Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?  (läst 5926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« skrivet: 08 juli 2008, 14:03:33 »
Hej,
Min granne har kommit över en enormt stor solpanel, ca 32m2. Det är inte vacumrör utan den äldre modellen som jag inte riktigt vet vad den heter.
Han har 1 ack-tank på 500liter samt en VVB på ca2-300liter, räcker det eller kommer det att "tok koka"?

Rörisen tyckte inte det var något som helst problem men jag tycker det låter lite.
Jaja, det lär väl märkas när allt är inkopplat...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2008, 15:03:11 »
Om han inte har extremt hög och jämnt värmeuttag så kommer det att tok-koka, helt klart. Sätt dit en SYR-ventil som dumpar överskottet. Större tank hjälper inte, det bara fördröjer kokningen.

500 liter som värms från 40 till 100 grader inehåller 35kWh, det kan antagligen solfångaren tillverka på mindre än en dag.

mvh
« Senast ändrad: 08 juli 2008, 15:04:54 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #2 skrivet: 09 juli 2008, 21:26:44 »
Hej

2 st 1000 liters tankar är nog lagom till 32 kvadrat solfångare.

Håller inte riktigt med kall Kyl när han säger att större tankar inte hjälper. Större tankar rymmer mer energi och har dessutom ett större värmeläckage än mindre tankar, vilket gör att systemet blir lite mer okänsligt mot kokning. Men SYR-ventilen håller jag med om, helt klart.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #3 skrivet: 09 juli 2008, 23:08:25 »
Större tankar rymmer mer energi och har dessutom ett större värmeläckage än mindre tankar, vilket gör att systemet blir lite mer okänsligt mot kokning.
Visst, de rymmer mer energi, det var det jag menade när jag sa att de fördröjer kokning. Men faktum är att om man får mer energi in i tanken än ut ur den så kokar det förr eller senare.
Att skaffa större tankar bara för att få större värmeläckage verkar dumt, det går att fixa med sämre isolering även på små tankar ;)
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #4 skrivet: 09 juli 2008, 23:54:43 »
Större tankar rymmer mer energi och har dessutom ett större värmeläckage än mindre tankar, vilket gör att systemet blir lite mer okänsligt mot kokning.
Visst, de rymmer mer energi, det var det jag menade när jag sa att de fördröjer kokning. Men faktum är att om man får mer energi in i tanken än ut ur den så kokar det förr eller senare.
Att skaffa större tankar bara för att få större värmeläckage verkar dumt, det går att fixa med sämre isolering även på små tankar ;)
mvh

Jo, men om man maximerar värmeläckaget med en dÃ¥ligt isolerad tank som dessutom är för liten, sÃ¥ har man skapat det mest icke-optimala systemet, eller hur ?  ;) Jag vill bara pÃ¥peka att man fÃ¥r detta ökade värmeläckage "pÃ¥ köpet" med större tankar, och dÃ¥ fÃ¥r man dessutom ett väl fungerande system med bra arbetstemperaturer.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #5 skrivet: 10 juli 2008, 08:54:35 »
Har själv 5m3 lesols solpaneler med 300 liters tank från -92 och det optimala är 75 liter vatten / m3 solfånare. När min tank kommer upp till 75g så stannar cirkpumpen och temperaturen i solfånaren stiger då till 150-155g men pga att jag har solfångarkretsen trycksatt med 6bar så kokar det inte, har för mig att kokpunkten vid 6bar tryck är 165g.
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #6 skrivet: 10 juli 2008, 09:50:03 »
När min tank kommer upp till 75g så stannar cirkpumpen och temperaturen i solfånaren stiger då till 150-155g men pga att jag har solfångarkretsen trycksatt med 6bar så kokar det inte, har för mig att kokpunkten vid 6bar tryck är 165g.

Hej

Då måste du ha de tidiga kollektorerna med svartkrom. Jag byggde 8 kvadrat Lesol 3AR för 3 år sedan (infällda i taket) med selektiva Lazerplate, och jag klarar inte stagnation ens med 12,5 kg (jag har en skräddarsydd Durgo-ventil). Stagnationstemperaturen ligger strax över 200 grader Celsius. Jag har i likhet med dej en tank på 300 liter, en vvb med solslinga i botten.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #7 skrivet: 11 juli 2008, 08:20:54 »
När min tank kommer upp till 75g så stannar cirkpumpen ...
Varför inte köra ända upp till tex 95 grader?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #8 skrivet: 11 juli 2008, 10:16:09 »
Det är tänkt att det ska börja installeras om en vecka så några fler tankar kommer nog inte att hinna införskaffas.

SYR-ventil, vad är det & var kopplar man den??

Hur stor skillnad är det på verkningsgrad mellan dessa gamla paneler & nya fina vacumrör?

De ligger på ett ganska flakt tak i söderläge, under vilka tider tror ni att den kommer leverera energi?
Vi finns i södra dalarna, Hedemora trakten.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #9 skrivet: 12 juli 2008, 14:13:53 »
Hej

En SYR-ventil är en temperaturbegränsningsventil som man måste ha på fastbränsleanläggningar. Den finns i två varianter, en för kommunalt dricksvatten och en för "smutsigt" vatten. 745 respektive 2405 kr på Rinkaby rör.

SYR-ventilen består av en givarkropp som ska monteras i ett dykrör med R15 gänga i tanken. När temperaturen uppgår till 95 grader (fast inställt, går ej att ändra) så öppnar ventilen. Man kan montera den lite hur som helst så länge givaren sitter på rätt ställe; t ex på ingående vatten till en slinga som kyler tanken, på varmvattenledning för att dumpa varmvatten, etc etc. Jag har den på varmvattenledningen för att dumpa varmvatten och kyla tanken.

Sök på SYR på www.rinkabyror.se .........

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #10 skrivet: 14 juli 2008, 05:32:26 »
Om han inte har extremt hög och jämnt värmeuttag så kommer det att tok-koka, helt klart. Sätt dit en SYR-ventil som dumpar överskottet. Större tank hjälper inte, det bara fördröjer kokningen.

500 liter som värms från 40 till 100 grader inehåller 35kWh, det kan antagligen solfångaren tillverka på mindre än en dag.

mvh

hej
att inte större tankar hjälper är svammel,visst teoretiskt är det så att det blir fullt om du inte använder allt som laddas in
i verkligheten så lyser knappast solen knappast med 100% verknings grad hela tiden
så risken att ladda fullt är liten om du har lite förstora tankar

en dump ventil är bra så sätt in en sån...ochså

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #11 skrivet: 14 juli 2008, 08:41:30 »
...så risken att ladda fullt är liten om du har lite förstora tankar
Du får nog vara mer exakt. Hur stora tankar är "lite för stora" till 32m2?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #12 skrivet: 15 juli 2008, 22:41:06 »
hej
som vanligt samma visa jämt då man drar in ett inlägg men....redovisa excakt hur mycket inladdad effekt du har i tanken alla dagar för/på året
redovisa ochså excakt hur stort effekt utag du har varje dag

då är det lätt att säga hur stor tank man ska ha eller bör ha

det vissa inte verkar fatta är att solen som värme källa är väldigt ojämn så det är nästan omöjligt att säga vad du kommer att ladda ner en vecka i juni eller beräkna en tank som funkar
optimalt,hur fan vet ni vad det är för väder ?????det kan ju rengna i 3 månader om det vill sig illa

man har säkert 5-6 olika saker som påvekar inladdad effekt å hur mycke värme du får ner

systemtemp= låg temp bra verknings grad,hög temp dålig verknings grad

solinstrålnings effekt=väderlek

värme förluster i tanken eller i systemet

dagligt utag av varmvatten

läge på anläggningen

ev hinder för solinstrålning tex träd eller grannens hus

vinkel på solpanelerna

inblandning av glykol i värmebärar kretsen

hur effektiv varmvatten berednings grejjerna i tanken är mm mm mm

sätt in en "nästan liten tank" å kör med dump ventil eller se till att du kan schunta bort ev överskotts värme till en annan förbrukare,som tex värme i källaren garaget
det är väl enklast

jag skulle köra med tex 1000 liter å lösa varmgång genom dumpning eller poolvärmning






« Senast ändrad: 15 juli 2008, 22:52:10 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #13 skrivet: 16 juli 2008, 00:32:59 »
Larsostman,
du fÃ¥r själv avgöra vad som är svammel. Jag begriper iaf inte vad som menas med föregÃ¥ende inlägg, det är nog ett pÃ¥hopp pÃ¥ mig  Sc:,h  Doktorn brukar bli irriterad när jag pÃ¥pekar att det finns naturlagar som mÃ¥ste följas.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: 32m2 paneler, hur stor ack-tank?
« Svar #14 skrivet: 16 juli 2008, 05:07:07 »
hej
tjaaa proffessorn förklara då för mig hur du vetenskapligt å mattematiskt ska kunna beräkna ut rätt värde på tanken då du en vecka kan ha 100kwh inladdat å nästa vecka 22 kwh
pga att det e dåligt väder

inte ens du klarar av att beräkna ut hur vad och när du får in din effekt
naturen å vädret är inte nått mattematiskt problem,utan nått som ständigt ändras å varierar
helt utan din kontroll

tämligen dumt att bygga ett system som klarar av 3 månaders maximal solinladdning
då det alldrig inträffar iomed det brukar rengna med,följden blir ju ett stort å segt system


bygg med en lagom tank liten tank så man vet att den räcker i några dar då den e full
å se till att det finns kylning i stället så det går att kyla ner tanken vid behov
det e vettigast



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!