Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe vvm 320+F2120-12kW Korta drifttider och problem med temp höjning varmvatten  (läst 3384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mangarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Hoppas någon av er kan hjälpa mig, då Nibes servicekille inte verkar kunna få ordning på detta.

Installerade systemet nov 2017.
Vintertid fungerar mitt system riktigt fint, lagom temperatur inne o inga bekymmer förutom temphöjning av varmvatten. Sommartid däremot spökar systemet en hel del.

Allt handlar uppdaterat till senaste mjukvaran.

Ska försöka göra en lång historia kort.

Problem 1:
Varje gång (var 14 dag) min pump kör en temphöjning av varmvattnet (legionella) får jag meddelande om att önskad temperatur ej kunde uppnås på en viss tid (5h).
Önskad temperatur satt till 60° men den verkar inte vilja gå upp till mer än 59,3° i toppen.
Ökar jag önskad temperatur till 70° går temperaturen upp till 68-69° i toppen utan problem men når inte upp till önskad temperatur.
Detta har pågått sedan systemet var nytt.

Servicekillens lösning på detta va att stänga av periodisk höjning av varmvattnet då enligt honom legionella var i stort sett obefintligt i Sverige.

Jag har ju betalat stora pengar för min anläggning och vill ju givetvis att grejerna skall fungera vare sig det finns legionella eller inte!

Problem 2:
På den varmare delen av året vår-höst får jag flera gånger om dagen larm om felkod 229 Korta drifttider kompressor.

Under tiden felkoden är aktiv får systemet för sig att köra elpatron hej vilt och sluka ström och även skicka ut rejält med värme på radiatorerna lite sporadiskt.

Problem 3:
Får meddelande runt 10ggr/dygn om hög kondensor in-temperatur. Ingen aning om hur jag ska undvika det.

Servicekillen har varit här flera gånger och ändrat lite inställningar men utan framgång.
O jag förstår mig dåligt på vad jag själv kan göra för att påverka detta.

Jag har ett ca 150m² stort hus varav 50 m² är källare under mark. 2 rörssystem och radiatorer i hela huset. Har valt den förinställda kurvan 7 då det ger lagom värme i hela huset förutom i sovrummet där jag har valt att vrida ner termostaten lite. Övriga termostater står på max.

Någon som kan hjälpa mig med att få iordning på detta?
Otroligt tacksam för hjälp då detta stör mig så fruktansvärt!!

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan du start periodisk höjning manuellt? Typ en lördag förmiddag el nått när du kanske är hemma.

Måste väl gå att ändra start och stopp tempen på vattnet. Kompressorn kan väl starta typ vid 40° och jobba upp till det du vill ha.

Jäkla störande fel!!
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Mangarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Japp, jag kan starta höjningen manuellt men även då får jag samma fel :(.
Vill minnas att den ger upp höjningen efter 5h om den inte nåt upp till rätt temperatur.

Känns som att det är något fel på mjukvaran på något vis, eftersom om jag höjer önskad temperatur så går den över tidigare max men ger upp strax innan önskad temperatur uppnås.

Pumpen är inställd på att max tillsats effekt är 9kW men har inte sett att den går över 3kW när den kör periodisk höjning. Finns ju då 6kW ytterligare att använda sig av men de gör den inte :o

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tror det är några tempgivare som inte lirar ihop riktigt, givarna kan visa nån grad fel hit och dit så det är nog detta som hänt dig.
Men om det är framledningsgivaren eller tempgivare varmvatten som felar vet jag inte.  dontknow

Korta drifttider kan antingen bero på dåligt flöde eller överdinensionerad värmepump.
Samma med hög kondensor in.
Det kan också vara så att installatören råkat koppla fel så värmen går in i botten och ut i toppen på radiatorerna.

Det du kan göra är att logga via USB (och ställ in loggningen på en minut) när felen händer.
Döp om filen till ----.txt och lägg in i forumet.
« Senast ändrad: 15 juli 2019, 11:30:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Orthex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har samma problem med varmvattenhöjningen vid varje legionela körning får jag larm tempen ska upp till 65 men slutar på 64.8. Ge dock inte testat att köra upp den i högre grader ska prova idag..
Villa 120m2 + 40m2 garage
Nibe VVM S320 +F2120 12
installerat 201912

Tidigare system
Nibe VVM300 + F2025 8
Installerat 200809

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!