Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gt/inget flöde i kombinerat radiator/golvvärmesystem *LÖST*  (läst 2255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mejenas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Efter installation av bergvärmepanna Daikin får installatören inte upp cirkulationen i mitt värmesystem.

Vi hade tidigare en frånluftsvärmepump Nibe 360 fighter, vars interna cirkulationspump fick runt vattnet i både radiatorer och golvvärme. Mitt bevis för det är att de blev varma, har ingen flödsemätning.

Efter installationen ville Bergvärmepumpens interna cirkulationspump inte driva runt värmevattnet. Den slog av hela tiden pga för lågt flöde (den mätte själv till 4l/m). Eftersom bergvärmepumpar behöver ett högre flöde, så trodde installatören att en arbetstank och en extern cirkpump kunde lösa problemet.

Efter installation av 100L arbetstank+extern cirkulationspump Grundfos Alpha 2 25-60 orkar den nya externa pumpen ändå inte få upp flödet. Det är sämre än tidigare. Pendlar mellan 0-1,6l/m.

Huset är på 220m2+110m2 källare.
Bottenvåning och övervåning har ett ettrörs radiatorsystem med 2 slingor med 6 element i vardera, och 2 slingor med 4 element vardera. Källaren har ett volvvärmesystem med 8 slingor.
Alla är kopplade via en fördelare, ingen golvvärmeshunt (jag vet att det borde finnas, men det var inte jag som byggde huset).

Jag vet, stort system, mycket mottryck. Jag kan dock välja att stänga samtliga slingor utom en. Det konstiga är att pumpen inte flödar vare sig mer eller mindre oavsett hur många slingor som är öppna. Kan tycka att den borde orka trycka upp flöde i EN slinga i alla fall?

Tacksam för råd och tips eftersom installatören har slut på idéer...

 



« Senast ändrad: 09 februari 2019, 12:29:13 av mejenas »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lågt/inget flöde i kombinerat radiator/golvvärmesystem
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2019, 13:44:37 »
Gamla stålomspunna gummislangar för anslutningarna som blivit igensatta av magnetit? Något smutsfilter på värmebärarkretsen som behöver rensas?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Lågt/inget flöde i kombinerat radiator/golvvärmesystem
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2019, 14:23:42 »
Jag vet, stort system, mycket mottryck. Jag kan dock välja att stänga samtliga slingor utom en. Det konstiga är att pumpen inte flödar vare sig mer eller mindre oavsett hur många slingor som är öppna. Kan tycka att den borde orka trycka upp flöde i EN slinga i alla fall?

Det går inte att tolka på annat sätt än att det finns en blockering i den del av rörsystemet som är gemensam för allt vatten. Flödesmotståndet finns i den delen, om det sen är en eller fem parallella vägar för vattnet genom värmesystemet spelar ingen roll.

Tryckfallet över 100 meter golvvärmeslang av vanlig typ är 0,02 bar vid 1,6 L/min. Cirkulationspumpen ska kunna ge en tryckuppsättning på 0,5 - 0,6 bar vid samma flöde.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mejenas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt/inget flöde i kombinerat radiator/golvvärmesystem
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2019, 14:26:43 »
Gamla stålomspunna gummislangar för anslutningarna som blivit igensatta av magnetit? Något smutsfilter på värmebärarkretsen som behöver rensas?

Finns bara ett filter, i pannan, och det är kollat.

Första tipset är dock intressant - stålomspunna gummislangar från 2003. Skulle kunna stämma med att inte ens fördelarna blir varma. Stämmer dock inte med att jag upplevde att jag hade flöde innan installationen, men det är värt att kolla.

Tack!

Utloggad mejenas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt/inget flöde i kombinerat radiator/golvvärmesystem
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2019, 14:28:41 »
Det går inte att tolka på annat sätt än att det finns en blockering i den del av rörsystemet som är gemensam för allt vatten. Flödesmotståndet finns i den delen, om det sen är en eller fem parallella vägar för vattnet genom värmesystemet spelar ingen roll.

Tryckfallet över 100 meter golvvärmeslang av vanlig typ är 0,02 bar vid 1,6 L/min. Cirkulationspumpen ska kunna ge en tryckuppsättning på 0,5 - 0,6 bar vid samma flöde.

Nä, det börjar luta åt att det antingen är fördelaren eller slangarna till fördelaren.

Tack!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Lågt/inget flöde i kombinerat radiator/golvvärmesystem
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2019, 15:09:33 »
Stämmer dock inte med att jag upplevde att jag hade flöde innan installationen, men det är värt att kolla.

Det räcker med att något skräp från installationen har fastnat på ett tidigare partiellt blockerat ställe för att det ska övergå från inget märkbart problem till nästan totalstopp.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mejenas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt/inget flöde i kombinerat radiator/golvvärmesystem
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2019, 12:28:56 »
Hej igen,

Installatören ville inte lyssna på mig/er, men skam den som ger sig. Kopplade loss en av slangarna själv idag och den var HELT igensatt. Fastnade till och med med rensbandet. Troligen har installation, ändring av slangarnas läge, och en körning med deras luftningspump satt igen dem totalt.

Tack för hjälpen Roland och Josth, nu slipper jag oroa mig mer över det här i helgen.

Mvh

Markus


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Installatörer verkar inte vara bekanta med igensatta slangar. Läs gärna den här tråden:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68391.msg720797#msg720797

Tidigare har det varit nästan uteslutande IVT-pumpar som har drabbats av igensatta slangar. Det här var nog första Nibepumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Installatörer verkar inte vara bekanta med igensatta slangar. Läs gärna den här tråden:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68391.msg720797#msg720797

Tidigare har det varit nästan uteslutande IVT-pumpar som har drabbats av igensatta slangar. Det här var nog första Nibepumpen.

Denna slang tog jag från en "skrotad" IVT-VP, bilden berättar...
Den följde med på elpatronen som jag plockade åt mig
Och det gör att jag kommer att kolla min Nibe LVVP bara det blir vår

« Senast ändrad: 14 februari 2019, 17:45:29 av Mekaniker »
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Det är intressant med att just dessa flexslangar blir igensatta av magnetit men inte så mycket i andra rör e.d.
Slangen är någon polymer/gummiblandning, kan den bli statiskt laddad så magnetiten dras dit? Såvitt jag vet så är inte magnetiten laddad, men den är magnetisk.

Är det metallflätan som är orsaken? Vilken typ av rostfritråd används?
Ferritisk eller austenitisk? Den senare och dyrare är omagnetisk. Men ferritiskt stål blir magnetiskt i ett elektriskt fält. Kompressorn drivs av en elektrisk motor, den har definitivt ett magnetiskt fält runt sig.

Jag sätter en liten slant på att flexslangens metelltrådsfläta kan magnetiseras och magnetiten därför anhopas och fastar i slangen där..

Eller kanske det räcker att flätan oberoende av metallsort fångar magnetfältet från någon motor och därmed skapar en magnetitfälla i slangen?
« Senast ändrad: 14 februari 2019, 20:15:58 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Jag har trott att det har varit frågan om statisk elektricitet men jag efter att ha läst inlägget gick jag ner i källaren och kontrollerade slangarna. Ståltråden är magnetisk, det var inte omagnetiskt rostfritt stål som jag trodde. Så den troliga förklaringen är att det är magnetism som gör att magnetiten fastnar i slangarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!