Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftproblem med Panasonic NE9GKE  (läst 6067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« skrivet: 06 januari 2009, 18:11:01 »
Hej!

Ny här på forumet och ny vad gäller värmepumpar.

Har i november installerat tvÃ¥ pumpar (bÃ¥da NE9GKE) en pÃ¥ övervÃ¥ningen och en i källaren. Separata utdelar. Nu när det var kallt här i Gävletrakten under nyÃ¥ret sÃ¥ märkte jag att pumpen pÃ¥ övervÃ¥ningen började defrosta betydligt oftare än den i källaren. Eftersom den är ny sÃ¥ tänkte jag inte sÃ¥ mycket pÃ¥ det - ska väl vara sÃ¥.  Sedan märkte jag att den i källaren blÃ¥ste ut 35 ºC luft medan sorgebarnet bara 15 ºC (brrrrrr) grader, dvs samma temp som inomhus. Kan kylan skada maskinen pÃ¥ nÃ¥got sätt?
Trodde som sagt att den skulle hosta igång, men se det gjorde det INTE. Powerlampan stod och blinkade i 1,5 dygn. Provade att slå av och på. Det är ju inte så att jag står hela tiden och glor på den men av temperaturen att döma så har den aldrig vart igång. Igår slog jag av den helt, men prövade för en stund sedan att slå på den igen. Då drar den igång, men även om fläkten är på full effekt 30 ºC och borde blåsa som en hårfön så går den på lågvarv och ger ingen värme.

Nu sa installatören att det inte var något problem om just den lampan blinkar, för det gör den när den avfrostar, men inte i flera timmar, även om det är kallt. Det är timerindikatorn som ska blinka för att man ska tillkalla service.

NÃ¥gon som upplevt liknande? Enligt instruktionen ska man kunna felsöka och fÃ¥ ut nÃ¥gon felkod via fjärren, men den fjärrkontroller har INTE nÃ¥gon knapp pÃ¥ CHECK-funktionen. Dessutom sÃ¥ blinkar ju inget fel sÃ¥ att säga.  Eller ska man in med en pennspets och trycka? Är rädd att ha sönder nÃ¥got.

Stort tack på förhand.

/Erber  *vinkar*
Gävle

Ps har lite andra frågor, men ställer dem under allmänt.



Enplanshus med hel källare byggt 69. Ca 125 m2 i varje plan. Direkt el. Installerat två stycken Panasonic NE9GKE , (en uppe och en i källaren) i november 2008. Tidigare ägare 37000 kWh utan pumpar. Vi flyttade in 1 november 2008. Tilläggsisolerar huset 10 cm allt eftersom.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2009, 18:16:54 »
Hej!

Ny här på forumet och ny vad gäller värmepumpar.

Har i november installerat tvÃ¥ pumpar (bÃ¥da NE9GKE) en pÃ¥ övervÃ¥ningen och en i källaren. Separata utdelar. Nu när det var kallt här i Gävletrakten under nyÃ¥ret sÃ¥ märkte jag att pumpen pÃ¥ övervÃ¥ningen började defrosta betydligt oftare än den i källaren. Eftersom den är ny sÃ¥ tänkte jag inte sÃ¥ mycket pÃ¥ det - ska väl vara sÃ¥.  Sedan märkte jag att den i källaren blÃ¥ste ut 35 ºC luft medan sorgebarnet bara 15 ºC (brrrrrr) grader, dvs samma temp som inomhus. Kan kylan skada maskinen pÃ¥ nÃ¥got sätt?
Trodde som sagt att den skulle hosta igång, men se det gjorde det INTE. Powerlampan stod och blinkade i 1,5 dygn. Provade att slå av och på. Det är ju inte så att jag står hela tiden och glor på den men av temperaturen att döma så har den aldrig vart igång. Igår slog jag av den helt, men prövade för en stund sedan att slå på den igen. Då drar den igång, men även om fläkten är på full effekt 30 ºC och borde blåsa som en hårfön så går den på lågvarv och ger ingen värme.

Nu sa installatören att det inte var något problem om just den lampan blinkar, för det gör den när den avfrostar, men inte i flera timmar, även om det är kallt. Det är timerindikatorn som ska blinka för att man ska tillkalla service.

NÃ¥gon som upplevt liknande? Enligt instruktionen ska man kunna felsöka och fÃ¥ ut nÃ¥gon felkod via fjärren, men den fjärrkontroller har INTE nÃ¥gon knapp pÃ¥ CHECK-funktionen. Dessutom sÃ¥ blinkar ju inget fel sÃ¥ att säga.  Eller ska man in med en pennspets och trycka? Är rädd att ha sönder nÃ¥got.

Stort tack på förhand.

/Erber  *vinkar*
Gävle

Ps har lite andra frågor, men ställer dem under allmänt.





 du har förmodligen gas läckage ?
kolla rören vid muttrarna om de är kladdiga
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Tempeldog

  • Flugfiskare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oroa dig inte över morgondagen,för den kommer ändÃ¥
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2009, 18:26:05 »
Jag tycker det låter som den har för lite köldmedium el ett läckage?Då det gäller CHECK knappen på fjärrkontrollen,så måste du ha nått spetsigt att trycka med.Men jag tror inte du har nått fel på den.När det gäller avfrostningen,så måste det vara varmare än 16 ºC i det rum,som innerdelen sitter i för att den skall kunna avfrosta.För den skall ju ta värme ifrån rummet,så den kan avfrosta utedelen.



/Anders  studs
1.5 plans hus på ca 120kvm byggt 1938(Vindeln/Västerbotten).Uppvärmning:Vattenburen elvärme(Körs nu endast för vv),och en Panasonic E9EKEB monterade 061219 och en NE9JKE-SPP 100330.

Förbrukning:2006:26600kWh,2007:18168kWh,2008:14974kWh,2009:15806kWh

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2009, 18:56:59 »
NE9GKE har ju 8 och 10 graders funktion så den borde ju kunna avfrosta vid lägre temperatur än 16 grader. Fast det är klart om det nu är så att det fattas gas så kan ju det förklara beteendet.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad erber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2009, 19:50:11 »
Hej! Tack för svaren....!  Thumbsup

Kjell: kladdigt runt muttrar? Är det på utdelen du menar?

Jag har ringt installatören men det var julstängt till den 7 jan.  fiR:

Jag kollar runt lite på burken, ska leta fram en ficklampa.
Enplanshus med hel källare byggt 69. Ca 125 m2 i varje plan. Direkt el. Installerat två stycken Panasonic NE9GKE , (en uppe och en i källaren) i november 2008. Tidigare ägare 37000 kWh utan pumpar. Vi flyttade in 1 november 2008. Tilläggsisolerar huset 10 cm allt eftersom.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2009, 19:55:23 »
Hej! Tack för svaren....!  Thumbsup

Kjell: kladdigt runt muttrar? Är det på utdelen du menar?

Jag har ringt installatören men det var julstängt till den 7 jan.  fiR:

Jag kollar runt lite på burken, ska leta fram en ficklampa.


 ja pÃ¥ ute-delen
 och sÃ¥ har du en skarv pÃ¥ rören frÃ¥n inne-delen ca 30cm
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad erber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2009, 20:04:24 »
Hmm..ska försöka komma Ã¥t och kolla den där skarven som gÃ¥r genom väggen. Har faktiskt inte hunnit bygga igen efter monteringen som gÃ¥r genom farstukvistens tak. Men ungarna har snott min ficklampa!!!  knUp


  *vinkar*
Enplanshus med hel källare byggt 69. Ca 125 m2 i varje plan. Direkt el. Installerat två stycken Panasonic NE9GKE , (en uppe och en i källaren) i november 2008. Tidigare ägare 37000 kWh utan pumpar. Vi flyttade in 1 november 2008. Tilläggsisolerar huset 10 cm allt eftersom.

Utloggad erber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2009, 20:19:54 »
Nu när jag ser hur det ser ut så blir jag osäker på vilka muttrar som ska vara kladdiga. Eller måste jag skruva av plastlock?

Det var som en jäkla rodelbana under pumparna av all is. Trähus, och DET var ett jävla misstag att sätta dem på väggen. Herregud, de låter stundtals som en Catepiller marindiesel model finlandsfärja.

Jag hoppas någon tekniker kan komma i morgon.

 :)

Enplanshus med hel källare byggt 69. Ca 125 m2 i varje plan. Direkt el. Installerat två stycken Panasonic NE9GKE , (en uppe och en i källaren) i november 2008. Tidigare ägare 37000 kWh utan pumpar. Vi flyttade in 1 november 2008. Tilläggsisolerar huset 10 cm allt eftersom.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2009, 20:34:59 »
Nu när jag ser hur det ser ut så blir jag osäker på vilka muttrar som ska vara kladdiga. Eller måste jag skruva av plastlock?

Det var som en jäkla rodelbana under pumparna av all is. Trähus, och DET var ett jävla misstag att sätta dem på väggen. Herregud, de låter stundtals som en Catepiller marindiesel model finlandsfärja.

Jag hoppas någon tekniker kan komma i morgon.

 :)



 plast locket pÃ¥ ute-delen
 sitter med en stjärnskruv
 sen drar du locket nerÃ¥t
 kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Tempeldog

  • Flugfiskare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oroa dig inte över morgondagen,för den kommer ändÃ¥
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2009, 20:36:14 »
Jag har mina på väggen(Trähus),men jag hör inte mina mer än ett svagt brummande vid avfrostning.Min andra pump lät som du beskriver,då den skulle avfrosta.Men jag bytte bara dämpare på den,så blev det tyst och lugnt igen.Köpte dämparna av Rickard.Se länken nedan.Nu är det ju inte säkert,att du blir hjälp av dem,men du kan ju prova på en pump först.Du kan ju prova att lossa lite på dämparna,som sitter där nu,för de kan vara för hårt dragna?Annars är det bara ett markstativ som hjälper. Thumbsup

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=33&products_id=72


/Anders  studs
« Senast ändrad: 06 januari 2009, 22:49:35 av Tempeldog »
1.5 plans hus på ca 120kvm byggt 1938(Vindeln/Västerbotten).Uppvärmning:Vattenburen elvärme(Körs nu endast för vv),och en Panasonic E9EKEB monterade 061219 och en NE9JKE-SPP 100330.

Förbrukning:2006:26600kWh,2007:18168kWh,2008:14974kWh,2009:15806kWh

Utloggad erber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2009, 22:16:38 »
Tack för tipset om vibrationerna. Ska prova på ena burken. Jag har inte kommit underfund med när de låter. Stundtals hörs de inte alls. Som nu, då ena är avstängd och datorn är igång. Så låter datorn mer.

Och återigen tack för tipset om läckaget. Vad gäller just det så får det vänta tills i morgon. Frugan jobbar och jag har två ungar som ska utfodras, duschas och läggas. De försökte smita ifrån det nu när de såg jag satt vid datorn. Men se den lilla manövern gick inte.

 ;)
Enplanshus med hel källare byggt 69. Ca 125 m2 i varje plan. Direkt el. Installerat två stycken Panasonic NE9GKE , (en uppe och en i källaren) i november 2008. Tidigare ägare 37000 kWh utan pumpar. Vi flyttade in 1 november 2008. Tilläggsisolerar huset 10 cm allt eftersom.

Utloggad Tempeldog

  • Flugfiskare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oroa dig inte över morgondagen,för den kommer ändÃ¥
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2009, 22:54:54 »
De dämpare som montören satte dit först,som inte fungerade som de skulle.Såg ut som koner,och de satt med spetsen uppåt.Och de var stenhårda också,så utedelen rörde sig inte det minsta,då man försökte gunga lite på den. >:( Men nu är allt som sagt frid och fröjd. :)


/Anders  studs
1.5 plans hus på ca 120kvm byggt 1938(Vindeln/Västerbotten).Uppvärmning:Vattenburen elvärme(Körs nu endast för vv),och en Panasonic E9EKEB monterade 061219 och en NE9JKE-SPP 100330.

Förbrukning:2006:26600kWh,2007:18168kWh,2008:14974kWh,2009:15806kWh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2009, 17:42:30 »
Tycker dessa ser ut som alla andra, men håller dessa på alla pumpar? Har en ganska stor utedel, finns det nån rekomenderad vikt på dessa som de skall bära? Annars kanske de "brakar" och skiten faller genom altantaket ned på altanen..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad erber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2009, 23:42:19 »
Nu har reparatören vart här....ja, alltsÃ¥ samma snubbe som monterade. Det var enligt honom "oljeläckage" som orsakade detta problem. Sc:,h 

Oljeläckage? Tja......inte vet jag.

Så nu har vi bara en pump. Ingen uppvärmning på övervåningen......för han tog med utedelen.

Vad är brukligt....tar de bara med sig grejerna???

/erber
Enplanshus med hel källare byggt 69. Ca 125 m2 i varje plan. Direkt el. Installerat två stycken Panasonic NE9GKE , (en uppe och en i källaren) i november 2008. Tidigare ägare 37000 kWh utan pumpar. Vi flyttade in 1 november 2008. Tilläggsisolerar huset 10 cm allt eftersom.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Driftproblem med Panasonic NE9GKE
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2009, 00:16:07 »
Nu kan jag ju inte detta så bra....men oljeläckage, har det inte försvunnit gas då också?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!