Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jula 416-107  (läst 2062 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pelle Lackberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jula 416-107
« skrivet: 10 december 2017, 17:04:32 »
Hej jag har installerat en jula pump 416-107
När jag startar den blir glasrören varma mellan ute och inner delen och efter någon minut får jag felkod
E6??
Vad kan detta vara för fel?
//Pelle

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Jula 416-107
« Svar #1 skrivet: 10 december 2017, 18:08:16 »
E6 betyder bristande kommunikation......på en luftluftpump jag har....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Jula 416-107
« Svar #2 skrivet: 10 december 2017, 18:20:50 »
Den måste du nog få av Julas support, är ju lite originellt att dom utelämnat felkoderna ur sin bruksanvisning.

Amitime har ett flertal olika programversioner på de där felkoderna beroende på apparat och version varför man bara kan gissa då man inte vet vilket program som snurrar här. I ett skede på dom äldre versionerna var E6 för låg/hög spänning på DC sidan. I nån version indikerar det för hög temperatur på kondensorn, baserat på symptomen kunde man ju gissa på det här. Dock har tex den generationen pumpar som V5+ baserar sig på ett program där jag vill minnas att E6 var givarfel eller för hög temp på inkommande vatten, detta resulterade också i kompressorstopp.

Så, lättast torde vara att fråga supporten, dom måste ju ha tillgång till dom felkoder som gäller sagda programversion.

Är avsevärt lättare att diagnosticera orsaken bara man vet vad koden står för. Om det är för hög temp i värmeväxlaren så skulle jag gissa på kärvande cp. Men det är att gå saker och ting i förväg.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Jula 416-107
« Svar #3 skrivet: 11 december 2017, 07:04:54 »
Om båda gasrören blir varma, men vattnet inte blir varmt, så tyder ju det på att det inte blir någon vattencirkulation genom värmeväxlaren. Om det sedan beror på att cirkulationspumpen går eller att något annat har satt stopp för vattenflödet (luftficka, stängd kran, igensatt filter, felkoppling så den bara pumpar runt samma vatten men inte kan bli av med värmen etc) är en annan sak.

Blir vattenrören före eller efter värmeväxlaren varma? Låter cirkulationspumpen normalt? Om du skruvar bort pluggen vid axeländen (det kan rinna ut vatten då), går axeln att vrida runt med skruvmejsel, och ser man att den roterar då pumpen borde vara igång? Visar displayen att vattentemperaturen börjar stiga innan den sätter felkod?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!