Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Interessanta solvärmeprojekt  (läst 5404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Interessanta solvärmeprojekt
« skrivet: 26 mars 2011, 15:13:35 »
Hej !

Nu har jag kollat projektet vilket sobris ska göra.

http://www.mixtum.se/energi/panzi/panzi1.htm

Det verkar vara en interessant projekt  Thumbsup.

Själv är jag inblandad i projekt i syd-öst Asien där bland annat solar cooling blir interessant.

Men finns det egentligen företag (i Sverige t.ex.) som idag kan leverera FÄRDIGA lösningar som fungerar ... även till större kontorsbyggnader ?

Absorptionskylning t.ex. ?

Vad tycks om det här företaget i Härnösand ?

http://www.absolicon.se/ ...

http://www.absolicon.se/_about_solar_energy/1098_koncentrerad_solenergi_ger_el_varme_kyla_fran_solen_solkyla.php


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Interessanta solvärmeprojekt
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2011, 23:53:14 »
Ser väl fint ut.  Men för mig stuper det direkt när jag läser -sök solstöd pÃ¥ 60%.  DÃ¥ är det skit alltsÃ¥ eftersom det inte gÃ¥r att sälja utan stöd ???

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Interessanta solvärmeprojekt
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2011, 00:35:24 »
Hej !

Ja, okej.

Nja, jag är mer interesserad av större projekt just nu. Kontorskyla i syd-öst Asien t.ex.

Letar efter företag som kan vara rimliga att samarbeta med ....

För privata är stöd viktigt när det gäller investingeringar i solceller. Annars blir det för dyrt och inte lönsamt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Interessanta solvärmeprojekt
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2011, 09:40:51 »
Hej !

Ja, okej.

Nja, jag är mer interesserad av större projekt just nu. Kontorskyla i syd-öst Asien t.ex.

Letar efter företag som kan vara rimliga att samarbeta med ....

För privata är stöd viktigt när det gäller investingeringar i solceller. Annars blir det för dyrt och inte lönsamt.


Blir det lönsamt om man fÃ¥r 60% i bidrag tycker det verkar kosta mycket och ge lite  Sc:,h fast kanske om elen blir dyrare och priserna pÃ¥ grejerna sjunker fast dÃ¥ försvinner väl bidraget. Eller finns det grejer till rätt pris sÃ¥ det lönar sig kanske kollat pÃ¥ fel ställen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Interessanta solvärmeprojekt
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2011, 23:23:05 »
60 % i bidrag är ganska mycket.

Jag gillar inte heller höga solbidrag.

Ett klokt bidragssystem kan dock stimulera marknaden.

I Sverige är det ju så att 85 % eller mer av anläggninger är mindre än 15 m². Det är alltså främst småhus. Privata vill oftas inte betala mycket och letar efter billiga och enkla lösningar. Bidraget kan ju vara ett medel att locka dom till att installera solvärme.

Sen är det så att optimeringar kanske ger mindre merutbyte än vad man skulle tro.

Viktigt är det om man t.ex. kan jämföra olika lösningar och kostnader. Men då krävs det ju att man kan beräkna det framtida utbytet på ett tillräckligt trovärdigt sätt (ENV 12977 t.ex.) ... och vet en hel del om energipriser osv. .. men här liggger redag problemet. Inte vet exakt hur priserna kommer att utveckla sig osv. .... men man utgår ju ifrån att energi blir dyrare i framtiden.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Interessanta solvärmeprojekt
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2011, 17:16:26 »
60 % i bidrag är ganska mycket.

Jag gillar inte heller höga solbidrag.

Ett klokt bidragssystem kan dock stimulera marknaden.

I Sverige är det ju så att 85 % eller mer av anläggninger är mindre än 15 m². Det är alltså främst småhus. Privata vill oftas inte betala mycket och letar efter billiga och enkla lösningar. Bidraget kan ju vara ett medel att locka dom till att installera solvärme.

Sen är det så att optimeringar kanske ger mindre merutbyte än vad man skulle tro.

Viktigt är det om man t.ex. kan jämföra olika lösningar och kostnader. Men då krävs det ju att man kan beräkna det framtida utbytet på ett tillräckligt trovärdigt sätt (ENV 12977 t.ex.) ... och vet en hel del om energipriser osv. .. men här liggger redag problemet. Inte vet exakt hur priserna kommer att utveckla sig osv. .... men man utgår ju ifrån att energi blir dyrare i framtiden.


Tror inte privata har problem att betala mycket kolla hur mycket bergvärme det installeras för mellan 120000-150000 kr men om man ska lagga stora pengar vill man att det lönar sig. Finns det lönsamhet med 60% i bidrag. Jag skulle kunna lägga 100000 kr om jag får tillbaka investeringen inom ca 10 år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Interessanta solvärmeprojekt
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2011, 23:24:37 »
Vad jag förstår så lönar det sig att installera solvärme för uppvärmning av varmvatten.
Givet att man alltså inte har en värmepump som redan värmer utan att man alltså har direktverkande el.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Interessanta solvärmeprojekt
« Svar #7 skrivet: 01 april 2011, 10:31:23 »
Vad jag förstår så lönar det sig att installera solvärme för uppvärming av varmvatten.
Givet att man alltså inte har en värmepump som redan värmer utan att man alltså har direktverkande el.
Även om du har en VP så lönar det sig att investera i solfångare, fast återbetalningstiden blir ganska lång om man gör en krass kalkyl baserat på dagen energipris. Personligen räknar jag iskallt(!) med att elpriset kommer att gå upp framöver och då blir kalkylen bättre. Andra fördelar är att VP kommer att hålla längre eftersom den kan stå helt still under flera månader och borran får även lite mer tid för återhämtning. Dessutom får du huxflux en acktank som öppnar för andra flexibla möjligheter, tex vattenmantlad brasinsats.

Om man skall göra ekonomiska kalkyler så får man inte heller glömma att VP ofta byts efter 10-15 år och det kostar runt 50000kr. En solanläggning av god kvalitet och riktigt installerad bör hålla betydligt längre.

Sen är det förstÃ¥s en ganska skön känsla att periodvis ha 1000l 80 grad gratis VV att slösa med till dusch, bad, biltvätt, mm. SvÃ¥rt att räkna lönsamhet pÃ¥ detta  ^-^
MVH

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Interessanta solvärmeprojekt
« Svar #8 skrivet: 01 april 2011, 10:36:21 »
Hej !

@smurfen

Ja, okej.

Men då krävs det bland annat att man kan bestämma framtida årsutbyten för hela solvärmesystemet (inte bara solfångaren) På ett trovärdigt sätt (t.ex. ENV 12977).

Det behövs för att kunna bestämma lönsamheten.

Sen kommer ju kunden att titta på om han verkligen får dessa utbyten (ungefär).

Vilka beräkningar skulle du t.ex. accepterar smurfen ? T.ex. .... Hur skulle t.ex. jag kunna visa dig om det är lönsamt eller inte ? Vilka framtida energipriser ... man kan ju simulera olika lösningar/förutsättningar.

Det är en bra fråga.

Sen: Vad skulle du göra om det visar sig att projektet inte var så lönsamt efter vissa år ?? ...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Interessanta solvärmeprojekt
« Svar #9 skrivet: 01 april 2011, 17:34:03 »
Hej !

@smurfen

Ja, okej.

Men då krävs det bland annat att man kan bestämma framtida årsutbyten för hela solvärmesystemet (inte bara solfångaren) På ett trovärdigt sätt (t.ex. ENV 12977).

Det behövs för att kunna bestämma lönsamheten.

Sen kommer ju kunden att titta på om han verkligen får dessa utbyten (ungefär).

Vilka beräkningar skulle du t.ex. accepterar smurfen ? T.ex. .... Hur skulle t.ex. jag kunna visa dig om det är lönsamt eller inte ? Vilka framtida energipriser ... man kan ju simulera olika lösningar/förutsättningar.

Det är en bra fråga.

Sen: Vad skulle du göra om det visar sig att projektet inte var så lönsamt efter vissa år ?? ...

Att solvärme funkar och lönar sig om man köper grejerna till bra pris samt monterar själv det vet jag men då handlar det väl inte om några 60% i bidrag det gäller väl bara paneler som producerar el och dom tycker jag verkar ge lite fast jag har en själv i sommarstugan som ligger på en ö utan el.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Interessanta solvärmeprojekt
« Svar #10 skrivet: 01 april 2011, 18:29:59 »
Själv är jag inblandad i projekt i syd-öst Asien där bland annat solar cooling blir interessant.

Men finns det egentligen företag (i Sverige t.ex.) som idag kan leverera FÄRDIGA lösningar som fungerar ... även till större kontorsbyggnader ?

Absorptionskylning t.ex. ?

Vad tycks om det här företaget i Härnösand ?

http://www.absolicon.se/_about_solar_energy/1098_koncentrerad_solenergi_ger_el_varme_kyla_fran_solen_solkyla.php


www.climatewell.se finns och är basen till det beskrivna installerade systemet.
I princip vilken solfångare som helst borde gå att använda och inte bara absolicons.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Interessanta solvärmeprojekt
« Svar #11 skrivet: 01 april 2011, 19:33:41 »
Själv är jag inblandad i projekt i syd-öst Asien där bland annat solar cooling blir interessant.

Men finns det egentligen företag (i Sverige t.ex.) som idag kan leverera FÄRDIGA lösningar som fungerar ... även till större kontorsbyggnader ?

Absorptionskylning t.ex. ?

Vad tycks om det här företaget i Härnösand ?

http://www.absolicon.se/_about_solar_energy/1098_koncentrerad_solenergi_ger_el_varme_kyla_fran_solen_solkyla.php


www.climatewell.se finns och är basen till det beskrivna installerade systemet.
I princip vilken solfångare som helst borde gå att använda och inte bara absolicons.



Ja, jag vet att man kan koppla till systemet vilken solfångare som helst ... är mer interesserad av de övriga komponenter ...

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Interessanta solvärmeprojekt
« Svar #12 skrivet: 01 april 2011, 20:25:05 »
Vad jag förstår så lönar det sig att installera solvärme för uppvärmning av varmvatten.
Givet att man alltså inte har en värmepump som redan värmer utan att man alltså har direktverkande el.

Men det finns lösningar där solfångare samarbetar med värmepumpen. Principen är att köra ner solvärmen under jorden och hämta upp via värmepump.

Vissa är dock skeptiska om hur bra det fungerar i praktiken ....

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Interessanta solvärmeprojekt
« Svar #13 skrivet: 05 april 2011, 20:29:44 »
www.climatewell.se finns och är basen till det beskrivna installerade systemet.
I princip vilken solfångare som helst borde gå att använda och inte bara absolicons.


Ja, Climatewell verkar bra. Asiaterna verkar också gilla företaget. Har kontaktat dom idag. Får även ringa dit i morgon.

I princip måste man producera tillräckligt varmt vatten till absorptionskylmaskinen. Den producerar sen kallt vatten till t.ex. AHU (air handling unit) ....

Vilka solfångare att man använder spelar i princip ingen roll, dock måste solfångararean och hela systemet vara dimensionerad rätt !!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!