Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: besparing/dimensionering  (läst 15757 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: besparing/dimensionering
« Svar #45 skrivet: 24 februari 2008, 18:34:43 »
efter alla dessa problem får du flytta till Falun......

Till janne här i västergtland ligger besparingskillnaden pÃ¥ ca 10% till bervärmens fördel........dom senast tvÃ¥ Ã¥r har luft vatten  nog bättre besparing

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: besparing/dimensionering
« Svar #46 skrivet: 24 februari 2008, 19:11:30 »
  Hade jag bott norrut som du & haft en vedpanna hade jag monterat in en 107 med ecoel & kopplat in min vedpanna pÃ¥ solslingan i pannan sÃ¥ kan man elda istället för eltillskott om det blir riktigt kallt......hade man bott söderut sÃ¥ hade jag dimensionerat & rekomenderat en 105 pÃ¥ en förbrukning av 30 000 kwh per Ã¥r......

Jag värmer  250 kvm ca, till 21 grader med en 107a & behöver tillskott vid ca -7, 2 nätter denna vinter under ca 2 timmar per gÃ¥ng har jag behövt tillskott........
jag lÃ¥g pÃ¥ en förb strax under 30000kw. Vid nollan har mitt hus en förb pÃ¥ 5kw  skulle du dÃ¥ rekomenfera en 105 till mitt hus?     skulle inebära ständigt tillskott under 0 ºC  samt vid varje dush om inte vp orkar upp till börvärdet inom rimlig tid.  det mÃ¥ste bli mycket tillskott  eller har jag fel? kanske inte denna vinter Thumbsup men fortsätter vintrarna som de 2 sista Ã¥ren dÃ¥ har du garanterat rätt   :-X
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: besparing/dimensionering
« Svar #47 skrivet: 24 februari 2008, 19:40:57 »
och hur mycket ger värmepumpen om den fÃ¥r jobba mot shunt tempen vid 0 grader??? vi talar om  installation av ecoel & ecoair med flytande kondensering & effektvakt hur mycket mer drar en 10 kw än en 5 kw? jag hävdar att en för stor pump med för mÃ¥nga starter ger ett uselt cop som ger sämre besparing än en för liten pump med stöttning i södra sverige.......

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: besparing/dimensionering
« Svar #48 skrivet: 24 februari 2008, 19:46:11 »
Håller med dig FRJO idag hade jag valt en större VP (minst 10kW L/V ) eller med facit i hand grävt ner 400m markslingor samtidigt jag grävde för pool. Liten pris mellanskillnad mellan den ena eller andra storleken så det sparar man snabbt in att välja en större L/V VP.

Men sagt och gjort så om du väljer L/V Vp ta hellre en storlek för stor för effekten går ner kraftigt under noll. Sommar tid så blir det korta intervaller men samtidigt har man ej det surrande VP avger i sin trädgård.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: besparing/dimensionering
« Svar #49 skrivet: 24 februari 2008, 20:08:14 »
ovanstående statestik ger 462 dagar under 20 år som kan vara lämplig VP ålder.

Det ger om vi räknar 6kW elpatron / 24h x 462=66528kWh under denna tid som extra elpatron drift förhållande till Berg/VP.
Alltså kan VP kosta från normal pris L/V VP på 80-90000+60000 mer med alltså 150000 för att den skall gå jämt upp till L/V VP under 20 års drift.

Sen har tekniken gått framåt så vem vet vad som är bäst. Norrut säger de att Berg/Vp är fördelaktigast.

Det är nog bäst att sammanfatta den här tråden, som börjat bli lite vildvuxen. Det finns ett huvudämne:

Smurfen72 bor i hudiksvall, som alltså inte finns bland gratis-temperaturs-källorna. Därav används Falun som räkneunderlag. en tanke där är att valet står mellan en 14 kW luft/vatten, eller en 10 kW bergvärmepump. Bergvärmepumpen tar om jag minns rätt ungefär 15 år att räkna hem som alternativ, lite bättre än din kalkyl. Mot detta står en mot-teori som säger att CTC luft/vattenpumpar som slutar fungera vid minus 10 skulle kunna vara ett alternativ, och att i så fall kvittar de tom man köper en 5 kW eller en 11 kW, den sista ger inte mycket mer än den första. Mina åsikter där går ut på att om man väljer mellan en stor bergvärme eller mycket stor luft/vatten, är en mycket liten luft/vatten inte jämförbar.

Det sista alternativet har skapat en hel del inlägg, och minst två sidotrådar, Nisse-Gurra och hans hus och dess kalkyl (där du just räknat ut att om man gratis kan flyttas hans hus till Hudiksvall, och energibehovet inte ökar, då har man råd att sätta in en bergvärme på 20 års avskrivning).

Och FRJO och hans hus, där diskussionen är om det är rimligt att använda samma lilla CTC 5 kW även för hans hus, med tanke på att han har en mycket större pump som trots allt verkar få jobba en del.

--- Mats ---

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: besparing/dimensionering
« Svar #50 skrivet: 24 februari 2008, 20:10:32 »
Om FRJO hade en förbrukning pÃ¥ ca 30000kw och huset vill ha 5 kw vid nollan borde jag ha lägre förbrukning. För jag körde min 6 kw  patron vid -7 grader och tempen i ack tanken ökade sakta jag har även ett svagt minne av att jag kört vid -10 grader och dÃ¥ lÃ¥g tempen konstant. Jag eldar ved och det enda jag vet om min förbrukning är att det gÃ¥r Ã¥t ca 42 kbm grovkluvet pÃ¥ rus och mätt efter kapning ca 50/50 barr löv ved
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: besparing/dimensionering
« Svar #51 skrivet: 24 februari 2008, 20:40:13 »
Om FRJO hade en förbrukning pÃ¥ ca 30000kw och huset vill ha 5 kw vid nollan borde jag ha lägre förbrukning. För jag körde min 6 kw  patron vid -7 grader och tempen i ack tanken ökade sakta jag har även ett svagt minne av att jag kört vid -10 grader och dÃ¥ lÃ¥g tempen konstant. Jag eldar ved och det enda jag vet om min förbrukning är att det gÃ¥r Ã¥t ca 42 kbm grovkluvet pÃ¥ rus och mätt efter kapning ca 50/50 barr löv ved

Det du skriver går bra ihop med kalkylerna så långt (din kurva med 25000 värme och 5000 varmvatten och falun som kalkylort får jag till 214 watt/grad. Det vill säga under 5.5 kW vid minus 7 (värmen ökar) och nästa 6 kW vid -10, ungefär jämvikt).

Dock, det går inte att jämföra dig och FRJO, så lätt, Borås har ett helt annat klimat. Knappar du in Göteborg så ser du att med samma siffror för förbrukning får du ett annat Watt per grad för huset (267) och därmed 4800 watt vid noll grader (ungefär de 5 FRJO uppger). Du har lägre förbrukning vid samma last, men också mycket kallare klimat.

--- Mats ---

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: besparing/dimensionering
« Svar #52 skrivet: 24 februari 2008, 20:49:59 »
jag tror en 10kw skulle räcka gott,  ger 7kw vid -7  och 4.7 vid -20 Resten kan du stötta med el. En tio kw borde ge hyfsade gÃ¥ngtider jämfört med 14 kw.
14 kw ger runt 12 kw vid nollan. Om du säger att du gör åt med mindre än 5 kw så skulle pumpen få fnatt av alla start och stopp vi varmare temp.
Nu lutar det Ã¥t utbygge pÃ¥ 60m2 här hemma sÃ¥ dÃ¥ kommer pumpen fÃ¥ jobba  Thumbsup
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: besparing/dimensionering
« Svar #53 skrivet: 25 februari 2008, 10:11:07 »
Mot detta står en mot-teori som säger att CTC luft/vattenpumpar som slutar fungera vid minus 10 skulle kunna vara ett alternativ, och att i så fall kvittar de tom man köper en 5 kW eller en 11 kW, den sista ger inte mycket mer än den första.

Vill bara påpeka att kör du
CTC EcoAir med EcoEL eller
CTC EcoAir med EcoLogic

så går pumpen ned till -15 ºC.

(Det är enbart med pumpens inbyggda EcoBasic styrning som -10 ºC är aktuellt)
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: besparing/dimensionering
« Svar #54 skrivet: 06 mars 2008, 23:14:46 »
Jag har funderat på det har med så lite start och stop som möjligt och samtidigt ha stor pump. Det kan man ju lösa med acktank men det blir ju långt mellan starterna för värme pumpen är det någon nackdel eller gör det inget Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: besparing/dimensionering
« Svar #55 skrivet: 07 mars 2008, 06:56:44 »
Jag har funderat på det har med så lite start och stop som möjligt och samtidigt ha stor pump. Det kan man ju lösa med acktank men det blir ju långt mellan starterna för värme pumpen är det någon nackdel eller gör det inget Sc:,h

Det räcker med en volymtank (skillnaden jag tänker är att en volymtank säkerställer du har mer volym vatten att värma/kyla, medans en acktank ofta innehåller en styrningslogik också).

Jag skulle säga att om du får många start stopp beror det på att du har en så stor pump att den levererar hög effekt när huset inte längre är kallt. Har du det på grund av en vettig konfiguration beror det i sin tur på att du har ett hus som kräver mycket värme när det är kallt.

Det innebär att det du tjänar mest på är att isolera huset mer. Så länge du inte gjort det skall du behålla pumpen och öka vattenvolymen. Sidan du fått innan (http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php) tillåter dig att se hur många start/stops du får som mest med olika vattenvolymer. Den visar också de två faktorer detta beror på: Tiden det tar pumpen att värma vattnet (sommartid är den som kortast), och tiden det tar huset att kyla vattnet (vintertid är den som kortast). Max antal start stopp får du inte vid någondera av de tillfällena, utan vid en temperatur lagom mitt emellan, när summan av pumpens tid och husets tid är som lägst.

Det innebär att antalet start stopp på grund av bara pumpen (sommartid) faktiskt inte blir mycket att fundera på, då det tar lång tid efter det den kört tills den behöver köra igen. Högt antal start/stopp beror därför inte på en för stor pump, utan för lite vatten för husets behov.

--- Mats ---

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: besparing/dimensionering
« Svar #56 skrivet: 08 mars 2008, 11:16:05 »
För att krångla till det lite fick jag en tanke Sc:,h en stor pump får ju mindre gångtid (totalt över kanske 10 år)jämfört med en mindre. Livslängden på en stor pump borde bli längre förutsatt att man har volymtank så den inte startar och stoppar för ofta. För gångtimmarna måste väll slita på pumpen också inte bara start och stopp eller är jag helt ute och cyklar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: besparing/dimensionering
« Svar #57 skrivet: 08 mars 2008, 12:02:13 »
För att krångla till det lite fick jag en tanke Sc:,h en stor pump får ju mindre gångtid (totalt över kanske 10 år)jämfört med en mindre. Livslängden på en stor pump borde bli längre förutsatt att man har volymtank så den inte startar och stoppar för ofta. För gångtimmarna måste väll slita på pumpen också inte bara start och stopp eller är jag helt ute och cyklar.

Din fråga är nog stor nog för ett helt nytt forum. Allting handlar om att pump, utetemperatur och husbehov skall vara någorlunda i balans. När det är någorlunda i balans kan du få en bra reglering. Om vi börjar från tanken att det är en stor pump, men dimensionerad för huset, så är gångtiden optimal när pumpen behövs. Ju mer effekt ett hus kräver när det är kallt, dess mer pump behövs, och dess svårare blir det att få regleringen att fungera bra när det är varmt, men det är ändå efter omständigheterna optimalt om balansen är så rätt som möjligt.

Om vi nu tänker oss att du köper en på tok för stor pump till samma hus och samma placering, då kommer du att bli tvungen att ha en extra stor volymtank för att balansera den extra effekten. Litet upp och ner i effekt eller volym gör inte så mycket, det kan kompenseras med styrningen. Men när pumpen är mycket stor, och volymtanken följaktligen mycket stor (för att förhindra för många start/stopp), då har du nått den effekt du ville, mindre total gångtid. Men du har också fått ett system som är svårreglerat. Från det pumpen startar tills pumpen börjar leverera värme till radiatorerna, respektive slutar leverera värme till radiatorerna, har du en lång tid. Det leder till att om du inte i förväg vet om att det kommer att bli kallt, tvingas du antingen elda för mycket, eller ha stora variationer i innetemperaturen. Så det du vann i mindre gångtid riskerar du att förlora i felreglering.

Det kan du lösa med en ackumulatortank, som reglerar utflödet oberoende av inflödet, och en pump som levererar intemperatur till den tanken. Typiskt innebär det att pumpen inte längre jobbar från helt kallt till helt varmt, utan jobbar halva sträckan, i den övre halvan av temperaturen (från den medeltemperatur du vill ha ut från ackumulatorn, till en temperatur som är hög nog för att med rimliga gångtider klara regleringen från ackumulatortanken). Det finns andra inlägg som debaterat detta mer detaljerat, men en sak man kan säga är att du nu har ökat antalet start stopp igen.

--- Mats ---

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!