Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta blandningsventil själv?  (läst 21760 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niklin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Behöver hjälp!
Byta blandningsventil själv?
« skrivet: 10 november 2010, 22:51:59 »
Hej!
Senaste dagarna har varmvattnet blivit mer ljummet än varmt och nu har jag kollat panna och varmvattenberedare som tycks funka bra.
Har efter diverse mätningar kommit fram till att det är min blandningsventil som inte fungerar. Förutom att det bara kommer ut ljummet vatten ur den trots att den står på max temp så blir även ingående kallvattenrör varmt (när det inte tappats vatten på ett tag), så jag antar att backventilen i den har pajjat...?

Nu till min frågor. För ungefär 2 år sedan tror jag att den rörkille som var hemma och fixade bytte blandningsventilen som även den gången hade slutat fungera (har jag för mycket kalk och sånt i vattnet kanske?). Jag var inte med då han bytte den, men funderar nu på om det är något jag kan göra själv för att reparera eller byta blandningsventilen? Eller måste rörpulare anlitas?

Den som sitter där idag är en LK 550 och det jag gjort nu är att ha hÃ¥llt pÃ¥ att vridit pÃ¥ ratten fram och tillbaka för att ev. fÃ¥ avlagringar eller liknande att lossna, men det gav ingen effekt alls.  :(

Jag kan direkt säga att jag inte är särskilt erfaren inom rörpuleri, jag har lyckats byta några rörkopplingar tidigare med klämringar osv, men gissar att detta kanske är snäppet värre? Måste man stänga av systemet, tömma ur vvb osv?

Går det att skruva isär och rengöra/fixa själva ventilen, eller måste man byta hela?

Tacksam för svar!  :)

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Byta blandningsventil själv?
« Svar #1 skrivet: 12 november 2010, 08:14:47 »
Är den inkopplad enligt leverantörens anvisningar? Det är ganska viktigt att den är monterad med värmespärr. Dom brukar inte funka så länge om det inte är det.
Men visst går det att ta isär och rengöra. Inte i detalj men en del. Sitter den fel hjälper det troligen inte. Men du kan ju prova.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad niklin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Behöver hjälp!
SV: Byta blandningsventil själv?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2010, 19:00:12 »
Hej!
Jag hoppas såklart att den är korrekt installerad då den är utförd av fackman, men ¨andra sidan kan ju även såna göra fel eller slarva...

Jag fick rÃ¥det att banka pÃ¥ ventilen med hammare eller liknande samtidigt som man skulle vrida pÃ¥ ratten, vilket jag nu försökt ett tag... Hade för ett ögonblick sÃ¥ att temperaturen gick upp till 47 grader istället för de 34 som den bara kommer upp i nuförtiden, men det ögonblicket försvann snabbt och sen var det tillbaks till 34 igen.  :-\

Om jag förstått saken rätt ska det på kallvattenröret sitta en backventil i själva kopparröret och sen sitter ventilfjäder och regleringsmekanik och sånt direkt innanför själva ratten? (som går att byta ut om de är defekta?) Jag antar att det dock börjar spruta ut varmvatten om jag skruvar ut skruven på ratten, så systemet bör väl tömmas innan det är möjligt att göra något sånt...?

Problemet är att jag inte vet hur man tappar ur varmvattenberedaren (mer än att just lossa pÃ¥ blandningsventilen) eftersom det inte finns nÃ¥gra avtappningsventiler osv pÃ¥ röret annars och vvb matas frÃ¥n värmepumpen.  Sc:,h SÃ¥ lossar jag pÃ¥ blandningsventilen sÃ¥ kommer det väl att tömma hela systemet inklusive pannans vvb ocksÃ¥?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta blandningsventil själv?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2010, 20:15:26 »
Vad är det för panna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad niklin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Behöver hjälp!
SV: Byta blandningsventil själv?
« Svar #4 skrivet: 12 november 2010, 22:07:50 »
Vad är det för panna?

Pannan är en IVT 490 och vvb är en Thermo 200 liters

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta blandningsventil själv?
« Svar #5 skrivet: 12 november 2010, 22:32:06 »
På sidan 8 i manualen står det vart avtappningskranen för värmmesystemet sitter:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_490.pdf
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad niklin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Behöver hjälp!
SV: Byta blandningsventil själv?
« Svar #6 skrivet: 13 november 2010, 09:57:33 »
På sidan 8 i manualen står det vart avtappningskranen för värmmesystemet sitter:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_490.pdf

Okej, jag mÃ¥ste alltsÃ¥ tömma hela systemet; pannan och vvb för att kunna ta bort blandningsventilen under vvb? Misstänkte nästan det...  ??? (fast länken var inte till manualen, utan en produktbroschyr. Men jag har nog manualen liggandes nÃ¥gonstans...)

Jag hörde av en rörpulare på byn att man får räkna med ca 4 timmars jobb om de ska komma dit och fixa det och att den största delen av tiden gick åt för att tömma systemet...

Suck, ja nÃ¥got mÃ¥ste ju göras dÃ¥ det inte är sÃ¥ kul att duscha i fisljummet vatten, sÃ¥ det blir väl till att göra ett försök själv först...  ::)

Ska man passa på att byta ut LK550 mot något bättre, eller är andra modeller lika sunkiga?

Edit: Vad är det för en Hävert man ska använda för att tömma systemet som det står i IVT:s manual?
« Senast ändrad: 13 november 2010, 11:12:56 av niklin »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta blandningsventil själv?
« Svar #7 skrivet: 13 november 2010, 12:18:59 »
Jag, eftersom pannan har en förrådsberedare så måste du först tömma värmesystemet innan du tömmer beredaren Annars kan den implodera av trycket i värmesystemet.
Men, jag vet inte riktigt vart blandingsventilen sitter, om den sitter högre än beredaren så behöver du inte tömma den.
Den ingår ju inte i värmepumpen, utan sitter förmodligen efter den extra varmvattenberedaren...

För att tömma beredaren så stänger du av inkommande vatten till pannan och öppnar säkerhetsventilen.

Här är den rätta länken till dokumentet:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Installatorshandledning_IVT490.pdf
« Senast ändrad: 13 november 2010, 12:20:38 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Byta blandningsventil själv?
« Svar #8 skrivet: 13 november 2010, 13:50:22 »
Ratten har ett inbyggt stopp i sig så att man inte kan vrida den mer än ett varv, man kan skruva den mot varmast till stoppet, lossa skruven ta lös hatten och vrida tillbaka den till andra sidan stoppet så kan du vrida ett varv till... MEN, gör det bara en gång, vrider man för mycket så lossar insatsen och det blir lite fuktigt om fötterna.
för säkerhets skull kan man stänga av inkommande vatten vid operationen.

Är man lite händig så kan man byta blandningsventil själv.
Om du är modig och har golvbrunn i rummet så kan du stänga av inkommande vatten och hoppas på att vattnet "hänger" i beredaren, men man måste vara snabb!

Glöm inte att be din fru filma arbetet och lägg ut filmen pÃ¥ youtube  ;D
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad niklin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Behöver hjälp!
SV: Byta blandningsventil själv?
« Svar #9 skrivet: 15 november 2010, 12:22:00 »
Nu är det fixat!  :)

Efter mycket om och men så bestämde jag mig för att följa tips från lokala VVS butiken där man sa att jag kunde lossa på blandventilen direkt (efter att ha stängt av systemet, kallvattnet och avlägsnat trycket från pannan).

Gjorde så och det rann kanske ut 5-10 liter ur beredaren. Satt och väntade på mer men det kom knappt så det droppade...
Såg att det saknades backventil på kallvattnet helt och att själva fjäderventilen hade fastnat helt (gick knappt att få ur heller...).
Tog loss hela blandventilen och åkte in till lokala VVS butiken där jag köpte en backventil och sen försökte vi med ny fjäderventil, men den gick knappt att få i med våld och låste direkt. Vi försökte ett tag, men sen gav jag upp och köpte en helt ny LK550 och åkte hem och skruvade fast.
Satte pÃ¥ vattnet, systemet och voila, varmvatten igen!  studs  Nu slipper man duscha i 15 gradigt vatten mer...


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Byta blandningsventil själv?
« Svar #10 skrivet: 15 november 2010, 17:35:20 »
Jag, eftersom pannan har en förrådsberedare så måste du först tömma värmesystemet innan du tömmer beredaren Annars kan den implodera av trycket i värmesystemet.
Men, jag vet inte riktigt vart blandingsventilen sitter, om den sitter högre än beredaren så behöver du inte tömma den.
Den ingår ju inte i värmepumpen, utan sitter förmodligen efter den extra varmvattenberedaren...

För att tömma beredaren så stänger du av inkommande vatten till pannan och öppnar säkerhetsventilen.

Här är den rätta länken till dokumentet:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Installatorshandledning_IVT490.pdf

Finns igen anledning att tömma pannan vid byte av blandningsventil skulle inte beredaren hålla för tryck utifrån skulle den tryckas ihop om du öppnade flera kranar i huset eller om vattenverket hade fel och du råkade öppna en kran.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta blandningsventil själv?
« Svar #11 skrivet: 15 november 2010, 18:25:14 »
Jag, eftersom pannan har en förrådsberedare så måste du först tömma värmesystemet innan du tömmer beredaren Annars kan den implodera av trycket i värmesystemet.
Men, jag vet inte riktigt vart blandingsventilen sitter, om den sitter högre än beredaren så behöver du inte tömma den.
Den ingår ju inte i värmepumpen, utan sitter förmodligen efter den extra varmvattenberedaren...

För att tömma beredaren så stänger du av inkommande vatten till pannan och öppnar säkerhetsventilen.

Här är den rätta länken till dokumentet:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Installatorshandledning_IVT490.pdf

Finns igen anledning att tömma pannan vid byte av blandningsventil skulle inte beredaren hålla för tryck utifrån skulle den tryckas ihop om du öppnade flera kranar i huset eller om vattenverket hade fel och du råkade öppna en kran.

Det stod iallafall så i min manual..
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Byta blandningsventil själv?
« Svar #12 skrivet: 15 november 2010, 20:54:53 »
Jag, eftersom pannan har en förrådsberedare så måste du först tömma värmesystemet innan du tömmer beredaren Annars kan den implodera av trycket i värmesystemet.
Men, jag vet inte riktigt vart blandingsventilen sitter, om den sitter högre än beredaren så behöver du inte tömma den.
Den ingår ju inte i värmepumpen, utan sitter förmodligen efter den extra varmvattenberedaren...

För att tömma beredaren så stänger du av inkommande vatten till pannan och öppnar säkerhetsventilen.

Här är den rätta länken till dokumentet:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Installatorshandledning_IVT490.pdf

Finns igen anledning att tömma pannan vid byte av blandningsventil skulle inte beredaren hålla för tryck utifrån skulle den tryckas ihop om du öppnade flera kranar i huset eller om vattenverket hade fel och du råkade öppna en kran.

Det stod iallafall så i min manual..
Det har stått fel i manualer förr ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!