Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftvärmepump försäljning  (läst 17547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad climate

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Luftvärmepump försäljning
« skrivet: 10 oktober 2005, 11:21:29 »
Luftvärmepumps marknaden har exploderat. Höst och vinter försäljningen har dragit igång och alla skall vara med
på ett hörn, vitvarukedjor parallelimportörer etc. Jag undrar hur många som kommer att finnas kvar om ett år?
och serva redan sålda anläggningar. Sc:,h

MVH
climate

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2005, 11:33:23 »
helt rätt...då förväntas att ....vi som har det som yrke skall ställa upp!..gissa om det kommer att bli dyrt.
Jag har försökt att få folk att förstå att de balanserar på gungfly bara för att tjäna ett par tusen kronor....och sedan förlorar de ...........................................
LJ

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2005, 12:21:07 »
Varför inte redan nu sänka priserna på installation, för att sedan när inga alternativ finns och apparaterna behöver service ta ut en lön som gör det hela mödan värt?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rale

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2005, 13:18:25 »
Själv tycker jag det är svårare att programmera en video än att installera en värmepump. (Installerat 1st).
Förr i världen hade företagen speciell "telefonansvarigpersonal"! Behövs de idag?

Är det inte så installatörer runt om i Sverige tjänar storkovan på något som är busenkelt! De backas upp av intresseorganisationer och myndigheter (även fack?) med konstiga regler. För att förhindra att sådana som jag (allmänt händig) gör jobbet själv gör de det svårt för en att få tag på nippeln till vakuumsugningen. Fick lossas vara ett företag för att kunna köpa den.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2005, 20:29:53 »
hej..
har pratat med flera som instalerat pumpatr i kåken å vi har alla samma ide 4000kr för 15-20 minuters jobb
är lite i värsta laget   2500 hadde väl gÃ¥tt an
hinner man slå igång 10 på dagen så har du 40 000 med taxan jag hadde på min vacum sugning

inte underligt om folk tjyv startar upp grejerna på egenhand då sugningen är ca 1/3 av priset på hela anläggningen

min nästa luftis ska då jag testa å dra igång på egenhand ,pumpen jag kollat på kostar ju 7000kr inkl moms å det känns som jag e lite villig å dra en rövare med sugningen speciellt som jag nog kan låna pump å klockor av en kompis




Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2005, 08:35:38 »
Hej

Om man betalar 4000:- för 20 minuters jobb, då är man ute och cyklar. Vad i H.....e är det för så kallade kyltekniker/montörer som tar det för bara vacuumsugning. För det priset så ska dom ju både vara ackrediterade och göra hela installationen.

Jag kan förstå att ett företag som lever på att installera värmepumpar behöver plocka ut en 4-5000:- för installationen, för att leva på det. Men för en gubbe som bara vacuumsuger aggregatet och på sin höjd kopplar rören, så ska man inte betala 4 lax!

Mvh/ Jman

Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2005, 10:17:42 »
Jag var nära att sälja 5 pumpar på ett bräde i en radhuslänga (5 grannar) och hörde då vad en lokal handlare skulle ha för att suga pumparna, han ville då även kona rören själv (förståeligt) men allt annat skulle vara klart.
Ja han skulle från början inte hinna det på en dag utan bil/mil ersättning för 2 besök samt timtid ja ca 15 lakan ville han ha.
Ja sa då att jag har gjort det själv en gång och det tar kanske 30-45 min/pump (det står 10-15min vaccumsugning i installationsanvisningen). Han tänkte då till och jag fick ett nytt förslag 5 (fem) tusen och det var väl inte heller nåt gopris men det är säkert många som skulle ha bitit i det sura pga att de inte vet bättre.
 Mvh Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2005, 11:05:09 »
Betalade 3.500 för en komplett installation (ej el).
Det tog cirka 3,5 timmar. Då ingick transport av pumpen och borttransport av emballage. Säg 700 kr i timmen. Mycket bra betalt, men inget rövarpris. Ungefär vad tandläkaren tar, men hon har verktyg för en miljon och lokaler att betala hyra för.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad climate

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2005, 11:15:02 »
Hög penning i installation för en värmepump är motiverat med tanke på att förr sålde installtören även
produkten. Idag skall dom klara sig enbart på timbetalningen som måste bli hög.
Problemet är att dom flesta har svårt att gynna någon. Han tjänar ju pengar mig och det är ju inte bra.
Hellre betalt idag och kvar imorgon. ;)

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2005, 00:17:37 »
har själv tänkt att akriditera mig för dessa enkla jobb men det är inte så enkelt som man tror.
4 heldagars kurser o sedan tenta på detta.
ja struntar nog i detta !"! 
dom hÃ¥ller helt klart kyltecknikerna om ryggen  (inget ont om dom) men för en sÃ¥ enkel instalation sÃ¥ är kostnaden för att fÃ¥ utföra detta för hög.
riskerar nog mina 6 000 kronor i stället för pump inköp om garantin inte gäller vid ett eventuellt haveri .
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2005, 22:58:28 »
Jag betalade 750kr
Panasonic E24CKE

Utloggad johnny00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump? Vad är det?
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2005, 23:20:54 »
Konstigt att de ska ligga på 700-1500 i timmen, när elektriker, rörgängare, snickare etc ligger på ca 300+moms?
Om vi räknar högt: 5 timmars arbete inkl resväg 1 timme(30-30 min), titta på placering, skruva upp, borra hål, vacumsuga 1h, koppla på maskinen, visa inställningar= 1500:- + moms!

Branchen gräver sin egen grav då de har "monopol" pga ackrediteringen, många kommer att installera själva. 25% kanske gör det perfekt 50% helt OK och 25% värdelöst. De sämsta kommer få problem likaså en del av de som monterat OK. Detta kommer ge dåligt rykte vilken kommer minska fsg, de som säljer = de som monterar = mindre jobb fler arbetslösa.

Lösning som många varit inne på. Ta en rimlig timkostnad som en rörgängar/elektriker = mer jobb, mer fsg, större inkomster i längden.

Ibland undrar man hur vissa brancher kan sitta på en gren och samtidigt såga av den utan att märka ngt! *vinkar*

John
Toshiba RAS-10, 140 m2, Borås

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #12 skrivet: 18 oktober 2005, 07:39:03 »
det finns inte många snickare , rörkrökare, elektriker som vill göra jobbet om de inte får sälja rubbet. Köper du själv och beställer "montering" av vilket slag som helst så hamnar du långt ned på prioriteringslistan. Själva arbetet är dåligt betalt för en hantverkare. Han måste få sälja också. Betänk att en hantverkare betalar 62 - 70% i skatt och avgifter. ( momsen borträknad)
LJ

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #13 skrivet: 18 oktober 2005, 07:42:06 »
Jag tror Jonny och de flesta andra ondgör sig minst lika mycket över de höga priser som debiteras för montering i de fall installatören får sälja värmepumpen.

Det brukar väl ligga på ca 3500 - 5000 kr för monteringen, även om killen fått sälja värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad johnny00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump? Vad är det?
SV: Luftvärmepump försäljning
« Svar #14 skrivet: 18 oktober 2005, 08:41:11 »
Jag har anlitat snickare, rörgängare, elektriker när jag renoverade lgh jag bodde i innan huset. Rörgängaren köpte rören (installerade tvättmaskin, diskmaskin, handfat etc) elektrikern drog om el (han stod för kablar). Skickarna snickrade bara.
De tog 300+moms i Gbg området, jag hade knappast köpt tvättmaskin+diskmaskin för 2000:- mer bara för att få ner timpenningen 50:-/timmen.

Självklart ska en vara kosta mer i en butik jmf med nätet, dock inte 5-6000 mer + svindyr timkostnad för installation.
Kolla elektronik branchen, (TV-DVD-Kamera etc) där har butikspriset krypit ner till nästan samma nivå som nätet, kanske 10% dyrare. Tycker jag är rimligt.

John
Toshiba RAS-10, 140 m2, Borås

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!