Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 mÃ¥nader.  (läst 11183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« skrivet: 07 december 2013, 20:30:35 »
Hej jag har installerat en  NE9PKE som mest har gÃ¥tt pÃ¥ underhÃ¥llsvärme men inte vill gÃ¥ ned till 8 gr utan har stannat pÃ¥ 11 gr jag har höjt temp till 16 gr dÃ¥ jag är i garaget och jobbar. Nu efter 2 mÃ¥nade sÃ¥ har utedelen blivit igenfrostad  och temperaturen gÃ¥r inte upp till mer än 9 gr även när jag har den ställd pÃ¥ 16 gr, det har som kallast varit - 10 gr ute vad kan detta vara för fel?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #1 skrivet: 07 december 2013, 21:51:30 »
Hej jag har installerat en  NE9PKE som mest har gÃ¥tt pÃ¥ underhÃ¥llsvärme men inte vill gÃ¥ ned till 8 gr utan har stannat pÃ¥ 11 gr jag har höjt temp till 16 gr dÃ¥ jag är i garaget och jobbar. Nu efter 2 mÃ¥nade sÃ¥ har utedelen blivit igenfrostad  och temperaturen gÃ¥r inte upp till mer än 9 gr även när jag har den ställd pÃ¥ 16 gr, det har som kallast varit - 10 gr ute vad kan detta vara för fel?

NE modeller har en tempratur styrning på innedelens vifte som hindrar den ifrån att blåsa kallt i Auto mode. VP kør trinn 1 helt tills rørtemp innedel ær 45 grader då startar trinn 2. Detta blir ej tillrækligt vid kalla utetempraturer. Derfor, øka viftehastigheten på innedelen ifrån Auto till manuelt trinn 4 eller 5.
Videre, Tryck in AC reset på fjærrkontrollen. Tryck sen in RC reset på fjærrkontrollen.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #2 skrivet: 08 december 2013, 10:47:31 »
Tack för svar
Jag har ställt fläkten manuellt på läge 4 heat 20 °C
men fläkten ökar inte.
den går för fullt när jag ställer på 8/10 °C underhållsvärme lampan Power/deice blinkar grönt iband,
idag när jag kom ut i garaget lyste den blå, vad betyder detta? kan inte hitta något i manualen som ger svar.

Utloggad Tommy_V8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #3 skrivet: 08 december 2013, 10:57:04 »
En dum fråga kanske varför sätter man VP på auto läge för? Flera installatörer verkar
rekommendera det fråga mig inte varför och då verkar de som utedelarna isar på massor.
Skulle testa och blåsa med en värmepistol och ta bort all is och se om den isar på direkt,
kan ju vara brist i den va med om de för några år sedan stod på auto och isade på massor
tog bort sen kom installatören och de visade sig att maskinen gick med brist.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #4 skrivet: 08 december 2013, 11:38:41 »
Tack för svar
Jag har ställt fläkten manuellt på läge 4 heat 20 °C
men fläkten ökar inte.
den går för fullt när jag ställer på 8/10 °C underhållsvärme lampan Power/deice blinkar grönt iband,
idag när jag kom ut i garaget lyste den blå, vad betyder detta? kan inte hitta något i manualen som ger svar.

Servicemanual sidan 38, avfrostning: http://support.ecoconsult.no/dokumenter/?Id=771
I underhållsvärme ska fläkten gå för fullt jämt. Det finns beskrivet på ett annat ställe.

I ditt första inlägg skriver du att utedelen blivit igenfrostad, menar du att den aldrig frostar av?

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #5 skrivet: 08 december 2013, 12:51:45 »
Hej Bjebb
Det verkar så. Nu har jag ställt in fläkt hastiheten på 4 pluttarpå skalan på fjärren
Men de ökar inget .

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #6 skrivet: 08 december 2013, 13:27:02 »
Till att börja med tycker jag du skall ta några hinkar varmt vatten och hälla längs förångaren på baksidan så du får bort all is. Koppla bort el först. Sedan prova igen.

Utloggad Tommy_V8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #7 skrivet: 08 december 2013, 13:50:34 »
Hur mycket is är det på förångaren då? Tror jag satt över 30 minuter för att
få bort de på en kompis pump som jag kollade, sen blev det is igen men då stod
pumpen ändå på 20 grader och heat men de visade sig att de var brist?

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #8 skrivet: 08 december 2013, 14:44:09 »
Hej jag har 2 cm is på insidan och 1 cm på utsidan
jag har stängt av elen och lyft på locket satt ner en kupevärmare 2000w och isolerat med täcken och filtar runt om får se hur det funkar.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #9 skrivet: 08 december 2013, 16:03:44 »
Varmt vatten går fortast. Ev med en vattenkanna så man kan hälla lite sakta.
Tinade upp grannens för några vintrar sedan, den var helt fylld med is ända upp till locket, enbart fläkten gick fritt, nästan. Den var så tung att den höll på att ramla av väggen. Det gick åt ett antal hinkar.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #10 skrivet: 08 december 2013, 17:21:35 »
Hej isen är borta och jag har startat om och kör på Heat 20 °C fläkten på läge fyra och det har börjat fungera skall kolla i morgon ifall det har isat igen Ultrakyl som jag köpt pumpen av sa att det inte är bra att de har isat igen och kommer ut och kollar i morgon, annars skall panasoic vara driftsäkra pumpar men icke denna jag har visserligen kört på underhållsvärme 8 °C men det har ju inte varit kallt växlat mellan +6 och -4 fram till nu så denna kyla som har kommit nu har inget med isbildningen att göra min teori är att 1. avfrostningen inte har fungerat 2. för lite köldmedia beroende på läckage. Givarfel någonstans. man kanske måste ha förvärmning på luften :o :o a:gl

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #11 skrivet: 08 december 2013, 18:47:05 »
Hej isen är borta och jag har startat om och kör på Heat 20 °C fläkten på läge fyra och det har börjat fungera skall kolla i morgon ifall det har isat igen Ultrakyl som jag köpt pumpen av sa att det inte är bra att de har isat igen och kommer ut och kollar i morgon, annars skall panasoic vara driftsäkra pumpar men icke denna jag har visserligen kört på underhållsvärme 8 °C men det har ju inte varit kallt växlat mellan +6 och -4 fram till nu så denna kyla som har kommit nu har inget med isbildningen att göra min teori är att 1. avfrostningen inte har fungerat 2. för lite köldmedia beroende på läckage. Givarfel någonstans. man kanske måste ha förvärmning på luften :o :o a:gl
Det er nok ikke noe feil, mer en kombinasjon av ditt energibehov, Panasonic sin regulering av defrost og været der du bor.
Det er svært lavt varmebehov, bare 2 til 12  °C i  :dt:. Da gÃ¥r pumpen on/off, og kanske pÃ¥ sÃ¥ lavt uttak at det aldri blir under -6 pÃ¥ utedel som er kritteriet for defrost pÃ¥ PAnasonic.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #12 skrivet: 08 december 2013, 22:48:08 »
Hej Tucson
efter att jag har tinat bort all is på förångaren så har jag startat upp igen.
Jag bor i Hedemora/Dalarna vi har haft ganska milt oktober o November tills, nu isbildningen har inte med den kyla vi har nu och jag har sen jag startat pumpen kört pÃ¥ underhÃ¥llsvärme  8/10 °C men pumpen har värmt upp garaget till 11,5 °C kunde inte fÃ¥ det lägre men i torsdags dÃ¥ höjde temperaturen till 20 °C för att fÃ¥ varmt till Fredagen dÃ¥ jag skulle mecka när jag kommer ut pÃ¥ fredagen sÃ¥ har inte tempen stigit nÃ¥got alls utan är 9 °C Börjar undersöka och finner att utomhusdelen är igenisad pÃ¥ lördag fÃ¥r tips pÃ¥ forumet att ta bort isen stänger av vp och klär in utomhusdelen smälter all is med värmefläkt 2000 watt. Startar upp vp 16.30 Heat 20 °C fläkten pÃ¥ läge fyra Började fint men efter 6 timmar sÃ¥ har tempen stigit 4 °C till 13 °C och det har börjat att bli kraftig isbeläggning nedtill pÃ¥ förÃ¥ngaren fläkten som startade och gick som man förväntat sig har gÃ¥tt ned i varv jag mäter luft tempen som blÃ¥ser in pÃ¥ vingen mäter med ir och en instickstermometer bÃ¥da kalibrerade för 6 mÃ¥nader sedan resultat 23 °C.
Garaget är på 50 m2 2,5 m takhöjd välisolerat 15 cm vägg 30 cm tak utomhustemp har varit -12 °C hela dagen och kvällen jag har även haft 750 watt element på som grundvärme när jag avfrostade vp-n. och det du säger att det inte är något fel stämmer inte jag skulle aldrig ha köpt en sådan pump som inte klarar mitt klimat vi kan få -20 °C i flera veckor i sträck, jag kan inte se i något samanhang pumpen går på on/off. den skall ju klara att ha i sommarstugan på underhållsvärme som man lämnar i augusti och kommer för att fira jul i. då fungerar denna pump inte vad reklamen säger skall klara hus från 10-150 m2.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #13 skrivet: 08 december 2013, 23:13:37 »
Hej och Tack alla för era tips och funderingar på vad felet kan vara.
Nu väntar jag på att Ultrakyl Hedemora som levererat och installerat denna pump kommer och undersöker och rättar till de fel som är och ser till att pumpen får en bra funktion som stämmer med reklamen så att kunden blir nöjd.
Heja Tommy!!!! snabbservice lönar sig alltid att köpa pÃ¥ hemmaplan.   ::) a:gl tOOmten

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #14 skrivet: 08 december 2013, 23:24:05 »
Hej Tucson
efter att jag har tinat bort all is på förångaren så har jag startat upp igen.
...................läge fyra Började fint men efter 6 timmar så har tempen stigit 4 °C till 13 °C och det har börjat att bli kraftig isbeläggning nedtill på förångaren fläkten som startade och gick som man förväntat sig har gått ned i varv jag mäter luft tempen som blåser in på vingen mäter med ir och en instickstermometer båda kalibrerade för 6 månader sedan resultat 23 °C....................säger skall klara hus från 10-150 m2.
Hej. Riktig, den borde klare det lett. Og med nye uppgifter om bare 23 grader innblår og isbildning kun nede, tyder det på feil (lite kjølemiddel). Her er hva Pana sier:

Utedelen får ett bælte med snø och is ifrån mitten och neråt.
Tøm VP på køldmedium och hitta och åtgærda læckage, vakuumsug samt fyll på med riktig mængd køldmedium.
Modellen ær extremt kænslig før rætt mængd køldmedium. Før lite och det blir isproblem med en gång.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!