Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad skarvar jag ihop kopparrör och järnrör med?  (läst 6175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag ska installera en golv konvektor i golvet i helgen. Jag kan inte komma på vilken adapter jag behöver för att gå från 3/8" rör till 12 mm kopparrör.
Jag ska plocka bort rören från den gamla radiatorn en bit in i golvet. Har jag tur så är det en böj jag kan försöka gänga av. Då kan jag gänga på något nytt där med klämringskoppling. Men om det är svetsade rör i golvet. Vad använder jag då? Där är inte plats att göra ny gänga efter att jag kapat röret.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det finns ju special-klämringskopplingar som passar på stålrör. Rinkaby har, http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/galvade-ror-och-delar-/galvade-rordelar-/ , scrolla ner till Stålrörskoppling.
För att den ska fungera bra måste dock röret verkligen vara runt, och slätt och fint utanpå.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad skarvar jag ihop kopparrör och järnrör med?
« Svar #2 skrivet: 09 december 2015, 21:40:25 »
Såna kopplingar har jag använt och dom funkar bra men det finns ju även super blue där man ersätter klämringen i en vanlig klämkoppling med en plast ring men ska du bygga in det skulle jag helst leta upp en skarv och dra koppar därifrån med så få skarvar som möjligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Är inte de där special-klämringarna för vanliga klämringskopplingar något man bara använder för grövre dimensioner, typ R20 och uppåt?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad skarvar jag ihop kopparrör och järnrör med?
« Svar #4 skrivet: 09 december 2015, 21:51:40 »
Snarare tvärtom tror jag super blue i en vanlig klämkoppling är ganska smäcker och fin jämfört med en stålrörskoppling som man inte vill ha synlig vid tex anslutning av radiator. I golvet skulle nog jag välja en stålrörskoppling tycker dom känns rejälare men har egentligen ingen koll på vad som är bäst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skarvar jag ihop kopparrör och järnrör med?
« Svar #5 skrivet: 09 december 2015, 22:18:05 »
Jag vet ju inte än om det är svetsat eller gängat i golvet. Vilket var vanligast på 60-talet? Sen ska man väl inte gå från stålrör direkt till koppar? Utan man bör ha ett mässingskoppel emellan? Men det lär det ju bli nästan hur jag än gör. Hade varit gött med gänga. Känns som den kan vara svårt att få det tätt med klämring på ett gammalt stålrör även om man putsar det.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad skarvar jag ihop kopparrör och järnrör med?
« Svar #6 skrivet: 09 december 2015, 22:30:13 »
Är det svartrör gissar jag på gängat brukar man svetsa sånt ? Det blir mässing mellan hur du än gör men nog tror jag stålrörskoppling håller tätt sitter en o ring i dom men gänga är att föredra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!