Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut  (läst 5241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« skrivet: 06 oktober 2015, 18:26:26 »
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.638579/martin-appel-adblocker?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=Sj%C3%A4lvklart%20ska%20snyltarna%20som%20&utm_campaign=PFA%20Express%202015-10-06%2011%3A12%3A0

Detta är ett problem även för mig, om mina annonsörer fÃ¥r färre klick sÃ¥ kommer de att sluta annonsera, och mitt intresse att driva sajten vidare kommer att upphöra (kanske, om jag kan hÃ¥lla mig  ;) ).
Jag ser det absolut som en möjlighet att installera en modul som stänger ute de som kör med admock-program på mina sajter.

Hur ställer ni er till detta?

Allmänt om mina annonser:
De flesta annonsplatserna säljer jag själv till fast pris, dessa annonser vill jag gärna att ni klickar på, även om ni inte är intresserade av att köpa.
JAG TROR att många av er som är återkommande besökare i forumet är "umgänges/arbetskamrats-kretsens" värme och energisparguru, och om ni är uppdaterade på nyheter, och vad mina annonsörer säljer så ökar chanserna att annonsörerna får något gott ut av annonseringen, t.ex. på era rekommendationer.
När det gäller googleannonserna är det helt annorlunda, jag kan bli avstängd från deras tjänster om ni klickar på min uppmaning, jag uppmanar er därför att bara klicka om ni har ett genuint intresse av de annonser som visas av google (annonserna med en pil och ett kryss i övre högra hörnet).

Dessutom, jag säljer annonsplatser till låga priser, så att andra än de stora drakarna skall ha råd att synas, jag hoppas att det i viss mån har ett värde för besökarna att se andra än de 4-5 stora som syns i alla annan media kan få plats och uppmärksamhet även på Sveriges största sajt som rör det ämne som diskuteras.
Nackdelen är förstås att det blir många annonser, men jag försöker hålla forumets centrala delar rent från annonser så att upplevelsen av själva forumet ändå skall vara bättre än många större mediesajter som t.ex. Aftonbladet, expressen, DI, o.s.v. där popups och filmer stör på ett mycket mer påfluget sätt.

Kanske är jag gammeldags.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2015, 19:03:57 »
Jag störde mig förr på de annonser som byter utseende hela tiden, men nu reagerar jag inte på dom längre.
Råkar jag se en annons som intresserar mig så klickar jag på den, annars inte.

Ang add blockers, jag vet inte - jag har provat någon gång men jag gillar det inte. Sidorna är ofta byggda med reklamen i åtanke, när den tas bort ser sidan konstig ut.

Att installera skript som förhindrar blockerare? inte mig emot det är din sida och du bestämmer över den :) Kanske förlorar du några besökare, men om dom gillar att läsa här, så kommer dom tillbaks.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2015, 19:17:03 »
Jag försöker uppmana mina annonserar att ha så lite "blink" som möjligt då jag vet att det stör.
Jag har väl inte sett några större tapp av annonsörer ännu, men lite grann, vet dock inte exakt vad det beror på, men om allt färre klickar så är det ju en uppenbar anledning för annonsörerna att säga upp annonsplatserna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2015, 19:28:44 »
För nÃ¥gra Ã¥r sedan var det galet mycket blink, men det upphörde ganska snabbt.  tummenupp

Klart att alla ska vara med å se samma sak!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad rsvenman

  • Glad amatör som knappast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2015, 19:49:33 »
T ex adblock plus har sedan version 2 en funktion för att släppa igenom "icke-störande" reklam. https://adblockplus.org/en/acceptable-ads.

Jag har inget emot relevant reklam som inte stör det redaktionella materialet för mycket, men när annonsörer eller hemsidor börjar använda tunga autostartande reklamfilmer eller "fula trick" som t ex förtäckta annonser (t ex en länksnurra med titeln "andra har också läst" där merparten av länkarna är reklam) tycker jag personligen att gränsen är nådd. Men visst, det är hemsideägaren som bestämmer.

Min adblock var faktiskt inställd pÃ¥ "blockera inte pÃ¥ värmepumpsforum.com". När jag slog pÃ¥ blockern försvann nästan alla annonser trots att jag har funktionen för att släppa fram icke-störande annonser pÃ¥. Jag har inte satt mig in i precis hur funktionen fungerar eller hur svÃ¥rt det är för hemsideägaren att använda den - eller för den delen om funktionen används i nÃ¥gon större utsträckning. Den är pÃ¥ som standard vid installation, sÃ¥ hoppeligen är den pÃ¥slagen för de flesta.  dontknow

/R

Sfinx LVVP 11kW 3-fas horisontalblåsande med R407 mot 15m solslinga i 500l tank (VP11-baspaketet)+6kW elpatron.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2015, 23:01:22 »
Före jag addblockade sidan så blev man ju snurrig när man gick in på den.

Att slänga ut folk som addblockar är nog inte rätt väg att gå..
Få bort blinkande reklam så addblockar nog folk inte
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2015, 23:05:07 »
Det är faktiskt mycket rörelser ute i reklamen, många av dom byter text titt som tätt. När jag tittar på det så blir jag faktiskt lite yr i mössan tOOmten Tur att ögonen vant sig vid att inte reagera på det längre.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2015, 00:02:55 »
Kul att det kommer från IDG, som mycket väl kan ha Sveriges mest tungladdade och nerlusade webb där man definitivt vill använda en blockerare.
Datorn gÃ¥r pÃ¥ knäna och fläkten varvar upp sÃ¥ fort man är inne pÃ¥ nÃ¥gon av deras sidor!  help

Reklamen här stör mig däremot inte det minsta - tvärtom. Den ramar in forumet på ett snyggt vis och är ofta både relevant och intressant.
Märker inte heller av att systemet får jobba hårdare här även med många flikar öppna.

Problemet tror jag är att många sitter med mobila uppkopplingar och en snålt tilltagen datapott idag.
DÃ¥ vill man antagligen inte ödsla massa bytes pÃ¥ att visa reklam.  ???

Har 2 GB/månad som ingår i mitt abonnemang från Telia/Halebop.
Även snabb 4G som gör att jag kan bränna den potten på några minuter - ibland ofrivilligt.
Ingen vidare lyckad kombination...
Datan tar slut i princip varje månad och jag gillar läget med snigelfart, men med lite planering och undvikande av reklam och annat oväsentligt så klarar man sig några dagar extra.
« Senast ändrad: 07 oktober 2015, 00:14:11 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2015, 06:24:32 »
Före jag addblockade sidan så blev man ju snurrig när man gick in på den.

Att slänga ut folk som addblockar är nog inte rätt väg att gå..
Få bort blinkande reklam så addblockar nog folk inte

Vet inte om du läst artikeln jag länkade till, men faktum är att "folk" förväntar sig att kunna ta del av sajter utan att betala, och att det då innebär reklam i de flesta fallen.
Säger man nej till reklamen så säger man nej till innehållet också, det anser jag i alla fall.
Bäst kanske vore om de som blockerar fick välja mellan prenumeration och annonser, men att lägga ned möda på att bygga upp en sådan funktion tror jag vore bortkastat arbete, ingen skulle betala.
Utom möjligen några av de som frekventerar forumet dagligen och verkligen inte vill se reklamen, och de pengarna skulle varken göra till eller från, dessutom är ju de frekventa medlemmarna forumets egentliga värde så dessa/er vill jag inte heller skall behöva betala.

Nu är ju detta inte något som jag planerar att göra något åt i dagsläget, råkade bara se artikeln och håller i grunden med om uppfattningen att det är att snylta om man blockerar reklamen.
Det borde de flesta som tänker efter också förstå.

Att de stora sajtern som kör med filmer och popups får sina annonser blockerade förstår jag.
Av princip använder jag själv som ni förstår inte annonsblockerare, men jag är heller ingen frekvent besökare på de sajter som kör med påträngande reklam - de har förlorat mig som "kund" p.g.a. sin strategi när det gäller annonser.

Som de flesta säkert förstår får jag då och då frågor om att sälja popups och filmsekvenser inuti forumet, men har än så länge sagt nej till detta.
Som vi talat om i en annan tråd så är det dock marknaden som styr - så vi får väl se hur det utvecklar sig, vägrar annonsörerna köpa plats ppå de nu befintliga platserna p.g.a. den "dåliga exponeringen" så kanske även jag på sikt kommer att bli tvungen att sälja mer påträngande platser.
För de som mÃ¥r dÃ¥ligt över att jag kan tjäna pengar pÃ¥ annonsförsäljning kan jag säga att jag p.g.a. mitt agerande med reklamen under Ã¥rens lopp "sagt nej" till hundratusentals kronor, för att skona er frÃ¥n mer pÃ¥trängande reklam, lite cred hoppas man ju fÃ¥ för det.  ;)

Man kan väl i princip säga att det är upp till er besökare, om ni inte besöker annonsörernas hemsidor och ser vad de har att erbjuda, eller blockerar annonsörerna - så kommer de självklart att sluta annonsera om jag inte blir "aggressivare" och det är nog en utveckling som jag tror att ytterst få vill se.

Lyfter diskussionen bara så att de som läser skall förstå att ju fler som blockerar eller av princip vägrar klicka - som någon form av protest, desto större risk att reklamen blir än mer påträngande, eller på sikt att man blir utestängd, som börjar vara fallet på vissa nyhets-sajter, om man inte betalar.

Handling ger påföljd - även om det kan vara svårt att tro att ens personliga handlingar kan påverka utvecklingen i en riktning som är tvärtemot den man tänkte sig.
Alltså, ju mer man via handlingar i tysthet protesterar mot "blinkande reklam" desto större är risken att annonsörerna kräver än mer påträngande reklam för att vilja annonsera.

De flesta tror jag nog inser att jag försöker vara så skonsam som möjligt när det gäller reklamen.

Ta byggahus forum som exempel, de har infört att "inlägg 2 och 4" i alla ämnen är en reklambanners/filmer, det skulle jag kunna lägga till i mina forum också, på 5 minuter, finns inbyggt i plattformen, men jag har valt att inte göra det då jag själv anser att det menligt påverkar upplevelsen av forumet.
« Senast ändrad: 07 oktober 2015, 07:01:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2015, 08:05:48 »
När jag är inne på bygghus så finns ingen reklam mellan inläggen men kanske dom just börjat med det ? För övrigt gör du som du vill det är ditt forum och levebröd och nuvarande reklam stör inte mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2015, 13:29:53 »
Vet inte när de börjat med det, men de hade det i alla fall idag.
Kanske olika beroende på vilken del av forumet man besöker? det har jag inte kollat.
Grejen är att nästan alla större sajter, inklusive forum, som drivs kommersiellt har infört mer aggressiv reklam på senare tid.

När det gäller forum så finns det vissa anledningar, det blir allt dyrare att hålla sidorna up-to-date med de krav som t.ex. google kräver för att man inte skall plockas bort ur sökresultaten, eller förlora i ranking, som ett exempel.
I mitt fall innebär det att jag måste köpa tjänster för att anpassa sidorna och dessutom skall det betalas årsavgifter för än det ena än det andra - sånt som inte förekom för bara ett par år sedan.
De riktigt kommersiellt drivna sajterna är även med i olika statistiktjänster, tjänster som kan kosta MER av vad jag drar in på mina annonser...

Det finns snart ingen som arbetar i Sverige, alla skall bara skära mellan pÃ¥ andra människors intäkter, men sÃ¥ blir det väl när vi haft 8 Ã¥r av regering som tror att en nation kan överleva pÃ¥ enbart tjänstesektor.  Sc:,h
 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2015, 17:16:20 »


Det finns snart ingen som arbetar i Sverige, alla skall bara skära mellan pÃ¥ andra människors intäkter, men sÃ¥ blir det väl när vi haft 8 Ã¥r av regering som tror att en nation kan överleva pÃ¥ enbart tjänstesektor.  Sc:,h

Och nu har vi fÃ¥tt en regering som tror att en nation kan överleva pÃ¥ att ett fÃ¥tal skall försörja resten av befolkningen och dessutom resten av världen...  Suck :'(

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2015, 07:05:34 »
HEHE, glöm inte vem som myntade uttrycket "öppna era armar".
Löven vill satsa på utbildning, forskning, innovationer och tillverkning - det är väl få politiker som så uttryckligen framfört att det är deras lösning/mål för att utveckla Sverige.
De som missat det har inte följt med i debatten.

En sak är säker, det kommer att bli mycket nya husbyggen i alla fall, borde bli ett rejält uppsving i byggbranschen.  tummenupp

Åter till ämnet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2015, 07:46:48 »
HEHE, glöm inte vem som myntade uttrycket "öppna era armar".

Om det är samme snubbe vi tänker på sade han "öppna era hjärtan". Så länge som man inte behöver göra något mer kostar det inte mycket men nu verkar dörrarna stå vidöppna också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Självklart ska Adblock-snyltarna kastas ut
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2015, 07:50:26 »
Öppna era hjärtan, rätt.

Åter till ämnet, tänkte inte att detta skulle bli en flyktingtråd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!