Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Polarpumpen  (läst 22202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tigershark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Polarpumpen
« skrivet: 28 oktober 2007, 23:25:15 »
 b00k
Någon som vet något om detta företag!
Är tacksam för alla svar.

Blir lite allergisk när jag läser deras "Returer och Reklamationer"

Ångerrätten gäller ej om förpackningen är bruten.

Följande måste uppfyllas vid åberopade av ångerrätt samt öppet köp:
- Kvittot ska bifogas med returen.  Ger vi sÃ¥dana?  Eller kanske nÃ¥gon typ av nummer?- Produkten skall ej vara använd eller trasig.
- Produkten skall returneras i dess produktkartong samt med dess inneremballage.
- Vid retur skall produkten vara komplett med samtliga tillbehör.
- Förpackningen får ej vara bruten.

Priserna verkar ju annars vara bra!

Konverterat från oisolerad golvvärme till isolerad golvvärme + 2-rörs radiatorsystem.
Luftvärmepump Panasonic HE9DKE
Elpanna Egor 1983
100mm stenull på vinden
110m2 boyta 30 biyta 30000kvh

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Polarpumpen
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2007, 07:46:54 »
Tycker synd om de kunder som eventuellt kommer att köpa Altherman. Det är den från sydeuropa dvs allt är 1-fas, precis även el-tillskottet.

Första känslan är att de inte kan värmepumpar.

//Rickard

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Polarpumpen
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2007, 11:10:24 »
Utifrån den info som finns på hemsidan kan man inte uttala sig om företaget alls.
Man kan väl kanske anta att de inte är några experter, men som sagt, det är helt omöjligt att veta.
Finns Org.nr på siten kan man ju i alla fall kolla upp att det finns ett registrerat företag bakom som står för momsning och skatter, har inte kollat så noga - men jag skulle nog kolla upp org.nr innan jag beställde.
Finns ingen firma så kan det vara lite lurt...

Även om de inget kan "något" om värmepumpar kan de vara seriösa och ha som ett absolut mål att ha nöjda kunder och sköta eventuella garaniärenden lika seriöst som någon annan.

Så länge de inte funnits ett slag på marknaden och fått visa vad de går för kan jag i alla fall inte göra annan bedömning än att det är en liten chansning att köpa från dem - ungefär som när T-sf började.

Vad som är helt klart är att garantin bara omfattar materialet, så tro inte att du kan misslyckas med installationen och att de står för de kostnader det innebär.
Detsamma gäller iofs de allra flesta webshopar som säljer värmepumpar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tigershark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Polarpumpen
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2007, 17:29:09 »
Installation skulle jag inte få för mig att göra själv, det finns vissa oskrivna regler. Skulle jag någon gång göra det som obehörig så blir totalsumman högre dvs läcksökare ca 3000sek, vakuumpump ca 4000sek, kragningsverktyg 1500sek. Det blir ingen billig installation. Dessutom vill jag ha varit med en installatör under en installation. Finns ändå mycket som kan gå fel... Gasen sabbar miljön rejält, något att tänka på före!
Konverterat från oisolerad golvvärme till isolerad golvvärme + 2-rörs radiatorsystem.
Luftvärmepump Panasonic HE9DKE
Elpanna Egor 1983
100mm stenull på vinden
110m2 boyta 30 biyta 30000kvh

Utloggad Polarpumpen.se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Nordens största värmepumpsleverantör pÃ¥ internet
    • Polarpumpen AB - Luftvärmepumpar frÃ¥n Toshiba, Panasonic, Mitsubishi & Fujitsu
SV: Polarpumpen
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2007, 17:43:11 »
Hej!
Tack Tigershark för synpunkterna pÃ¥ vÃ¥r hemsida. Det är bra att det finns forum och medlemmar som är aktiva  :).

Fick fråga på hur man skulle göra vid eventuell retur eller reklamationer och tänkte förtydliga på hemsidan. Tyvärr skrev jag bara in frågeställningen och inte själva svaret. Får väl skylla på att jag haft tokmycket att göra med alla beställningarna som kommit sista tiden :). Har redan ändrat på sidan men det kommer förtydligas än mer.

Mvh Martin
Polarpumpen
Se www.polarpumpen.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och luftvatten värmepumpar.

Utloggad Tigershark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Polarpumpen
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2007, 18:44:55 »
Kul att du kommer in i debatten. Då kan du beskriva ditt företag lite:
Enskild firma, HB, AB?
Funnits sen när?
Om AB, omsättning
Antal anställda (tillsvidare)
Organisationsnummer

Det är inte fel att ha fel på hemsidorna, det är det många som har. Arla brukar stava fel på mjölkpaketen lite emellanåt. Ska jag köpa av dig så vill jag nog veta lite mer.


editerat:
Inte för att vara obstinat, men på hemsidan har du inte ändrat...
mvh
/T
« Senast ändrad: 29 oktober 2007, 18:56:53 av Tigershark »
Konverterat från oisolerad golvvärme till isolerad golvvärme + 2-rörs radiatorsystem.
Luftvärmepump Panasonic HE9DKE
Elpanna Egor 1983
100mm stenull på vinden
110m2 boyta 30 biyta 30000kvh

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Polarpumpen
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2007, 18:52:02 »
Den typen av uppgifter kan Polarpumpen uppge på sin hemsida, detta forum är inte till för att företagen skall ha fritt spelrum att marknadsföra sig i forumets allmänna avdelningar.
Vill polarpumpen marknadsföra sig kan han kontakta mig så löser vi det.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Polarpumpen.se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Nordens största värmepumpsleverantör pÃ¥ internet
    • Polarpumpen AB - Luftvärmepumpar frÃ¥n Toshiba, Panasonic, Mitsubishi & Fujitsu
SV: Polarpumpen
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2007, 19:53:54 »
Hej!
Hoppas forumsreglerna tillåter att man får svara på påhåpp!
 
Jag hoppas att alla förstår att när företagare uttalar sig om andra företagare skall man ta kommentarerna med en nypa salt.
OCH ändå större nypa salt när de kommenterar andras produkter. Vi på Polarpumpen är ytterst seriösa och tar god service på största allvar vilket jag hoppas och tror att övriga företag i branchen också gör.
 
Det är helt riktigt att de Daikin Luft-Vatten vi har på hemsidan är 1-fas eftersom man inte behöver 3-fas. Vill man ha tillvalet 6kw på hydroboxen är det dock 3-fas.
 
Utedelen och vv-beredaren är annars samma som de Daikin Sverige säljer. Som tur är är det fritt för var och en att jämföra priser och göra egna produktbedömningar.
 
Mvh Martin


Tycker synd om de kunder som eventuellt kommer att köpa Altherman. Det är den från sydeuropa dvs allt är 1-fas, precis även el-tillskottet.

Första känslan är att de inte kan värmepumpar.

//Rickard
Se www.polarpumpen.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och luftvatten värmepumpar.

Utloggad Polarpumpen.se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Nordens största värmepumpsleverantör pÃ¥ internet
    • Polarpumpen AB - Luftvärmepumpar frÃ¥n Toshiba, Panasonic, Mitsubishi & Fujitsu
SV: Polarpumpen
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2007, 19:56:50 »
Tigershark: Är det något du undrar över är du välkommen att skicka ett mail eller PM. Vi svara gärna på dina frågor även om vi inte får skriva ut svaren här i forumet.
Mvh Martin



Kul att du kommer in i debatten. Då kan du beskriva ditt företag lite:
Enskild firma, HB, AB?
Funnits sen när?
Om AB, omsättning
Antal anställda (tillsvidare)
Organisationsnummer

Det är inte fel att ha fel på hemsidorna, det är det många som har. Arla brukar stava fel på mjölkpaketen lite emellanåt. Ska jag köpa av dig så vill jag nog veta lite mer.


editerat:
Inte för att vara obstinat, men på hemsidan har du inte ändrat...
mvh
/T
Se www.polarpumpen.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och luftvatten värmepumpar.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Polarpumpen
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2007, 20:29:11 »
Citera
Tigershark: Är det något du undrar över är du välkommen att skicka ett mail eller PM. Vi svara gärna på dina frågor även om vi inte får skriva ut svaren här i forumet.

Vill man ge support i forumet får man skaffa sig en egen tavla i Tillverkare/Leverantörsforum, allmänna, sakliga och obektiva inlägg accepteras dock i allmänna forumdelar.

Men det är klart, har du tänkt skriva i allmänna forumet enbart för att ge support på era produkter så kommer jag inte att tillåta det.

Och som alltid, medlemmar som har en historia att falla tillbaka på i form av att de bevisligen är engagerade i forumet för att hjälpa andra, inte bara sig själv, tillåts också med tiden ge "viss support" även i allmänna forumdelar.

Lite av att "man får vad man förtjänar" gäller här som i övriga samhället.

Normalt förklarar jag mitt sätt att "styra upp forumet" direkt med den det berör via mail eller PM, men nu var det en tid sedan frågan dryftades så att fler kan läsa detta ser jag som bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Polarpumpen
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2007, 23:50:18 »
Citera
author=Polarpumpen.se link=topic=16723.msg165706#msg165706 date=1193684034]
Hej!
Hoppas forumsreglerna tillåter att man får svara på påhåpp!
 
Jag hoppas att alla förstår att när företagare uttalar sig om andra företagare skall man ta kommentarerna med en nypa salt.
OCH ändå större nypa salt när de kommenterar andras produkter. Vi på Polarpumpen är ytterst seriösa och tar god service på största allvar vilket jag hoppas och tror att övriga företag i branchen också gör.
 
Det är helt riktigt att de Daikin Luft-Vatten vi har på hemsidan är 1-fas eftersom man inte behöver 3-fas. Vill man ha tillvalet 6kw på hydroboxen är det dock 3-fas.
 
Utedelen och vv-beredaren är annars samma som de Daikin Sverige säljer. Som tur är är det fritt för var och en att jämföra priser och göra egna produktbedömningar.
 
Mvh Martin


Citera
author=Rickard VPCenter link=topic=16723.msg165572#msg165572 date=1193640414]
Tycker synd om de kunder som eventuellt kommer att köpa Altherman. Det är den från sydeuropa dvs allt är 1-fas, precis även el-tillskottet.

Första känslan är att de inte kan värmepumpar.

//Rickard


Du skrev att du har samma VVB som Daikin Sverige är din 2-fas?

/Rickard
« Senast ändrad: 29 oktober 2007, 23:58:29 av Rickard »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Polarpumpen
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2007, 02:21:04 »
Hej

Ursäkta men vad är 2-fas, jag känner bara till enfas 400V som kopplas till två av faserna i ett 3-fas system och sen kan det vara två enfas 220V som kan kopplas på varsin fas i ett 3-fas system.
Ingen av dessa skulle jag kalla 2-fas.

MVH
Messer

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Polarpumpen
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2007, 07:01:57 »
Hej

Ursäkta men vad är 2-fas, jag känner bara till enfas 400V som kopplas till två av faserna i ett 3-fas system och sen kan det vara två enfas 220V som kan kopplas på varsin fas i ett 3-fas system.
Ingen av dessa skulle jag kalla 2-fas.

MVH
Messer
? ? ? ? Sc:,h Sc:,h
mellan valfri fas och nolla fås spänningen 230vac (en fas belastas)
mellan två valfria faser kopplas ensam förbrukare, där fås spänningen 400vac (två faser belastas)
mellan alla tre faser kopplas två eller oftast tre förbrukare, där fås spänningen 400 vac (tre faser belastas )

enfas 400v är inget som finns i standarddistubitionen !!
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Polarpumpen
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2007, 08:36:42 »
Hej

Mellan två av faserna i ett tre-fas system finns det en-fas 400V.
Faserna avser ju förskjutning av spänningen mellan de tre faserna, hur förskjuter man spänningen mellan två av dessa faser.
I Norge har man inte nollan, vad kallas deras 220V, är det två-fas ???

Nä det är bara förvirrande att kalla två en-fas inkopplade saker för två-fas.

Eller har jag två-fas batterier i båten om jag har två kretsar med varsitt batteri?

MVH
Messer

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Polarpumpen
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2007, 09:39:03 »
nu är du för ute o surrar !
citat ditt eget inlägg:Mellan två av faserna i ett tre-fas system finns det en-fas 400V.
 Sc:,h Sc:,h
mellan två faser.........................får du ett enfas-system...? Sc:,h Sc:,h
nä...nu får du ge dig...!
MELLAN TVÃ… FASER......KAN BARA BLI TVÃ…-FAS

SÅ VAR DET NÄR JAG PLUGGADE TILL MIN BEHÖRIGHET ! OCH ÄR FORTFARANDE !!
mvh.ACE
 
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!