Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: övervakning fram och returtemp nibe luft vattentemp  (läst 946 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danne78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
övervakning fram och returtemp nibe luft vattentemp
« skrivet: 14 januari 2019, 22:13:25 »
Hej,
Första inlägget här :)
Jag har sedan nÃ¥gra Ã¥r tillbaka en Nibe luft-vatten värmepump vilken jag egentligen är nöjd med. Dock sÃ¥ har jag satt upp en del hemautomatisering det sista halvÃ¥ret och tack vare nibes api kan jag läsa i princip alla mätvärden och presentera/övervaka dem tillsammans med belysning och liknande. Jag skulle dock vilja veta vilka värden jag ska lägga focus pÃ¥ att kolla och det jag tänker pÃ¥ exakt är framledningstemp och returtemp? Eller är jag ute och cyklar här? Mitt system är dessutom just nu lite av ett hybridsystem med golvvärme vilken är baserad pÃ¥ termotech pÃ¥ bottenvÃ¥ningen och en blandning av radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen. Detta gör att framednings tempen är nÃ¥got hög (tror jag) för ett modernt system.  jag har möjlighet att justera in-temp till golvvärmen via termostat pÃ¥ fördelaren.

Tack på förhand så kanske jag kan bidra med integration av värme i det smarta hemmet för någon annan :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: övervakning fram och returtemp nibe luft vattentemp
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2019, 08:05:41 »
Tempdiffen är ganska hög på systemet, tyder på att kurvan är hög och att flödet stryps kanske?
Ställ upp radiatorernas termostater på max och justera ner kurvan.
Har man ett blandat system så blir det radiatorerna (oftast) som få styra vilken kurva som ska användas, man får nästan alltid shunta ner temperaturen till golvvärmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

MarcoMa

  • Gäst
MarcoMa
SV: övervakning fram och returtemp nibe luft vattentemp
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2019, 15:38:13 »
Hej, är det Hass du kör för automationen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!