfläkt på båda planen för att ytterligare sätta fart på luften.

Citera
Du har förmodligen ett Cantherm aggregat eller liknande där det blir viss återluft när spjället ändrar riktning på luften. Det är två aluminiumceller inbyggda i avluft/friskluftkanal som tar upp värmen från frånluften.
Hög verkningsgrad men med viss återluft.

Aggregatet går nog på sitt yttersta och det finns dåligt med företag som reparerar sådana system.

Det finns i dag bra rotorväxlare eller värmepumpsaggregat ex.vis Thermavent. Identifiera tilluft och frånluft sen är det bara att ansluta nya aggregatet. Häng på lite nya ljuddämpare när du ändå håller på.
Helt rätt det är ett Khanterm, tror du att det är på väg att ha gjort sitt?
Rotorväxlare-Värmepumpsaggregat är dåligt insatt i detta, vad har de för fördelar mott min Khanterm?
Skulle det gå att hyfsat enkelt koppla på ett sådant nytt system på befintliga kanaler?
Vad kan det röra sig om i pengar? Kan man också få bidrag för ett nytt system?
Min L/L pump släpper jag inte och jag vill gärna ha en till i bottenplanet
finns det något speciellt värmeväxlarsystem som är särskilt anpassat till just L/L värmepumpar?


Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation
« Svar #11 skrivet: 15 november 2006, 19:35:25 »
Det går att nyttja befintliga kanaler till ett nytt ventaggregat. Det finns olika typer av värmeåtervinning, plattvärmeväxlare (0%återluft), rotorväxlare (2% kanske) och värmepump typ Thermavent (0% återluft) för att nämna några.
Plattvärme har sämst återvinning och Thermavent bäst.

Personligen föredrar jag rotorväxlare eftersom dom är prisvärda och ej kräver dränering för kondensvatten.
CA Östberg har några nya rotorväxlare med bra styrning för värmebatteri och fläktvarvtal. Heru heter dom.

För att byta ut ett aggregat brukar jag ta mellan 25-30000 för alltihopa. Vi sätter på nya ljuddämpare, lite eljobb, extra isolering etc etc. Det kan du också göra själv om du är lite händig.



Utloggad Flaxa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump ihop med mek.frånluftsventilation
« Svar #12 skrivet: 29 november 2006, 14:03:14 »
Hej!

Det här med att placera ett frånluftdon nära värmekälla. Nibe skriver följande om att placera frånluftdon vid braskamin:

"Här kan vi även avfärda idéen om att placera ett extra frånluftsdon ovanför eldstaden. Tanken är naturligtvis att leda extra varm luft direkt till värmepumpen för att öka effektiviteten. Men resultatet av detta är dock att donet vid kaminen alltid kommer att extraventilera huset med ett visst luftflöde, samma flöde kommer då in extra som uteluft och ska värmas upp. Detta blir negativt ur energisynvinkel. Låt värmen från kaminen vandra med rumsluften bort mot husets våtrum och istället värma dessa rum under sin ”färd”."

/Anton

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 780
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!