Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur trimma blandningsventilerna  (läst 6280 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Hur trimma blandningsventilerna
« skrivet: 07 juli 2008, 22:47:30 »
Hej,

Jag har dubbla blandningsventiler på varmvattnet men lyckas inte trimma in dem. När det är låg temp i tanken måste jag skruva upp för att få tillräckligt varmt. När det är hett i tanken måste jag skruva ner för att tempen går över 60 grader. De verkar inte reglera speciellt exakt utan är beroende på temp in och varierar också en hel del med flödet. Det verkar som att båda ventilerna späder i en viss mängd varmvatten även om temperaturen ut är över den inställda, och en viss mängd kallvatten även om tempen ut är under den inställda.

Så hur ska man få det bra?
Är det fel på blandningsventilerna? (den ena är helt ny)

Det som verkar funka bäst är att ställa den första lågt och nästa i ett mellanlägge. Allra bäst vore om de kunde hålla den temp som jag ställt in.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hur trimma blandningsventilerna
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2008, 19:04:56 »
Det var nog den första blandaren som var kass. Den var nog ocksÃ¥ delvis orsak till att vi hade dÃ¥ligt tryck pÃ¥ varmvattnet. Häromdagen var trycket riktigt dÃ¥ligt. Stängde man kranen och öppnade igen sÃ¥ kunde det bli bättre eller sämre. FrÃ¥n beredaren kom ett väsande ljud när man kranade som kanske härörde frÃ¥n ventilen. Efter att jag bytt till en annan begagnad ventil sÃ¥ försvann ljudet och trycket är tom bättre än tidigare :D  Hoppas även jag kan justera in temperature bra nu.

Hur mycket tempfall ska man acceptera om det är 45 grader in på vv och 10 grader på kv? Är det ok om det bara blir 40 grader ut även om man ställer uppventilen på max (65ºC)?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hur trimma blandningsventilerna
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2008, 21:44:05 »
Vad har du för märke på blandisen?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hur trimma blandningsventilerna
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2008, 07:23:34 »
Den jag bytte var en begagnad ESSBE men den andra, som tappar 5 grader, är en helt ny LK.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Hur trimma blandningsventilerna
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2008, 11:14:49 »
Hej!

Får man fråga vad är grejen med att ha 2 blandventiler på tappvattnet?

Orsaken till att jag undrar är att jag fick 2 ESSBE blandningsventiler i mitt paket.

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Hur trimma blandningsventilerna
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2008, 16:23:07 »
Tack för den, man får lära sig något nytt varje dag man lever.

Jag har även en ESBE BIV 22 i lådan som jag tänkt använda för att växla mellan laddning i den övre laddslingan (vår och höst) samt den nedre laddslingan under sommarmånaderna. Men med den så har jag ingen nytta av den 4 vägen. Jag får lov att skaffa en 3-vägs också eftersom jag tänkt styra laddningen upp - ner manuellt.

Jörgen  8)
« Senast ändrad: 11 augusti 2008, 17:27:56 av jharmala »
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Hur trimma blandningsventilerna
« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2008, 22:58:36 »
Tack för den, man får lära sig något nytt varje dag man lever.

Jag har även en ESBE BIV 22 i lådan som jag tänkt använda för att växla mellan laddning i den övre laddslingan (vår och höst) samt den nedre laddslingan under sommarmånaderna. Men med den så har jag ingen nytta av den 4 vägen. Jag får lov att skaffa en 3-vägs också eftersom jag tänkt styra laddningen upp - ner manuellt.

Jörgen  8)

Så nu vill du sälja den?

Mvh Thomas

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Hur trimma blandningsventilerna
« Svar #8 skrivet: 13 augusti 2008, 06:14:40 »
Nej, nu har jag kommit pÃ¥ att jag behöver den ocksÃ¥  :)

I bland bli man lite frustrerad när man trott att man har koll och sÃ¥ kommer man till insikt att man har 0 koll  ???

MEN nu tror jag att jag att jag har lite koll igen och kommer att värma tanken med oljepannan och shunta ut till det nya värmesystemet från tanken och inte från pannans shunt.

Det är nämligen så att vi också har köpt tillräckligt med 22mm koppar för att dra in ett nytt värmesystem på puts i taken också. Men innan jag kan börja dra in det så skall hela våtrumsavdelningen saneras och byggas om varför det kommer att ta en stund innan jag kan börja dra in koppar på puts. Därför kom jag på att jag shuntar ut till det gamla järnrörs systemet direkt från oljepannan tills vi kan döda järnrören och blåsa ur dom. Så då blir det heller ingen stress med kopparn och sonen får renovera ytor i lugn och ro i vinter.

Så BIV 22 kommer jag att behöva och jag har beställt en 3-väg shunt till i stället för solkretsen och sen så har jag ju en ThermOmatic i lådan också. Det är inte en CBJ utan en ERA10.

Jörgen  8)   
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!