Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu  (läst 58799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« skrivet: 04 januari 2012, 10:29:13 »
Utdrag från serviceinstruktionerna.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2012, 15:04:27 »
Trevligt med lite riktig info!

Detta verkar ju definitivt vara bättre än bara en äggklocka. Dock är det endast 2 parameterar som styr och det är temperaturen på kondensorn och tid? Jag kan tänka mig att värdena de valt fungerar bra för att "spå" frostbildningen vid höga RH% och inte allt för kall temperatur. Troligen är det därför den beter sig som en äggklocka vid lägre temperatur. Känns som en bättre lösning vore att mäta temperaturskillnad på köldmediet före kondensor och efter kondensor. Ju mindre skillnad desto mer frost (eftersom frosten troligen isolerar).

Någon som vet hur andra pumpar gör detta? Jag som jobbar som programmerare med bildbehandling som specialitet kan tänka mig en teknik där man "tittar" på kondensorn med en kamera och sedan avgör en algoritm mängden frost, troligen en dyr lösning.

Jaja, jag ska inte klaga, min Nocria har jag bara sett avfrosta vid en handfull tillfällen (har bara haft den i dryga 2 veckor) och då har det varit alltifrån 1h mellan till flera timmar emellan. Temperaturen har ju dock oftast legat på plussidan sista tiden här i Göteborg.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2012, 16:35:00 »
Nä, det är vare sig äggklocka, timer eller schema.

Bifogar Toshibas motsvarande beskrivningar, en för JKVP-E samt en för den nyare SKVP-ND som finns med i deras service manualer.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2012, 16:57:54 »
Ang Nocria:
I praktiken en egg-klocka  ;)
sensorn sitter på förångaren och känner förångningstempen.
förÃ¥ngningstempen ligger gissningsvis 5K under utetempen utan pÃ¥frysning  (sjunker ytterligare vid pÃ¥frysning)
avvikelsen utetemp-förångningstemp är beroende av kompressorlast kontra förångarstorlek/stryporganets förmåga att reglera flödet...men generellt kan man säga att låg effekt/kompressorvarv ger mindre temp-avvikelse o vise versa.
om vi antar att pumpen ligger på ganska hög last kommer följande cenario ske:
nÃ¥nstans runt -4 ºC ute kommer gissnings givaren dÃ¥ att registrera -9 omedelbart efter start = 20min drift första uppstart...efter första avfrostningen följer sen 35min drift mellan avfrostningarna konstant  huvuddunk
« Senast ändrad: 04 januari 2012, 17:00:16 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2012, 17:20:54 »
Jag kan bara svara att med den erfarenhet jag har så fungerar den inte alls som en äggklocka, åtminstone inte i vårt hem. Sen vi installerade den (20 dec) så har temperaturen mestadels legat kring +5 men vid 2 tillfällen neråt -5 under ett knappt dygn vid båda tillfällena. Hitintills har den inte ens varit i närheten av fullbelastning så det är kanske därför den inte behöver frosta av så ofta. När det är över 1-2 plusgrader har jag aldrig sett den avfrosta (än). Och varje gång jag sett (snarare hört) att den börjar avfrosta har jag sprungit ut för att titta och den har alltid varit helt vit och definitivt i behov av en avfrostning.

Jag är grymt nöjd än så länge, önskar mig lite rejäl kyla så man får se vad den går för när det gäller!
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2012, 19:50:26 »
Denne dokumentasjonen bekrefter/forklarer grafene i den finske testen (Se side 8) http://www.scanoffice.fi/uploads/vtt-raportit/VTT-S-08098-10.pdf

Når der er under -9 grader går den i "eggklokke" på 35 minutter. Over -9 har den lengre intervall, som stemmer med den informasjonen som er i fra teknisk manual.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2012, 23:55:12 »
Nä det stämmer inte att pumpen avfrostar var 35:e minut vid -4 grader och neråt.
Jag loggade förra vintern och fick fram följande schema.
-10.9° 12o drifttid -15m avfrostning, 80-15 och 120-15. Sen beror det givetvis vilken luftfuktighet som råder.
MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2012, 09:46:47 »
Den där filen gäller nog för "vanliga" nocrian och inte för arctic versionen.
Åtminstone börjar min arctic att avfrosta enligt äggklocka när det är kallare än ca -12 -13 ºC.
Hade logger på den hela förra vintern men sparade ingen loggbild...Får vänta på att det
blir kallt igen kan jag spara ner en bild.Loggar utetemp, förångningtemp och hetgastemp på utedelen
Min pump gÃ¥r fullt frÃ¥n  ca -8 ºC.
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2012, 15:54:40 »
@cstek: Filen jag lade upp är ett utdrag från Fujitsus serviceinstruktioner via en som hade access dit. Kunde inte hitta beskrivningen på annat sätt. Tänkte någon här inne kunde vara intresserad.

Menar du Tucsonors bilaga kommer den från VTTs test av ASYB09LDC. Bifogar en "lättsvensk" översättning av sidan åtta från VTTs test av Nocrian.

Har bara haft -7°C här än. Jag har inte kunnat observera något annat än att det går att få Nocrian att takta mellan de två cyklerna (som beskrivs i utdraget) vid kraftig sänkning av inomhustemp och därmed generera maxbelastning.
VTTs test körs med 15°C insugstemp. Normalt har man inte det inomhus. Här har jag 23-24°C vid normal drift.

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2012, 22:45:51 »
Det var Utdrag från serviceinstruktionerna som du har lagt upp som jag menar att inte stämmer, åtminstone inte för min pump?
 Enligt den skall avfrostningen triggas sÃ¥ fort som förÃ¥ngarens temp gÃ¥r under -6 ºC och min tiden 35minuter har gÃ¥tt sen senaste avfrostning. Det kommer ju att hända 2 till 5 grader varmare än en utetemp pÃ¥ -6 ºC enligt principen ACE beskrev tidigare i trÃ¥den.

Tittar man på VTT testet av nocrian du har tagit två sidor från så ser man klart att det inte stämmer där heller.
Vet inte vad som exakt skiljer mellan arctic och "vanliga" modellen i programmet men tex så stoppar den vanliga vid -15 ºC och arctic går till betydligt kallare.
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2012, 23:38:23 »
lägsta temp -20 enligt FG Nordic http://www.fgnordic.se/filer/FG%20Nordic_pb_Nocria.pdf
men de uppger -24 också http://www.fgnordic.se/page.php?id=137
Den går säker lägre ändå.
Info om parallellimporterade Icke Nordenanpassande maskiner från Fujitsu General (Euro)
http://www.fgnordic.se/filer/Important%20information.pdf
« Senast ändrad: 05 januari 2012, 23:42:49 av Zelda »

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2012, 06:39:49 »
Min förhoppning med tråden var att samla lite fakta.
Hur man än väljer att tolka utdraget från serviceinstruktionerna på avfrostningsautomatiken, så är det ändå det närmsta fakta jag hittat. Om någon annan kan bidra med andra fakta eller hela bibban på 60-70MB (eller vad den nu är) från Fujitsu hade det varit jättekul!

Informationsbristen från Fujitsu är väl vad man kan förvänta.
Fgnordics sida som Zelda länkar till har jag reagerat på tidigare, de lägger ut data plus en pdf som inte ens stämmer överens på samma sida... Förutom lägsta temp stämmer inte heller avsäkring eller mått på innerdel överens.

Nästa informationsförvirring/faktabrist är arctic vs "vanlig" Nocria.
En producent som gör något bättre visar gärna upp fakta på det, eller?

Nu visar prognosmodellerna som lägst nerÃ¥t -8°C, vi kanske inte ens fÃ¥r kallare denna vinter?  ???
O inga ägg.  ;)

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2012, 08:02:26 »
Det är rätt tänkt att sprida fakta, finns mycket skrivet om den här pumpen som inte stämmer här på forumet.
Alltifrån ickeägare som vet "allt" om pumpen negativa sidor till ägare som höjer den till.... :)

Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2012, 14:06:54 »

Informationsbristen från Fujitsu är väl vad man kan förvänta.
Fgnordics sida som Zelda länkar till har jag reagerat på tidigare, de lägger ut data plus en pdf som inte ens stämmer överens på samma sida... Förutom lägsta temp stämmer inte heller avsäkring eller mått på innerdel överens.

Nästa informationsförvirring/faktabrist är arctic vs "vanlig" Nocria.
En producent som gör något bättre visar gärna upp fakta på det, eller?



Tyvärr inte ovaligt hos andra fabrikats hemsidor heller att det finns/fanns fel.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nocrians avfrostningscykel, enligt Fujitsu
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2012, 23:21:32 »
lägsta temp -20 enligt FG Nordic http://www.fgnordic.se/filer/FG%20Nordic_pb_Nocria.pdf
men de uppger -24 också http://www.fgnordic.se/page.php?id=137
Den går säker lägre ändå.
Info om parallellimporterade Icke Nordenanpassande maskiner från Fujitsu General (Euro)
http://www.fgnordic.se/filer/Important%20information.pdf

Fast just den där inkonsekvensen är faktiskt inget fel. Det är du som tolkar deras data fel. Det står -20 på båda ställena. Bara det att det står att värmedrift är möjlig i temperaturintervallet -20C till +24C (-20 - 24).
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!