Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: snida knivar  (läst 7237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
snida knivar
« skrivet: 27 oktober 2011, 19:44:02 »
hi finns det ingen här som bygger knivar ...har anmält mig på en kurs här hemma få se om jag lär mig nått
e mäst intresserad av att lära mig göra snygga sliren faktiskt

min kompis fnös åt mig då jag drog på betong guteriet här hemma å fick formplyfa till skaften på knivarna jag tänkt tillverka....men formplyfan e bra stadig som satan å tar ej in fukt ...lite olja så bör det funka fint till knivskaft LOL

sen går det snabbt limma i hop 2 st 12mm bitar så e det bara till å börja putsa ut formen på skaftet...sota skaftet med gasolbrännare å olja = klart fort som rackarn å ser hyfsat ut ....+ att det tål peppar

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: snida knivar
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2011, 19:46:08 »
Blir säkert bra  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: snida knivar
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2011, 07:00:52 »
Om du ändå skall göra knivar, varför inte göra det ordentligt.
Vill du bara att det skall vara enkelt och funktionellt så finns det ju moraknivar i plast som funkar alldeles utomordentligt.
Jag håller med din kompis som fnös åt dig.
Egen knivtillverkning görs ju för att man har ett intresse för att skapa något vackert och funktionellt.
Det funktionella är i dessa fall av ofta inte lika högt prioriterat som utseendet och känslan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: snida knivar
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2011, 07:50:30 »
vackert Ã¥ funktionellt med känsla  ..joo just därför jag vill ha playwood/plyfa  i skaftet Ã¥ inte plast

varför tror ni det används mycket i tex kolvar till gevär ?? matrealet är i det närmaste dött = påverkas väldigt lite av fukt å väta men man behåller ändå känslan av att det är trä i stocken...
sen vet jag inte om det är super snyggt men man får ofta fram ådringar å grejer ganska bra..

Vägrar bygga tex en kniv med mycket horn eller många olika matreal i skaftet,ska kniven gå sönder efter en riktig väta är det på en sån kniv...+ att dom ofta e halkiga om det kommer blod på skaftet,å lever om då dom slår mot byssan eller träd då man e ute å går i skogen ...

har tvär gjort ett test för å se hur det blev ska slänga in en bild så ni får se....bladet är nog ur en sågklinga
 


« Senast ändrad: 28 oktober 2011, 08:08:22 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
SV: snida knivar
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2011, 10:50:11 »
Tjaba.

Har gjort en del knivar och själv slidor, ganska kul faktiskt. 

Glöm plywooden och gå ut på vedbaken och så lätar du efter nån fin bit i björk eller nåt annat hårt trä. Sen blir resultatet bäst om du vaxar skafftet.

Man kan även köpa träbitar till skafft över nätet, masur blir jävligt snyggt.
135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: snida knivar
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2011, 11:59:51 »
hej
ska göra 2 knivar en plywood kniv som vardaglig å jakt kniv,,,där bara funktionen år viktig
sen blir det en fin kniv med "riktigt" trä....stället där vi ska hålla till har allt i matreal väg vi behöver...
björkvrilar å andra lustiga träbitar,dom har hafft ett PRO-Snickeri där i flera år å gubbarna som e på gubbdagiset har genom åren släpat dit massor med olika träbitar å trä knölar

har sett knivar med playwood skaft som ser riktigt fina ut,en annan grej som jag tittat på är läder eller näver skaft,bowe-knivarna har ofta läder i skaften...
har hittat ett grymt coolt blad till fin kniven...kostar typ 400 kr men det e det värt om jag lägger lite jobb på kniven har en eller 2 snubbar som går kursen som e riktigt vassa på å göra knivar får väl be om lite hjälp i värsta fall...
jobbade med en kille som har egen smedja å gör blad så lite snappade man upp bara genom att jobba med han...han gör ochså riktigt bra blad å knivar ,..men det blir ett sånt här blad

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: snida knivar
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2011, 12:27:16 »
killen jag jobbade smeden,hadde en riktigt fin kniv som arbets kniv,damask blad å hela kittet
såg ut som på kortet...ungefär..han tappade den i skogen en dag då vi jobbade i ett rishvette
lätt å hitta en kniv som e svart mitt inne i en röjning ...på 30ha...

jag hadde ofta ifråga satt varför han hadde en kniv för 2500-3000 kr med sig på jobbet....då det funkar lika bra med en plast mora eller en tvär gjord kniv med 100 kr blad...dan efter satt det en rödmora i bältet..
skulle alldrig fara å jaga med en kniv för 1500-2000 kr går hur fort som hällst att tappa bort dom eller lägga i från sig kniven då man tar ur en älg,
har i många är kört mora rejset då älgjakten börjar,in på jula å köpa 2 st moraknivar sätt en i bältet å en i ryggan ...så har man hyfsade knivar en hel höst
då skrotet blir slött slänger man in den i garaget å använder den som stämjärn eller plåtsax....

den ljusa träkniven e faktiskt riktigt fin ...

« Senast ändrad: 28 oktober 2011, 13:01:47 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
SV: snida knivar
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2011, 14:31:44 »
gick som för din jobbarkompis med min första kniv, åkte rakt ned i pimpel hålet. Metade med en magnet helgen efter men inge napp.

135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: snida knivar
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2011, 23:11:13 »
Formplyfa drar åt sig fukt, jag tror inte det håller särskilt länge som knivskaft - fast det ser nog ganska snyggt ut från början med alla ränder?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: snida knivar
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2011, 11:31:48 »
hej ska då testa å göra skaft ...
on ni googlar pÃ¥ Dymondwood/pakka Wood  sÃ¥ ser ni hur ett snyggt skaft ser ut,vad det är ....en typ av playwood  >:D
http://www.rutply.com/index.html

eller
https://www.nordellknives.com/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=index&cPath=91_225&language=se

verkar som det testats förr å matrealet är visst väldigt stabilt...

« Senast ändrad: 29 oktober 2011, 16:01:33 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: snida knivar
« Svar #10 skrivet: 11 november 2011, 15:31:50 »
hej..
ha satt i hop 2 st knivar nu...ska slänga in nå kort så får ni se.... blev faktiskt hyfsat med dom färgade bitarna vid plåten fram..men törs inte berätta vad det är.. då e det väl nån bätter gevisser som får spatt.

 men kan säga sÃ¥ här kostnaden för kniven med matreal e väl en bit under 100kr
lite lim å en spillbit plyfa + 3x3 cm 3mm gammal aluplåt + mitt hemliga mellanlägg i 2 färger
oljade in med nån gammal träolja som jag hittade i nåt skåp

sen gäller det bara att få i hop sliren som ser vettiga ut till knivarna,men det ska gå bra ...
känner ju i värsta fall en kvinna som e fem jävlig på sliren ...men ska först göra ett seriöst försök skälv.
på nått vis ska jag väl få i hop ett vettigt fodral till knivarna
« Senast ändrad: 11 november 2011, 16:22:25 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
SV: snida knivar
« Svar #11 skrivet: 11 november 2011, 16:21:16 »
Riktigt snygg faktiskt, fint mönster av fane'ren!
135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: snida knivar
« Svar #12 skrivet: 11 november 2011, 16:34:32 »
tackar
joo alla gammla stutar som håller till på snicker boa va väldigt skeptiska...med ha fått bra kritik av åldringarna en av dom ha snickrat knivar i 30år ....å e hyfsat duktig...

skojigast va då kvinnan jag tänkt utnyttja till å hjälpa mig med slirena kom dit,hon kollade på skaftet en stund å tog sen i det å sa sen...
det va det bästa skaftet hon känt på länge,det ligger väldigt bra i handen. :)
efter en kopp kaffe frågade hon om hon fick rita av skaftet .....å göra några knivar med det skaftet..
den kvinnan kan göra knivar,hon e ruskigt duktig så det värmer fint

kniven är inte nån utställnings kniv utan jag ska jaga å använda den,men det gör inte nått om den råkar bli snygg...synd bara att frugans htc tog skit dåliga kort..kniven e mycket snyggare i färgerna då man ser den på riktigt
men e nästan mäst nöjd med den första plyfa kniven...en liten rackare med 70 mm blad å ett kort skaft...
inte lika snygg men tror den e helt gudomlig att ha som draltar kniv...ska leta fram en riktig kamera å ta kort på bägge knivarna så får ni se

den lilla e ungeför som "Helles Nying kniv" ...5 mm längre blad,den större har ett 80mm blad  bägge bladen är i kolstÃ¥l och va svarta tills jag polerat upp dom pÃ¥ ett väldigt fint vÃ¥tslippapper i nÃ¥n minut....
grabben håller ochså på med en egen kniv med 90mm blad i rostfritt stål...
har kvar 3 blad till som jag ska göra julklappar av.....
« Senast ändrad: 11 november 2011, 19:36:20 av Dr Chun-Lan »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: snida knivar
« Svar #13 skrivet: 11 november 2011, 21:16:46 »
Det där röd-gula mellanlägget ser ut att vara taget från ett pingisracket....
Fina knivar förresten  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: snida knivar
« Svar #14 skrivet: 11 november 2011, 21:33:34 »
tackar....
nää det är det inte..mellanläggen är tillverkade av gammla plast hinkar,lock och plastdunkar...  typ aspen dunkar Ã¥ fett med epoaxilim dÃ¥ jag limmar dom...tur jula har billigt lim ;D
va om på skolköket å hämtade ett gäng med sylthinkar,röd lock o vita hinkar...det gula är ur en matolje dunk...har faktiskt lyckats att skrapat i hop rött,vitt,svart,grön,orange och gult,fattas väl bara nån form av blått så tycker jag att jag har dom flesta färger jag kommer att behöva... :D

det e faktiskt riktigt skoj å sitta å snida till knivar men det tar lite tid....men det bästa är att man kan göra skaftet precis som man vill ha det...e faktiskt riktigt nöjd med bladen dom e billiga 75-85 kr men verkar va av ett riktigt bra matreal...men dom kräver nån minuts omsorg innan dom ser ut som på bilderna

tror jag ska limma i hop en tvärsöver kniv....dvs såga 5x5 cm bitar ur plyfan å göra ett tvärrandigt skaft,då kan man ju varva in lite färg mellan varje 12mm plyfa skickt i skaftet...bara för skojs skull
misstänker att det börjar se ut som läderskaft ...ungefär ...dvs det som sitter pÃ¥  Buck knivarna frÃ¥n usa

« Senast ändrad: 11 november 2011, 22:50:52 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!