Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme  (läst 10278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tompaa

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme!
Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« skrivet: 08 januari 2013, 23:08:15 »
Suttit och läst mycket här på forumet och måste säga att det blir inte lättare för en amatör som mig att veta hur jag ska göra, verkar finnas väldigt mycket kompetens och kunskap som jag skulle vilja utnyttja och fråga om råd. Så nu till mina funderingar.

*Huset*
Byggt: 1947, 2 våningar á 110kvm, källare 110 kvm, fönster bytta till 3-glas, "mellan" isolerat (inte för mycket och inte för lite)
Värme: Vatten-buret på "entré" plan, el-element på övervåningen, 2st vatten element i källare.
Värmekälla: Combi panna Alpha1 på 21kW 1980 VVb 90L, Pellets brännare PX21

*Utgifter*
El: ca 15000 kwh (Hushållsel)
Pellets: ca  6656 kg/Ã¥r

Frågor:
På pellets säckarna står det "4,85 Kwh/KG"
Kan jag då ta 4,86*6656 för att få ut "värmeeffekten" = 32281,6kwh?

Om jag nu har funderingar på att gräva ner jordvärme, hur ska jag räkna?
Jag vill inte eltoppa någonting, och vi tycker om värme (ligger idag på 20grader)
I framtiden kommer det att bli vattenburet i hela huset = 330kvm (Vet inte om det spelar någon roll)

Räcker det med 2*400m slang utan fördelningsbrunnar?
Och hur stor värmepump kan det behövas?
Vilket märke rekommenderas?

Finns för och nackdelar med allt, men det jag är ute efter är
Mer komfort med värmepump (Slipper sota, beställa och bära pellets)
Pannan är gammal i dag, den kan gå sönder imorgon eller om 10 år (Vill gärna byta innan)
Blir det billigare med värmepump (driftmässigt)?

Har säkert glömt nånting, fråga.
Har säkert räknat fel, tillrättavisa.
Har säkert tänkt fel, förklara...

Edit:
Bor i Skåne

Edit2:
2st i hushållet (Säkert fler i framtiden)
« Senast ändrad: 08 januari 2013, 23:09:47 av tompaa »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2013, 23:26:04 »
Välkommen till forumet!
Du kommer att få frågor och bra råd här.
Mitt råd är skaffa värmepump och se över isoleringen framförallt på vinten oberoende av vad du väljer för uppvärmningsteknik.
Lycka till med ditt val och er framtid i huset!
mvh/bopakoster
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2013, 23:57:44 »
Min uppfattning är att en bra, långsiktig och väl täckande värmepumpsanläggning resulterar i en snarlik kostnad som pellets.

Men det bygger då på att man inte räknar in kostnaden för den befintliga anläggningen samt att man inte räknar in att den behöver bytas ut efter hand. Vidare bygger det på borrning snarare än jordvärme.

Med detta menar jag att det du sparar in på pellets till stor del äts upp av kapitalkostnaden (räntan) för att finansiera bergvärme.

Jag hade inte tvekat att konvertera och bli av med pellets.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2013, 09:01:55 »
Din effektuträkning skulle ha funkat om du hade en panna med 100% verkningsgrad, men din panna från 1980 har nog i verkligheten kanske 65% verkningsgrad-
Det här med pellets i gamla kombipanor gör det väldigt vanskligt att beräkna effekten via åtgången, man har helt enkelt ingen aning om hur effektiva dom är.

Men om vi tittar på ditt hus.
110m2 i bottenplan, halvbra isolerat, vi säger 50w/m2 i värmebehov vid DUT vilket ger 5,5 KW
Sedan har du källare och övervåning, där är värmebehovet inte lika stort så vi halverar sifran och får 5,5 KW till. då får du en total toppeffekt på 11 KW.
Detta kanske är högt räknat men det är svårt att höfta om man inte vet standarden på isoleringen.

11KW värmepump för 100% effekttäckning.
7,7KW ska hämtas från jorden, och med 800m slang så blir det ett effektuttag på knappt 10w/m vilket räcker bra även om jorden är sandhaltig och torr.

Märke på värmepumpen är inte jätteviktigt, det viktiga är att du hittar en installatör som förstår värmepumpar och VVS system.
Vid 100% effekttäckning är det ett måste med acktank om du inte väljer en värmepump med inverterdrift.
En beräkning på dina radiatorer måste göras för att säkerställa att de kan släppa ifrån sig värmen vid de lite lägre temperaturerna en värmepump jobbar med.
Ett tips är att läsa av din nuvarande kurvlutning.

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad tompaa

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme!
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2013, 12:13:25 »
Tack för all respons och välkommandet.



Din effektuträkning skulle ha funkat om du hade en panna med 100% verkningsgrad, men din panna från 1980 har nog i verkligheten kanske 65% verkningsgrad-
Det här med pellets i gamla kombipanor gör det väldigt vanskligt att beräkna effekten via åtgången, man har helt enkelt ingen aning om hur effektiva dom är.

Men om vi tittar på ditt hus.
110m2 i bottenplan, halvbra isolerat, vi säger 50w/m2 i värmebehov vid DUT vilket ger 5,5 KW
Sedan har du källare och övervåning, där är värmebehovet inte lika stort så vi halverar sifran och får 5,5 KW till. då får du en total toppeffekt på 11 KW.
Detta kanske är högt räknat men det är svårt att höfta om man inte vet standarden på isoleringen.

11KW värmepump för 100% effekttäckning.
7,7KW ska hämtas från jorden, och med 800m slang så blir det ett effektuttag på knappt 10w/m vilket räcker bra även om jorden är sandhaltig och torr.

Märke på värmepumpen är inte jätteviktigt, det viktiga är att du hittar en installatör som förstår värmepumpar och VVS system.
Vid 100% effekttäckning är det ett måste med acktank om du inte väljer en värmepump med inverterdrift.
En beräkning på dina radiatorer måste göras för att säkerställa att de kan släppa ifrån sig värmen vid de lite lägre temperaturerna en värmepump jobbar med.
Ett tips är att läsa av din nuvarande kurvlutning.

Edit:
Tyvärr kan jag inte läsa av "kurvan" i dagsläget. Sitter en rumsgivare med en ThermoMatic CBJ som sköter shunten.

Förstår hur du menar, då är det egentligen helt ointressant hur mycket pellets man gör av med?
I ditt räkne exempel sÃ¥ tar du 7,7kw frÃ¥n jorden? innebär det att man toppar resten med el? eller vad menas? Hur fÃ¥r man ihop matematiken   :)
Radiatorerna är idag gamla STORA plåt, som säkert suttit från nybygge, rören som går runt till elementen är ca 1tum.

I mitt fall blir det svårt att räkna hur billigt/dyrt det kommer bli om man ska se till drift/installation, men det som talat för att ändå ge jordvärme en chans är att vi har mark (4hektar), som ligger i söderlutning (Vet inte om det spelar någon roll), har tillgång till grävmaskiner, gör mycket av jobbet själv (grävning, demontering gamla pannan, frakt av ny pump och uppställning av ny pump, el jobbet). Kostnaden som jag ser det blir köldmedel och fyllning av den, arbetet med rörbiten och driftsättning av pumpen och såklart inköp av pump.

Men det låter som jag fått lite mer på fötterna, 2*400m räcker, pumpen bör vara runt 11kw. Kan röra sig om installationskostnad ink pump/köldmedel ca 60-70k sen ca 7000-8000 driftkostnad/år, då skulle det vara en avskrivning på ca 6-7 år.
« Senast ändrad: 09 januari 2013, 12:16:52 av tompaa »

Utloggad tompaa

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme!
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2013, 12:18:39 »
Min uppfattning är att en bra, långsiktig och väl täckande värmepumpsanläggning resulterar i en snarlik kostnad som pellets.

Men det bygger då på att man inte räknar in kostnaden för den befintliga anläggningen samt att man inte räknar in att den behöver bytas ut efter hand. Vidare bygger det på borrning snarare än jordvärme.

Med detta menar jag att det du sparar in på pellets till stor del äts upp av kapitalkostnaden (räntan) för att finansiera bergvärme.

Jag hade inte tvekat att konvertera och bli av med pellets.

Är borrning mer effektiv än ytvärmen? Om vi bara räknar effekt.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2013, 13:37:48 »
Hej tompaa,

I stort kan man säga att en borra är likvärdig jordkollektor, men "ett stort men" en väldimensionerad borra ger oftast plusgrader även på vintern när värmebehovet är som störst och det ger ytterligare bättre effektivitet och lönsamhet.

Har du plats för många meter jordkollektor och har egna möjlighter att gräva är det i mitt huvud lätt och välja, ta till ordentligt - det kommer du aldrig ångra

Ytterligare en minst lika viktig sak är att dina radiatorer har en stor värmeavgivande yta. Det brukar rekomenderas här på forumet minst 80w/kvm vid "normal" takhöjd och 45 / 40 / 20.

Här på forumet får du och många andra hjälp med inte bara installationen utan helheten från början. tummenupp
Om du avser att göra så mycket som möjligt själv så finns det massor av information om man letar lite.

Lycka till och välkommen till forumet.
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2013, 14:04:16 »
Det man alltid kan börja med när man vill byta värmesystem (är i den situationen själv) är att "lära känna sitt hus". Det är billigt att hänga upp något termometer här och där och ta sig en funderare på om det verkligen är energismart att ha en dörr där eller en vägg där. Flytta in i pannrummet Sc:,h ett tag, lär dig din befintliga utrustning, prata med dom som bor i huset hur dom vill ha det. Det finns en energitjuv i varje rum som kan försvinna 8) . Sen vet du allt om ditt hus och det är lättare att värdera "vinsten" vid offerter av nytt värmesystem.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2013, 15:48:19 »
Glöm bara inte att en värmepump på 11 kw kanske bara ger 9 kW vid DUT pga hög framledningstemperatur. För att verkligen få ut 11 kW värme så är är kanske en "13 kw" vad som behövs. Då får du dessutom lite över till varmvatten.

En uppskattning av ditt värmebehov:
Verkning grad för en gammal albinpanna är inte högre än 70%. 6656*4,85*0,7 = 23MWh
Dina elelemet på övervåningen uppskattas till 7000 kWh (så blir din hushållsel mer normal)

Totalt värmebehov inkl varmvatten är 30 MWh vilket ger en toppeffekt på ca 11 kW.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2013, 16:56:00 »

I ditt räkne exempel sÃ¥ tar du 7,7kw frÃ¥n jorden? innebär det att man toppar resten med el? eller vad menas? Hur fÃ¥r man ihop matematiken   :)

Nja... 7,7KW är gratisenergin från marken, resten är drivenergin som kompressorn förbrukar, den alstrar också värme.

Med ytjordvärme får man oftast en högre årsverknigsgrad än med bergvärme, men nackdelen är att kollektortempen är som kallast när den behövs som bäst.

I år har det varit perfekt för ytjordvärme eftersom snön kom och isolerade marken innan det blev kallt.
Motsatt är det dåligt om det är riktigt kallt länge, utan snö och med djup käle.
... men i SkÃ¥ne är det nog ovanlig med tjäle 1 meter ner va?  ;)

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad tompaa

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme!
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2013, 17:03:57 »
Glöm bara inte att en värmepump på 11 kw kanske bara ger 9 kW vid DUT pga hög framledningstemperatur. För att verkligen få ut 11 kW värme så är är kanske en "13 kw" vad som behövs. Då får du dessutom lite över till varmvatten.

En uppskattning av ditt värmebehov:
Verkning grad för en gammal albinpanna är inte högre än 70%. 6656*4,85*0,7 = 23MWh
Dina elelemet på övervåningen uppskattas till 7000 kWh (så blir din hushållsel mer normal)

Totalt värmebehov inkl varmvatten är 30 MWh vilket ger en toppeffekt på ca 11 kW.

/ErikB

DUT?
Hur räknar man där... tittade lite vad skåne har för medeltemp/år och det är 9grader celcius (För år 2012 enl smhi)
Jag skrev i inledning att jag inte vill eltoppa, en viss modifikation vill jag lägga till. Jag förstår om pumpen inte klarar av -20 grader (utomhus) i 7dygn, då så klart måste det till lite mer som hjälper upp pumpen. Men när det är -8 - -12 (vind inräknad) så skulle jag inte vilja att elmätaren snurrar med 10000rpm.

Sen har jag hört (försäljare) att man inte vill ha för stor pump, då går den startar och stoppar oftare, man vill ha en så jämn gång som möjligt, ultimat att pumpen nästan går hela tiden, för det är vid start och stopp som det slits.

Men som jag känner nu vet jag inte om jag behöver en 10kw pump och 13 blir för stort eller om det räcker med 8kw eller om en 8kw blir för liten och inte klarar av att värma.
Det klart, på sommaren behöver man varmvatten, då kanske en 8 räcker.
När det är vargavinter med -20 i 3veckor så skulle det behövas 13kw.

Kanske är "orimligt" att tänka att i normal fall får man räkna med eltoppar 3dygn/år (Jag bara drar till med lite siffror, har inte en aning) Men själva principen. Huvudsak att den inte blir för liten för DUT???

Nja... 7,7KW är gratisenergin från marken, resten är drivenergin som kompressorn förbrukar, den alstrar också värme.

Med ytjordvärme får man oftast en högre årsverknigsgrad än med bergvärme, men nackdelen är att kollektortempen är som kallast när den behövs som bäst.

I år har det varit perfekt för ytjordvärme eftersom snön kom och isolerade marken innan det blev kallt.
Motsatt är det dåligt om det är riktigt kallt länge, utan snö och med djup käle.
... men i SkÃ¥ne är det nog ovanlig med tjäle 1 meter ner va?  ;)



Har nog aldrig upplevt tjäle så långt ner (om inte på hårdgjord yta som vägar osv)

=)

Utloggad tompaa

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme!
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2013, 17:05:10 »
Nja... 7,7KW är gratisenergin från marken, resten är drivenergin som kompressorn förbrukar, den alstrar också värme.

Med ytjordvärme får man oftast en högre årsverknigsgrad än med bergvärme, men nackdelen är att kollektortempen är som kallast när den behövs som bäst.

I år har det varit perfekt för ytjordvärme eftersom snön kom och isolerade marken innan det blev kallt.
Motsatt är det dåligt om det är riktigt kallt länge, utan snö och med djup käle.
... men i SkÃ¥ne är det nog ovanlig med tjäle 1 meter ner va?  ;)

Kom att tänka på 7,7kw....

Om jag gräver ner 3*400m får jag mer "gratis energi"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2013, 17:21:41 »
Om du väljer att köpa till en tank till din vp så kan du köpa en vp med 120% effektäckning om du vill och absolut inte vill ha nån elspets men större vp kostar mera så ibland väljer man en mindre och får lite elspets. Mera slang kommer att göra så att vp går billigare men det är inte så stor skillnad om slangen är tilltagen tillräckligt från början.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2013, 17:26:12 »

DUT är ett värde som läses ut som Dimensionerande Ute Temperatur vilket i korthet är den lägsta temperatur som det är lönsamt att dimensioner ett värmesystem eller isolera ett hus

Det lägsta DUT i Sverige är Visby på DUT-12 tror jag, så du har nog ca -17 °C beroende på var du bor i skåne
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad tompaa

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme!
SV: Välja värmesystem? Pellets eller Jordvärme
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2013, 18:00:10 »
Om du väljer att köpa till en tank till din vp så kan du köpa en vp med 120% effektäckning om du vill och absolut inte vill ha nån elspets men större vp kostar mera så ibland väljer man en mindre och får lite elspets. Mera slang kommer att göra så att vp går billigare men det är inte så stor skillnad om slangen är tilltagen tillräckligt från början.

Vad är "...tilltagen tillräckligt från början."
som i mitt fall, 2*400 är "lagom", måste jag köpa en större panna om jag lägger ner mer slang?
skulle jag klara mig på 2*300 och max är 4*800 så kanske 3*400 är lagom... (mina tilltagna siffror igen...)
Jag vill inte gräva i onödan (jobbigt  :P) om det bara behövs 2*300m sÃ¥ kan jag sträcka mig till att gräva 2*400m.
Men rent praktiskt med maskin och skopa sÃ¥ blir det krÃ¥ngligare med 3*x... vill gärna hÃ¥lla mig till 2*x (faan vilka I-lands problem man har  ^-^)

DUT är ett värde som läses ut som Dimensionerande Ute Temperatur vilket i korthet är den lägsta temperatur som det är lönsamt att dimensioner ett värmesystem eller isolera ett hus

Det lägsta DUT i Sverige är Visby på DUT-12 tror jag, så du har nog ca -17 °C beroende på var du bor i skåne

Läste att Malmö hade -16
Lund -19
Jag bor i Sjöbo... väldigt centralt i skÃ¥ne vill jag säga, 6 mil till malmö/lund.  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!