Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?  (läst 42778 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ipppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Valbo/Sverige
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« skrivet: 19 januari 2008, 11:24:20 »
Hejsan... 

Jag har ett hus med ca hälften av ytan med golvvärme och andra hälften med radiatorer... Har funderat lite på effektiviteten i detta...

Radiatorerna går ju med helt öppna termostater hela tiden medans shunten för golvvärme är inställd på ca 1.5... (skala 1-10)... Skulle jag ha högre värde på shunten så blir det ju tokvarmt i rummen med golvvärme... Och skulle jag ha innegivaren vid golvvärmen med helt öppen shunt så blir det ju svinkallt i rummen med radiatorer... Så nu har jag innegivaren ganska centralt och stryper golvvärmen till lagom temp...

Skulle jag  istället ha golvvärme i hela huset utan shunt, utan bara "raka rör"  ;) SÃ¥ krävs det ju mycket mindre framledningstemperatur... Eller hur ?

Man mÃ¥ste ju tjäna pÃ¥ att ha golvvärme i hela huset ? FrÃ¥gan är hur mycket ? Är det idé att investera i golvvärme till hela huset av den anledningen... ? Sen är ju golvvärme myyyycket sköööönare att gÃ¥ pÃ¥  :)

mvh
********

IVT X-15 *** Borrdjup 2 x 160m *** 300L VVB *** Uppvärmd yta = 273m2 --- Enplansvilla 208m2 med golvvärme + radiatorer --- Garage 65m2 med IVT 42NM43 fläktelement ***

********

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2008, 11:33:23 »
Ett visst hus kräver en viss mängd energi för att hålla en bestämd innetemperatur. Den energimängden är ju densamma om man använder radiatorer eller slingor i golvet, så någen större skillnad borde det inte vara tyckker jag.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2008, 12:00:27 »
Lägre framledningstemperatur gör att värmepumpen får bättre arbetsförhållande/verkningsgrad. Så med golvvärme borde du få bättre COP, speciellt om radiatorerna är högtemp.
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2008, 12:05:14 »
Att golvvärme klarar sig med lägre framledningstemperatur beror ju på den större värmeavgivande ytan. Det säger inget om effektiviteten i systemet eller hur stor den avgivna effekten är. Med tillräckligt stora radiatorer går ju det också att ordna låg framledningstemperatur utan att uppvärmningsbehovet för den skulle blir mindre.

Golvvärme har ju värmeförluster nedåt som i många fall är just en förlust. För radiatorerna blir väggen bakom dem varmare vilket ökar ger lite större förlust. Sen är det subjektiva faktorer. Det sägs att man med golvvärme kan ha lite lägre temperatur inomhus utan att det känns kallt. I så fall sparar det värme.

Men tillsammans med en värmepump måste golvvärme behöva mindre köpt energi för samma värmebehov jämfört med ett hus med normalt dimensionerade radiatorer. Men lönsamheten i en konvertering är nog dålig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2008, 15:36:15 »
Till det kan även läggas att med element får man ett system om mycket snabbare "svarar" på ev temperaturföändringar, och därmed lite mindre risk för över och undremperatur när utetemperaturen pendlar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2008, 18:17:07 »
Till det kan även läggas att med element får man ett system om mycket snabbare "svarar" på ev temperaturföändringar, och därmed lite mindre risk för över och undremperatur när utetemperaturen pendlar.

Detta är med ingjuten golvvärme som du har trögheten.


Fredrik



Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2008, 18:55:59 »
Även med golvslingor som ligger "isolerade" under "trä" skivor får man nog ett lite trögare system än om om man har radiatorer.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2008, 20:04:47 »
För varje grad lägre framledningstemperatur du kör ut vid en viss utetemp får du ca 2-3 % bättre verkningsgrad på värmepumpen, säg att din värmepump idag drar 8 000 kWh/år och du kan sänka den genomsnittliga framledningstempen med 5 grader genom att konvertera till golvvärme (eller större radiatorer) så skulle du spara ytterligare 800-1200kWh/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2008, 21:55:30 »
Skulle jag bygga nytt så vore allt utom just golvvärme strängt förbjudet.
Fattar inte varför man inte kommit på detta tidigare då det funnits takvärme,elvärme,vattenburen radiatorvärme, vad är det för nytänkande i branschen.....nada huvuddunk
Mest kyla men lite värme också

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2008, 22:53:31 »
Inte helt ovanliga jämförelser jag sett om man har stengolv och golvärme vid ~35 ºC skulle det kunna behövas ~45 ºC för trägolv och golvärme i framledning.
Ska man ha trägolv hävdar jag att man kan få lägre framlednings temp med radiatorer (och ännu lägre med fläktkonvektorer).

« Senast ändrad: 19 januari 2008, 23:03:16 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad ipppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Valbo/Sverige
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2008, 00:19:16 »
För varje grad lägre framledningstemperatur du kör ut vid en viss utetemp får du ca 2-3 % bättre verkningsgrad på värmepumpen, säg att din värmepump idag drar 8 000 kWh/år och du kan sänka den genomsnittliga framledningstempen med 5 grader genom att konvertera till golvvärme (eller större radiatorer) så skulle du spara ytterligare 800-1200kWh/år.

Det är ju ganska mycket anser jag... TÃ¥l att tänkas pÃ¥  ::) Golven ska ändÃ¥ bytas inom en snar framtid... kanske dags att slänga in golvvärme dÃ¥... Vad är det billigaste alternativet till att lägga in vattenburen golvvärme ?
Hade en polare som gjorde det i ett väldigt gammalt hus och jag har för mig att det vart ganska dyrt för honom... Då gjorde han allting själv dessutom, förutom inkopplingen...

mvh
********

IVT X-15 *** Borrdjup 2 x 160m *** 300L VVB *** Uppvärmd yta = 273m2 --- Enplansvilla 208m2 med golvvärme + radiatorer --- Garage 65m2 med IVT 42NM43 fläktelement ***

********

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2008, 01:38:35 »
Läste du mitt inlägg?
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2008, 08:59:28 »
Jag kan väl försöka förtydliga, har man tillräckligt "stora" radiatorer kan man ha lägre framledningstemperatur än om man har en normaldimensionerad golvvärme. SÃ¥ det är inte om man har element eller ej som avgör utan hur anläggningen är utförd. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ipppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Valbo/Sverige
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2008, 09:40:45 »
Läste du mitt inlägg?

jo jag läste inlägget...

men jag läste dom andra ocksÃ¥... i vÃ¥rat kök finns det inte plats till mer än en radiator eller konvektor... och i det fallet känns golvvärme bättre pÃ¥ alla sätt... men jag förstÃ¥r resonemanget, men det mÃ¥ste ju krävas en sjuhelsikes radiator om man ska fÃ¥ ner framledningstempen sÃ¥ mycket i ett rum som är ca 20 m2 med en radiator... ?!  ;)

********

IVT X-15 *** Borrdjup 2 x 160m *** 300L VVB *** Uppvärmd yta = 273m2 --- Enplansvilla 208m2 med golvvärme + radiatorer --- Garage 65m2 med IVT 42NM43 fläktelement ***

********

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2008, 10:28:36 »
Ett K22 1800 x 600 ger 1535 watt (1200 x 60 ger 1023) vid 30 grader och det fixar nog att värma köket minst lika bra som golvvärme. Tycker man däremot att element "stör" ska man ju inte ha sÃ¥dana. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!