Ad
Energibutiken.se smarta varor pÄ nÀtet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i VÀrmepumpsforum, klicka hÀr för att stÀlla e-postfrÄga och fÄ mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1256-8 mycket luft  (lĂ€st 936 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Anders Gunnar

  • LĂ€r mig om vĂ€rmepumpar
  • **
  • Antal inlĂ€gg: 23
  • Karma +0/-0
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
Nibe 1256-8 mycket luft
« skrivet: 10 februari 2024, 08:09:51 »
Nyss satt in en Nibe 1256-8 bergvĂ€rmepump, 190m djupborra. Wow vilken pump 🙂
Fantastiskt vilken skillnad mot Luft-vatten jag hade före. Förbrukningen Àr mer Àn halverad mot förut vid samma temp ute.

Nu till mitt problem: har mycket luft/gas i systemet. Ha satt dit en Flamco xtream vent pĂ„ in brine men det hjĂ€lper inte. Ska jag sĂ€tta en Xstream pĂ„ utgĂ„ende frĂ„n pump ocksĂ„ eller Flamco top  alt annan autoavluftare pĂ„ utgĂ„ende tycker ni? Vad rekomenderar ni för att fĂ„ bort all luft.  Har slutet expansionskĂ€rl i plĂ„t ej plast.
« Senast Ă€ndrad: 10 februari 2024, 11:43:40 av Anders Gunnar »

Utloggad Erik Renberg

  • DignitĂ€r inom vĂ€rmepump
  • *****
  • Antal inlĂ€gg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2024, 10:11:21 »
Installatörerna brukar vÀl pumpa runt köldbÀraren med en extern pump och typ en tunna ganska lÀnge för att fÄ bort luft. Gjordes det?

Eller Àr det sÄ att det lÀcker nÄgonstans och kommer in ny luft? Men det borde du se pÄ tryckmÀtaren som du förmodligen har om du har expansionskÀrl pÄ köldbÀraren?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer pÄ övre plan, golvvÀrme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhÄl, 151m aktivt. Kvadratiskt vÀlisolerat trÀhus, 157m2 i 2 plan, i VÀsterbottens kustland. 9,9 kW solceller pÄ taket.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • DignitĂ€r inom vĂ€rmepump
  • ******
  • Antal inlĂ€gg: 4720
  • Karma +1/-1
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2024, 11:02:21 »
Nyss satt in en Nibe 1256-8 bergvĂ€rmepump, 190m djupborra. Wow vilken pump 🙂
Fantastiskt vilken skillnad mot Luft-vatten jag hade före. Förbrukningen Àr mer Àn halverad mot förut vid samma temp ute.

Nu till mitt problem: har mycket luft/gas i systemet. Ha satt dit en Flamco xtream vent pĂ„ in brine men det hjĂ€lper inte. Ska jag sĂ€tta en Xstream pĂ„ utgĂ„ende frĂ„n pump ocksĂ„ eller Flamco top  alt annan autoaluftare pĂ„ utgĂ„ende tycker ni? Vad rekomenderar ni för att fĂ„ bort all luft.  Har slutet expansionskĂ€rl i plĂ„t ej plast.
Har du manometer pÄ KB. Det lÄter som att avluftaren sitter före pumpen, dÄ om inte det Àr ett tryck pÄ min 1 bar, kan det bli vacum pÄ sugsidan om pumpen och suga in luft. Finns det det nÄgon avstÀngare pÄ den. SÄg nu att den Àr en skitsammlare och inte avluftare. Finns det nÄgon avvluftare pÄ KB-rören

Utloggad Anders Gunnar

  • LĂ€r mig om vĂ€rmepumpar
  • **
  • Antal inlĂ€gg: 23
  • Karma +0/-0
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2024, 13:22:10 »
Är 0,6 bar pĂ„ manomtern vid expansionskĂ€rlet in mot pump dĂ€r vent sitter (vad anser ni Ă€r optimalt tryck 1,5 -2 bar eller?)Tror du det rĂ€cker att trycka upp den över 1 bar för att fĂ„ den o avlufta? Xstremen har en liten avstĂ€ngningskruv i toppen typ, rĂ€cker den för o stĂ€nga helt till installatören ökat trycket nĂ€sta vecka?
Xstreamen jag satt dit Ă€r bara en vent  = avluftare ingen skrĂ€puppsamlare. TĂ€nkte eventuellt komplettera med en kombo vent/skrĂ€puppsamlare pĂ„ brine ut fr pumpen. DĂ„ har jag avluftare pĂ„ bĂ„de in och fr pumpen samt skrĂ€puppsamlare. Är det vĂ€rt det och bra?
« Senast Ă€ndrad: 10 februari 2024, 14:28:21 av Anders Gunnar »

Utloggad Anders Gunnar

  • LĂ€r mig om vĂ€rmepumpar
  • **
  • Antal inlĂ€gg: 23
  • Karma +0/-0
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2024, 13:24:08 »
KÀrlet och installatören körde med pump förluftning en bra stund
« Senast Ă€ndrad: 10 februari 2024, 13:31:18 av Anders Gunnar »

Utloggad Anders Gunnar

  • LĂ€r mig om vĂ€rmepumpar
  • **
  • Antal inlĂ€gg: 23
  • Karma +0/-0
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2024, 14:16:50 »
Xstream vent

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • DignitĂ€r inom vĂ€rmepump
  • ******
  • Antal inlĂ€gg: 4720
  • Karma +1/-1
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2024, 14:48:53 »
OK , nĂ€sta frĂ„ga dĂ„, sitter avluftningen pĂ„ ledningen frĂ„n borrhĂ„let. Om sĂ„ Ă€r, sĂ„ bör du ha ca  1 bar i tryck för att inte det ska bli vacum och suga in luft baklĂ€nges i avluftaren nĂ€r ett ev. undertryck kan bli. Alla automatiska luftare har en flottör i sig som sig som stĂ€nger ( flyter )  pĂ„ tryck och öppnar nĂ€r flottören sjunker i en luftbubbla

Utloggad Valiant

  • Expert pĂ„ vĂ€rmepump
  • ****
  • Antal inlĂ€gg: 646
  • Karma +1/-0
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2024, 15:51:20 »
Utan att vara expert pÄ rördragning, sÄ tycker jag att bilderna visar en sÄdan som samlar mycket luft. KöldbÀraren kommer in lÄgt, gÄr upp i ett omvÀnt U mot taket för att dÀrefter med stor sannolikhet gÄ ned mot vÀrmepumpen, ca 0,5 meter över golvet. DÀr under taket mÄste det ligga mÄnga liter luft i slangarna.
Om strÀckan mot taket Àr fyllt med luft tar det verkligen mÄnga varv i systemet innan det har nÄtt den partiella avluftningsventilen.
Jag hoppas att du har nÄgra manuella avluftningsnipplar lÀngst upp pÄ bÄda slingorna.
Men som sagt, funderingar frĂ„n en amatör pĂ„ rördragning. 

Utloggad Anders Gunnar

  • LĂ€r mig om vĂ€rmepumpar
  • **
  • Antal inlĂ€gg: 23
  • Karma +0/-0
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2024, 16:01:20 »
Avluftare (xstream vent) sitter pÄ in frÄn borrhÄlet. Ska be installatören komma pÄ mÄndag och öka trycket till 1,5- 2bar.
Är det en bra ide att Ă€ven sĂ€tta  ytterligare en avluftare (Xstream vent alt komboenhet med avluft o smutsavskiljare efter pump ner i borrhĂ„let tycker ni? DĂ„ har jag ju avluftning pĂ„ bĂ„de in o ut?

Rören gÄ upp i ett omvÀnt u och sedan ner som du sÀger.
Hur skulle du göra, sÀtta luftnipplar pÄ flera stÀllen Àn de tvÄ jag föreslÄr 1 pÄ in och 1 pÄ ut?. 2 st Flamco top vent direkt innan och efter pump pÄ rörens högsta punkt?
« Senast Ă€ndrad: 10 februari 2024, 16:07:05 av Anders Gunnar »

Utloggad HBerggren

  • DignitĂ€r inom vĂ€rmepump
  • *****
  • Stad/land: VĂ€stra Götaland
  • Antal inlĂ€gg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2024, 16:11:56 »
Smutsavskiljaren pÄ KB-sidan Àr ganska meningslös, en filterball Àr allt som behövs, brukar vara inbyggt i spolkopplet, i frigolitlÄdan. Det Àr ett slutet system, dÀrför blir det inte mycket skrÀp mer Àn vid uppstart.

Inga autoluftare pÄ KB-systemet. I alla fall inte utan manuell kran under som Àr stÀngd vid normal drift. För man fÄr inte öppna nÀr KB-pumpen övergÄr mellan gÄende och stillastÄende.

Finns mÄnga installatörer som har utslitna spolpumpar som suger luft, vÀldig lÀtt hÀnt, det blir aldrig riktig bra dÄ. Ett Äterbesök Àr standard.

Jag tycker det alltid varit mÀrkligt att spola KB-luften ner och sen upp igenom genom hela hÄlet. Brukar flytta slangarna och korta kortare tid och inte fÄtt Äterbesök.
Har stört mig pÄ dessa riggar ÀndÄ sen jag började, och nyss gjort nÄgot Ät det.
Har provkört min prototyp nummer 2 i veckan, helt vanlig spolrigg egentligen fast förbÀttrad sugledning till vÀtskan ovanför pumpen och dubbelshunt som kan vÀnta flödet omedelbart i borrhÄllet utan att koppla om slangarna. SÄ lirkar man ut luften OMEDELBART genom att köra det fram och tillbaka - lite lÀngre i taget. 3-5 minuter att fixa problemstÀlle till knÀpptyst perfektion. Riktigt nöjd, fattar inte varför ingen har kommit pÄ detta tidigare.
« Senast Ă€ndrad: 10 februari 2024, 16:13:50 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvÀrme. VÀntar pÄ 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. VÀrmebaronen K2 6 m2 solfÄngare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och vÀrmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Anders Gunnar

  • LĂ€r mig om vĂ€rmepumpar
  • **
  • Antal inlĂ€gg: 23
  • Karma +0/-0
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2024, 16:56:48 »
Ok, men de automatiska avluftarna öppnar ju bara nĂ€r det Ă€r fullt med luft i toppen pĂ„ dem. TĂ€nkte sĂ€tta en sĂ„dan pĂ„ ut fr pump o en in i pump nĂ€rmast pumpen o högsta punkt. Är det Ă€ven bra att sĂ€tta ytterligare en Xstream vent brevid den andra redan installalerade pĂ„ ut?

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • DignitĂ€r inom vĂ€rmepump
  • ******
  • Antal inlĂ€gg: 4720
  • Karma +1/-1
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2024, 17:36:27 »
En lika som spirovent. det Ă€r flottör i dom som flyter upp och tĂ€tar. kommer luft i den sĂ„ sjunker nivĂ„n och luft Ă„ker ut. All denna funktion Ă€r helt beroende var den placeras. FĂ„r aldrig sĂ€ttas pĂ„ sugsidan av pump, dĂ„ om trycker Ă€r lite lĂ„gt, sĂ„ kan det bli som vacum och sugas in luft dĂ„ nivĂ„n sjunker i den. Det gĂ€ller alla automatluftare. Dom ska Ă€ven ha en avstĂ€ngare/ventil  pĂ„ eller under, sĂ„ ingen luft kan gĂ„ bakvĂ€gen in i systemet. MĂ„nga som sĂ€tter dom pĂ„ fel sida om pumpen och lite för nĂ€ra med. KB behövs inget filter av herrejösses modell som andra sĂ€ger. Det Ă€r ren sprit/vatten och ingen skit i det mediat

Utloggad Anders Gunnar

  • LĂ€r mig om vĂ€rmepumpar
  • **
  • Antal inlĂ€gg: 23
  • Karma +0/-0
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2024, 18:00:28 »
Ok, sÄ om jag sÀtter den pÄ ut fr pump och höjer trycket til min 1,5 sÄ fungerar Àven Flamco vent dÀr den sittr idag pÄ sugsidan.
Har 28mm rör i kb vad för avstÀngare/ventil tÀnker du att jag sÀtter sÀtter Flamco top 15mm ansl pÄ? Tar jag en 1/2" ballofix avstkran stryper ju den flödet för bubblorna som skall upp. Vad tÀnker du för ventil för 15mm anl mot 28mm rör?

Bild pÄ Spirovent lika med Flamco top vent Àr utan avstÀngning enl bild. Du sÀger med avst, varför?





« Senast Ă€ndrad: 10 februari 2024, 19:06:49 av Anders Gunnar »

Utloggad Henrikthom

  • Kan vĂ€rmepumpar
  • ***
  • Antal inlĂ€gg: 147
  • Karma +0/-0
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2024, 08:17:47 »
Problemet Àr dÄligt gjord rördragning. Avluftare mÄste sitta pÄ högsta punkten pÄ bÄde stig och retur. Eftet det Àr ditt problem löst.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhÄl
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus kÀllare 70 kvm.

Utloggad Valiant

  • Expert pĂ„ vĂ€rmepump
  • ****
  • Antal inlĂ€gg: 646
  • Karma +1/-0
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2024, 09:01:55 »
Problemet Àr dÄligt gjord rördragning. Avluftare mÄste sitta pÄ högsta punkten pÄ bÄde stig och retur. Eftet det Àr ditt problem löst.
Även jag tycker att lösa ett enkelt problem med en massa nya prylar Ă€r fel vĂ€g att gĂ„. HĂ„ller dĂ€rför med Henrikthom.
Köldslingan fungerar utan avancerad funktion och Àr inget mÀrkvÀrdigt. Vad krÀver Nibe, avluftning och medföljande expansionskÀrl pÄ högsta punkt. Om ej möjligt, expansionskÀrl som trÄdskaparen har utfört.
Övertryck, absolut inget mĂ€rkvĂ€rdigt. Nibe föreslĂ„r att köra cirkulationspump, stĂ€ng tilloppet och lĂ„t pumpen suga in en luftmĂ€ngd i expansionskĂ€rlet. Detta skapar tillrĂ€ckligt övertryck. Hur mycket, ingen aning? Inget mĂ€rkvĂ€rdigt, inga specifika vĂ€rden, bara övertryck. De flesta har ingen mĂ€tare.

SÄ Àven mitt förslag Àr Äter igen, vanlig luftningnippel pÄ högsta punter, bÄde tillopp och utlopp. Punkt slut. FÄr du luft i framtiden, stoppa cirkpump och pys ut luften. Fyll pÄ vatten om du tappar för mycket övettryck.

nibe, ctc, baxi, golvvĂ€rme, solenergi Energibutiken.se smarta varor pć nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

VibrationsdÀmpare
Besök vÄr webshop, klicka hÀr!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor pÄ nÀtet, leverans till dörren
luftvÀrmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor pÄ nÀtet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i VÀrmepumpsforum, klicka hÀr för att stÀlla e-postfrÄga och fÄ mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!