Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rensa filtret?  (läst 688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rensa filtret?
« skrivet: 19 december 2022, 15:16:50 »
Hej

Jag har en Nibe F2120-12 med Nibe VVM310 som installerades förra sommaren. Härom dagen åkte jag på 2 varningar :

- Load monitor active
- High condenser in temperature

Man kunde då se att den kört på elpatronen i närmare 7 timmar. Samtidigt har jag försökt stega ner kurvan från 11 ner till 9 med +2 förskjutning.

Jag testade att höja tillbaka kurvan till 10 och +1 förskjutning vilket gjorde att den slutade köra på elpatronen direkt.

Har fått rekommendationen att rengöra filtret som ska sitta på röret under en 6 kant, skulle tro att det är denna :




Det borde därmed vara systemet mellan pump och innerdel som man rensar här. Vad jag förstår är det följande som gäller :

1. Bryt ström till anläggningen
2. Stäng vredet(blå)
3. Plocka ut filtret bakom 6 kanten och rengör
5. Tillbaka med filtret
6. Öppna vredet
7. Slå på strömmen till anläggningen igen.

Frågor på det :

1. Är det rätt filter?
2. Kommer man bränna sig på vattnet här? Rören är väldigt varma?
3. Ska man lufta och isåfall var gör man det? Antar att det inte är radiatorerna då det sitter på annat system?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Rensa filtret?
« Svar #1 skrivet: 19 december 2022, 16:47:43 »
Om de två rören går till utedelen så är det rätt filter. Temperaturen borde inte vara så hög nu att man kan bränna sig men känn först på röret och ventilen. Värmepumpar arbetar inte med så höga temperaturer. Man behöver inte luft systemet efter att bara ha rengjort smutsfiltret.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bigbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rensa filtret?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2022, 10:00:59 »
Gick utmärkt att rena, satt en del svart gegga där, får hoppas att det åtgärdat problemet vi åkte på. Finns det något mer man bör underhålla här? Vi har ju ingen överdel på pumpen att städa ur och ingen vattentank då den värmer genomströmmande vatten on the fly.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!