Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F470  (läst 2258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad herr_ozzie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE F470
« skrivet: 08 december 2017, 13:25:56 »
Undrar hur det gör för er som bara värmer tilluften med f470.
Har det just nu så hemma i väntan på ombyggnad i huset som skall få lite element samt vattenburen golvvärme. Men justerat ner så har cirka 20grader på tilluft. värmer huset även med luft/luft (Daikin xr 40)

Men tycker kompressorn får starta och stoppa ofta på grund utav den lilla volym vatten som finns i systemet utan element eller golvvärme. även en stor variation på framledningen.
Så under tiden funderar jag på att installer en volymförstorare så kompressorn har med vatten att jobba mot.
Har cirka 10-13 starter om dygnet på kompressorn nu med 6 plus grader utomhus,

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F470
« Svar #1 skrivet: 08 december 2017, 14:48:44 »
Det tycker jag lÃ¥ter som att gÃ¥ över Ã¥n för lite vatten :)  Tanken i pannan är ju pÃ¥ 70+170=240 liter. Kompressorn är relativt liten och ger ca 2 kW värme, det är hyfsat mÃ¥nga liter per kilowatt. Blir ju naturligt ganska mycket start/stopp under vÃ¥r och höst samt även under vintern med en extra LLVP som värmer i huset. Inte sÃ¥ mycket att göra nÃ¥got Ã¥t tycker jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad herr_ozzie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F470
« Svar #2 skrivet: 08 december 2017, 15:29:37 »
Problemet är när den inte värmer varmvatten så skiftar ju framledningen nästan 7-10 grader ofta.
Detta gör att tilluften blir väldigt varierande det jag skulle vilja få bukt på.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F470
« Svar #3 skrivet: 09 december 2017, 08:59:18 »
Men shunten ska ju då styra framledningstemperaturen så den ligger stabilt kring börvärdet enligt värmekurvan utifrån utetemperaturen. Låter som det skulle kunna vara något knas med shuntmotorn tycker jag Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad herr_ozzie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F470
« Svar #4 skrivet: 09 december 2017, 10:02:51 »
Så här ser min framledning ut.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F470
« Svar #5 skrivet: 09 december 2017, 15:20:23 »
Oj vad framledningstempen Ã¥ker uppÃ¥t och nedÃ¥t! Att det kan bli en dip nerÃ¥t skulle vara förstÃ¥eligt om det plötsligt blir ett mycket stort varmvattenbehov men inte att den "sÃ¥gar" sig fram flera grader upp och ner när den har en shunt :-\  Ser ju till och med ut ungefär som i ett "oscilloskop" pÃ¥ ett par ställen, mystiskt. Hoppas det finns fler här med F370/F470 som kan ta fram motsvarande kurva och se hur de ser ut hos dem. Skulle vara intressant att veta exakt hur regleringen är tänkt att fungera? Det var enklare pÃ¥ de tidigare modellerna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!