Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extrema knäppningar i värmesystemet!  (läst 17944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Extrema knäppningar i värmesystemet!
« skrivet: 05 oktober 2006, 23:18:20 »
Vi fick vÃ¥rt L/V system installerat i Feb-06 och under resans gÃ¥ng sÃ¥ böt vi frÃ¥n ett system till ett annat. SÃ¥ raddsystemet tömdes pÃ¥ vatten ca tvÃ¥ gÃ¥nger. Efter första gÃ¥ngen fanns inga knäppningar, inte heller när vi körde med olja. Men när nuvarande system installerats sÃ¥ har vi olidliga knäppningar varje gÃ¥ng pumpen startar och stoppar. Det börjar med snabba knäppningar som blir lÃ¥ngsammaren för att sedan avta tills pumpen stänger av sig dÃ¥ de börjar igen. Det är olika  ljud pÃ¥ knäppningarn oxÃ¥, de snabba lÃ¥ter mindre och de lÃ¥ngsamma lÃ¥ter som om man knackar med en skruvmejsel pÃ¥ rören.
Ljudet låter mest i sovrummet (pl2) och gillestugan (pl1). Rören går från gillestugan upp till övervåningen genom taket/golvet och där låter det som mest. Låter även en del i ett annat rum i andra änden av huset, men där låter det från raddventilen verkar det som. Den radden blir inte heller varm så den ska bytas.

Installatören säger att vi har för gamla raddar och ventiler, men kan det verkligen skapa dessa knäppningar?

Vågar man tömma hela raddsystemet en gång till för att se om man får bukt med det på så sätt?

Tacksam för tips och idéer, vi har en liten på gång och med dessa ljud kan nätterna bli ännu jobbigare.

MVH

Peter
Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2006, 08:58:04 »
Hej

Har samma problem med min bergvärme, fruktansvärda knäppningar så man håller på bli knäpp. Förklaringen jag fått är att hålen genom väggarna är för tajta så rören ligger och slår när värmen expanderar dessa. Detta är dock inte i mina riktigt troligt kanske lite men inte hela sanningen frö jag har även en kompis som oxå installerat Bergvärme men inte konverterat huset, han har aldrig haft knäppningar i sina element förens bergvärmen kom. Frågan är om det på något sätt går att åtgärda, jag har hört talas om "knäpptankar" men vet inte hur det funkar men pröva sök på forumet!

MVH
Daniel
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2006, 09:49:33 »
Det är rören som expanderar / minskar i och med att vp startar stannar när man kör flytande kondensering. Om man inte kan ta upp golvet och göra genomföringen lite större så kan man alltid sätta dit en knäpptank/volymförstorare. Då kopplar man in utgående radiatorvatten från vp i toppen på denna och sen ut till radiatorerna i botten, då blir inte systemet lika känsligt för temperaturändringar som blir nu när vp startar och stannar en del. Detta kommer minska när det blir kallare ute och vp får jobba mer.
Mest kyla men lite värme också

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2006, 11:20:09 »
Går det att lokalisera källan till knäppningarna? Att ett rör ligger an vid en genomföring i golv etc.? Då skulle det gå att göra en punktinsat där.!

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2006, 13:04:38 »
Jag fick knäppningar hos mig när jag byggde ut.
Har lokaliserat dom till en ny radiator i källaren eller rättare sagt rören till radiatorn.
Rören är upphängda i gipstaket med vita plastklämmor och det knäpper ordentligt där när pumpen är klar med vv värmningen. Jag antar att man får byta till annan typ av upphängning där för att bli av med problemet.
I gamla delen av huset har jag inga sådanna problem.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2006, 13:12:36 »
När ,vi fick nya vattenledningsrör till badrummet så knäppte de nå't helt otroligt mycket. Det är kromade kopparrör klammrade med plasthållare. Efter ett par dagar hade det lugnat sig en hel del och nu några år senare så knäpper de bara lite grand. Det stör inte mig men om det hade varit värmeledningen som låtit så hade jag nog retat mig lite.

Utloggad skånebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2006, 19:31:36 »
Hej!
Usch det med knäppningar låter oroväckande. Har funderat på l/v men rädd för att råka ut för knäppningar bl. a. Kan man inte förutspå det innan man installerar? Bör inte en kunnig installatör veta om risken finns, men finns det garantier?
Lycka till alla ni med knäppningar!
tegelhus  byggÃ¥r 1926+1970. 1,5plan 126kvm+ källare(18grader) 100kvm. Nu olja -förbrukn. 3,5 kubik. Stora gammeldags element+ 70 tals. tvÃ¥rörs, framledning högtemperatur. 4 pers.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2006, 19:41:02 »
Är det rörsvep så varför inte släppa dom en aning och kanske t o m smörja lite.
Svårare om det är dolda rör i trossbotten som knarrar.

Utloggad KalleJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2006, 01:35:11 »
Har oxå problem med extrema knäppningar i rörsystemet sedan värmepumpen installerades. Eller rättare sagt de är så extremt höga att man får klassificera dem snarare som bankningar. Har aldrig tidigare haft detta problem tidigare när oljepannan användes. Oljuden är som allra värst på vår och höst då lite värme behövs på radiatorerna.

Har någon en bra förklaring till varför oljuden endast finns vid värmepumps användandet och är som värst vid vår-höst?

Oljuden är så gräsliga att snart är flytt från vårt hyreshus ett fullgott alternativ.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2006, 08:55:17 »
KalleJ Störst temperatursprång (vid flytande kondensering) vår höst.

Som jag sa innan. Rör i t ex källartak där det knarrar i svepen, går att antingen dra åt hårdare, eller lossa och t o m smörja med lite vaselin ;)
Värre när rör går i trossbotten och ligger mot någonstans. :(

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2006, 09:26:46 »
Silikonspray (finns på OK) /Mvh mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad KalleJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #11 skrivet: 16 oktober 2006, 12:41:48 »
Rören gÃ¥r i trossbottnen. Innebär detta att det är kört det är bara att försöka att stÃ¥ ut med oljudet.  fiR: Eller finns det nÃ¥got annat att göra? Inställningar pÃ¥ värmepumpen?

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2006, 12:59:11 »
Detta är väl exempel på att det finns installationer där CTCs system är överlägset. Jämn framledning => inga knäppningar.

Du får väl installera knäpptank?
« Senast ändrad: 16 oktober 2006, 20:34:44 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad KalleJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2006, 14:30:39 »
Har provat att leda radiatorvattnet via den gamla oljepannan, som fortfarande står kvar i pannrummet. Knäppningarna blev något bättre, men är fortfarande inte på en acceptabel nivå. Så att installera en "knäpptank" hjälper nog tyvärr inte. Finns det fler förslag vad man kan göra åt det hela?

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Extrema knäppningar i värmesystemet!
« Svar #14 skrivet: 16 oktober 2006, 14:44:56 »
Har oxå problem med extrema knäppningar i rörsystemet sedan värmepumpen installerades. Eller rättare sagt de är så extremt höga att man får klassificera dem snarare som bankningar.
"Bankar" det i rören??? Det låter mer som om det skulle vara luft i systemet, har du luftat ur ordentligt? Glöm inte stänga cirkulationspumpen och gör det flera gånger under några dagar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!