Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SolfÃ¥ngarmontage startat  (läst 18727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
Solfångarmontage startat
« skrivet: 15 april 2007, 20:01:29 »
Nu har det äntligen blivit slut på blåsten så att solfångarmontaget gått att starta
Det blir 30 rör från Sfinx. Får inte plats med mer på altantaket. Tror att det kan bli bra,med tanke på att den ska fixa tappvattnet i samarbete med värmepumpen.Solfångaren får förvärma tappvattnet innan det går till vp.
Det blir intressant att se vad detta gör för elförbrukningen. Med denna tänkta inkoppling så kommer jag att kunna ta tillvara även den lågvärdiga energin som inte är tillräcklig för att nå duschtemperatur.
Det borde även vara gynnsamt för livslängden på värmepumpen och återladdningen av borran. Thumbsup

MVH SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #1 skrivet: 15 april 2007, 20:35:02 »
Det är en lösning som tvärsäkert kommer att visa sig ge en lägre elräkning. Jag tror t.o.m att det som Du gör, kommer att finnas som färdiga koncept att köpa i butik. Det är ju en enkel å billig lösning, som definitivt skickar COP för VP:n i höjden. Glöm inte att återkomma med hur det fungerar, jag kör ju en lite annan variant, så det blir kul att jämföra framöver.

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #2 skrivet: 15 april 2007, 21:07:53 »
Kul!

Vad skall du använda för vvb/tank till solfångaren?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #3 skrivet: 16 april 2007, 18:32:46 »
Kul!

Vad skall du använda för vvb/tank till solfångaren?

Jag har 2 st. Borö 500 liters tankar som finns kvar sedan min tid som       vedeldare (Finns pÃ¥ bild i forumets bildarkiv) Jag har tänkt köra mot den ena som har inbyggd VV-beredare. Om den inte skulle räcka under högsommar kopplas den andra in genom att öppna 2 ventiler.
Jag tänker ladda tankarna i toppen via en värmeväxlare. Med lite trimmning borde det gå att få till någorlunda skiktning, även om jag inte blir alltför beroende av detta med denna typ av system.

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #4 skrivet: 16 april 2007, 21:32:46 »
Här kommer en bild på montaget så här i början.

Takkupan som syns i bakgrunden gör att eventuellt snöras på vintern styrs åt sidorna och inte hamnar på solfångaren.
Vinkeln på stativet är 62 grader,vilket borde ge bra förhållanden under hela året.

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2007, 22:31:44 »
SolfÃ¥ngarmontaget gÃ¥r framÃ¥t, sakta men säkert.  Rördragningen klar och provtryckning pÃ¥gÃ¥r sedan i torsdags. Allt verkar tätt och trycket är oförändrat. Det som Ã¥terstÃ¥r nu är eldragning,tempgivare och isolering. Ser fram emot när det är dags att provköra.
Hoppas att solen tittar fram lite då.Just nu är det bara regn och rusk.
Bifogar en bild på delar av rördragningen.

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #6 skrivet: 19 maj 2007, 08:40:08 »
Äntligen är anläggningen i gång. Thumbsup Det som återstår nu är en del isoleringsjobb och intrimmning. Tyvärr så saknas det viktigaste nämligen SOLSKEN. :'( Det blir spännande att se vad solfångarna går för då solen behagar titta fram. Med tanke på årstiden så finns det ju hopp studs

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #7 skrivet: 19 maj 2007, 11:00:08 »
Det ska bli taskigt med sol i flera dagar, men det kan ju faktiskt vara bättre när det ska justeras in... Börja med å ställ l/min på 1liter/10 rör, å starta/stoppa med ca 5 graders skillnad i botten pannan/topp i solfångarna..., det bör fungera hyfsat som ett utgångsläge.

mvh humlan.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #8 skrivet: 19 maj 2007, 13:19:13 »
Den laddar lite då och då redan fast det inte är soligt, Thumbsup Har ställt in flödet över solfångarna men måste även trimma in acktanksflödet efersom jag kör via vvx till acktank. Sc:,h
Skall prova med de tempinställningar du rekommenderar Humlan. Tacksam för alla tips om injustering.

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #9 skrivet: 19 maj 2007, 13:43:18 »
Det gÃ¥r inte att ge nÃ¥t exakt, det fÃ¥r Du testa fram. Försök att fÃ¥ det att ladda sÃ¥ mycket som möjligt bara... Min erfarenhet säger att de inst jag rekat dig, bör fÃ¥ dina solfÃ¥ngare att ladda i stort sett hela tiden, det finns sol som lyser pÃ¥ dom. Även en hel del vid soldis, Ã¥ lite molnighet... Men Du hade ännu "bara" 30-rör va, om sÃ¥, förvänta dig inga stordÃ¥d :) Men viss kommer Du att märka skillnad, Ã¥ det gÃ¥r ju alltid att hoppas, att Tomten kommer med fler rör till Jul  ;)

mvh humlan.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #10 skrivet: 19 maj 2007, 13:54:43 »
Någonstans skall man ju börja. Jag låter solfångaren jobba i samarbete med VP och tycker jag att det fungerar bra så kanske det blir fler solpaneler. Förväntar mig naturligtvis inga stordåd men det bör bli bättre än att inte ha några fångare.
Det stora jobbet är ju gjort. Att komplettra med fler paneler är inte speciellt svårt.
Det fixar sig nog med tomten eftersom jag har en mycket förstående fru. Thumbsup

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #11 skrivet: 19 maj 2007, 14:05:16 »
Någonstans skall man ju börja. Jag låter solfångaren jobba i samarbete med VP och tycker jag att det fungerar bra så kanske det blir fler solpaneler. Förväntar mig naturligtvis inga stordåd men det bör bli bättre än att inte ha några fångare.
Det stora jobbet är ju gjort. Att komplettra med fler paneler är inte speciellt svårt.
Det fixar sig nog med tomten eftersom jag har en mycket förstående fru. Thumbsup

MVH  SIBY

Jag tror säkert det blir bra, det brukar det bli med solfÃ¥ngare, när man väl förstÃ¥tt hur man ska fÃ¥ dom att prestera bra. Ã… sen är det ju som Du säger, skitjobbet är gjort, sÃ¥ att hänga upp fler rör, är mest bara ett nöje  Thumbsup Förresten sÃ¥ ser jag att det klarnar upp "västerifrÃ¥n" sÃ¥ Du kommer att hinna fÃ¥ lite gÃ¥ngtid om nÃ¥gra minuter  :)

mvh humlan.
« Senast ändrad: 19 maj 2007, 14:06:59 av humlan57 »

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #12 skrivet: 19 maj 2007, 15:03:57 »
Kul med lite sol sÃ¥ att det laddar lite.  SÃ¥ här blev det utomhus.

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #13 skrivet: 19 maj 2007, 15:12:37 »
 Thumbsup Ã… nu laddar det för fullt hos mig. Har fÃ¥tt hem alla rördelar frÃ¥n "ManiArmatur" nu, Ã¥ cirkpump + ny styr/regler-central finns Ã¥xÃ¥ hemma. Kvar är isolering frÃ¥n Rinkaby (mineral) Ã¥ sÃ¥ solfÃ¥ngare + en Tacosetter flödesventil frÃ¥n Sfinx:en. Sen har jag allt som behövs till mitt nya projekt. Har inte fÃ¥tt nÃ¥t lev-datum frÃ¥n Sfinx:en, men tvivlar att dom delarna dyker upp före juli..., specialbeställde ju storlek pÃ¥ en kollektor/vvx.

mvh humlan.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Solfångarmontage startat
« Svar #14 skrivet: 19 maj 2007, 15:22:57 »
Thumbsup Å nu laddar det för fullt hos mig. Har fått hem alla rördelar från "ManiArmatur" nu, å cirkpump + ny styr/regler-central finns åxå hemma. Kvar är isolering från Rinkaby (mineral) å så solfångare + en Tacosetter flödesventil från Sfinx:en. Sen har jag allt som behövs till mitt nya projekt. Har inte fått nåt lev-datum från Sfinx:en, men tvivlar att dom delarna dyker upp före juli..., specialbeställde ju storlek på en kollektor/vvx.

mvh humlan.

Hur mycket mer fångare har du beställt? Var ska du sätta dom? Det var ju fullt på väggen. Sc:,h

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!