Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinflyttad m FLVP Nibe750 - hjälp och Ã¥sikter  (läst 1410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rikardnibe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nyinflyttad m FLVP Nibe750 - hjälp och åsikter
« skrivet: 11 december 2016, 20:00:58 »
Hej,

Sedan ca en månad tillbaka har jag & min sambo flyttad in i en kåk (enplansvilla) på 150kvm med FLVP Nine 750 och vattenburen golvvärme. Huset är färdigställt 2014 och skall vara ett så kallat lågenergihus. Huset ligger i Värmland. Tidigare ägare skall ha använt ca 9000 kWh förra året. Det jag har funderingar kring är att jag tycker att tillsatsen slår på lite väl tidigt, redan vid ca +1 grad. När vi flyttade in hade vi cirka 19C i huset och då justerade vi värmekurvan till 7 bara för att få upp värmen (enligt rek från tidigare ägare) - vilket vi fick men då tuggade tillsatsen på full effekt. Detta fortsatte den med, men "bara" på ca 3-4kwh, när vi fått upp värmen och gick ner till värmekurvan 5 +2. Vi kontaktade firman som installerat grejerna och dom ändrade flykthastigheten från 35% till 65%. Vi har nu justerat ner värmekurvan till 5 och +2 för att kunna hålla en innetemperatur runt 22/23 grader. Men när vi har det så tuggar tillsatsen på ca 1-1,5kwh redan vid +1C. Skall tillsatsen slå till vid varma temperaturer och hur blir det då när det börjar krypa ner mot ca -15? Tidsfaktorn för tillsatsen är ca 1700 på lite drygt 2,5år. Hur låter det här ut för er som är kunniga?
Vi har ett BS1 värde på ca 220. Kompressorn jobbar på allt mellan 20-107 Hz sedan firman ändrade fläkthastigheten (vad jag sett iaf). Frånluft 22C och avluft ca -12. Har öppnat alla ventiler vid fönstrena, förutom två som är halvstängda i vardagsrummet då det drar så kallt just vid soffan.

Ber om ursäkt för ett lite rörigt inlägg då det skrivs från telefon. Hoppas ni kan komma med lite hjälp och input om jag borde kontakta en Nibe-installatör för att se över om det behöver ändras nå värden eller uppdatera mjukvara.

MÃ¥ gott!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinflyttad m FLVP Nibe750 - hjälp och åsikter
« Svar #1 skrivet: 12 december 2016, 08:12:40 »
Hej!
Vad var kurvan från början?
Kurva 7 låter på tok för högt för golvvärme, man justerar normalt 1 steg i taget om man vill ändra rumstemp.
Sen låter den konstigt att fläkten ökades från 35 % till 65 %, om fläkten var injusterad från början så låter detta också som en väl drastisk åtgärd.
Finns rumsgivare aktiverad i värmepumpen, kolla i meny 1.9.4?
Finns termostater till golvvärmen och hur är dessa inställda?

Några andra saker att tänka på, golvvärme är värmetrögt, det tar ett dygn eller så innan förändringar märks.
Man måste ha lite tålamod, du gör en ändring, väntar ett dygn, ändrar igen osv till du är nöjd.
En ändring kan få den omedelbara konsekvensen att elpatron triggas, men efter några dygn har plattan blivit varmare så då bör det lugna ner sig.
Men jag skulle ändå rekommendera att använda funktionen i meny 4.9.2 "Stopp av tillsats" och ställa ner den till den utetemp där du märker att kompressorn inte orkar hålla värmen själv.
Börja med typ -15 °C och justera uppåt tills du märker att orkar hålla innetemp.

Men jag skulle börja med att utgå ifrån hur den var inställd på när ni flyttade in, ställ ner fläkten till 35-40 % och kurvan i ursprungligt läge +1.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinflyttad m FLVP Nibe750 - hjälp och åsikter
« Svar #2 skrivet: 12 december 2016, 09:22:51 »
Jag tror fläktinställningen behöver vara i alla fall ca 60% för ett enplanshus pÃ¥ 150 kvm om man vill uppnÃ¥ ventilationsnormen. För litet luftflöde ger betydligt lägre värmeeffekt frÃ¥n kompressorn/värmepumpen. En ny ventilationsinställning bör göras för att vara säker.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinflyttad m FLVP Nibe750 - hjälp och åsikter
« Svar #3 skrivet: 12 december 2016, 11:23:22 »
Ja, det ska ju sitta en luftflödesgivare i 750.
Det kanske går att få fram i meny 3 någonstans?
Normen är väl 0,35 l/(s*m2) => 52,5 l/s eller 189 m3/h.
Så en grovinställning går ju att göra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rikardnibe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinflyttad m FLVP Nibe750 - hjälp och åsikter
« Svar #4 skrivet: 12 december 2016, 19:50:44 »
Tack för snabba svar!

Kurvan var från början 5. Det var företaget som installerade grejerna som jag hörde av mig till och fick lite hjälp av som justerade fläkten till 65%, detta då grannen har ett exakt likadant hus sånär som på att han har 120kvm istället för 150kvm som vi har och har en fläktinställning på 50%. Efter att fläkthastigheten justerades till 60% går elpatronen betydligt mindre och kompressorn orkar jobba upp sig bra (sett den jobba som max på ca 107Hz). När fläkthastigheten låg på 35% så gick den max upp i ca 40-50Hz och tillsatsen gick hela tiden och ganska hårt (mellan 4-6,5kWh). Så effekt har det ju gett av justeringen av fläkthastigheten - men han justerade bara fläkthastigheten på en meny - behöver man göra någon typ av ventilationsinställning utöver att bara ändra fläkthastigheten?

Vad gäller rumsgivare i meny 1.9.4 finns det bara en icke ibockad ruta "styrning rumsgivare system 1"??
Sen finns det termostater till golvvärmen i varje rum och dom är mer eller mindre ställda på max, grannarna kör likadant vad jag förstår.

Vågar jag justera att tillsatsen ska slå till vid först -15 eller minusgrader överhuvudtaget? Har för mig att jag läst att man inte rekommenderar att tillsatsen skall slå till först på minusgrader ifall kompressorn skulle paja. Just nu är värdet på "stopp tillsats" +5. Sen är filtreringstiden inställd till 24h och grannen hade 20? Spelar detta någon roll?

Vad tror ni om tillsatsens tidsdikter på ca 1760 på 2,5år och grannen hade ca 1100 resp 1400 (båda på ca 120kvm hus) - har den här gått extremt mkt på tillsats?

Tack än en gÃ¥ng för hjälpen - är helt ny pÃ¥ detta men har en förhoppning om att fÃ¥ nÃ¥gorlunda koll pÃ¥ grejerna 👍 

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinflyttad m FLVP Nibe750 - hjälp och åsikter
« Svar #5 skrivet: 12 december 2016, 20:25:00 »
Ok, det låter ju vettigt att köra fläkten på typ 60%
Ventilationen bör vara injusterad vid installationen, men vill man vara säker på att det är OK så anlita en ventilationstekniker.
Om du inte vill testa -15 °C, så prova i alla fall 0 °C på stopp tillsats.
Så länge som kompressorn inte går för fullt (förutom vid avfrostning) så bör inte elpatron behöva hjälpa till.
Du kan ju logga grejerna så ser du om detta händer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rikardnibe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinflyttad m FLVP Nibe750 - hjälp och åsikter
« Svar #6 skrivet: 15 december 2016, 20:35:21 »
Och för fullt när det gäller kompressorn är 120Hz va? Idag när det svängde om till -11 så gick kompressorn på ca 105Hz och elpatron på 3kWh. Kanske borde prova ställa ner när tillsatsen ska slå till..

Hur loggar man FLVP? Är det bara att sticka in ett USB i maskinen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nyinflyttad m FLVP Nibe750 - hjälp och åsikter
« Svar #7 skrivet: 15 december 2016, 21:03:47 »
Ja, stoppar du in ett minne så får du upp en ny meny där du kan starta loggning. Glöm inte att stoppa loggningen igen innan du tar ut minnet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!