Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips och rÃ¥d inför Luftvärmepump inköp  (läst 3202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter.O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Tips och råd inför Luftvärmepump inköp
« skrivet: 27 augusti 2007, 09:08:45 »
Har försökt att lusläsa om värmepumpar här och även fått "råd" av folk angående vilken pump
man skall köpa.

två kandidater har dykt upp

1: Panasonic HE9DKE Flagship
2: SANYO 124 CLOVER INVERTER

Sanyon har jag inte sett eller hört något om, dock var det någon som sa att Sanyo hade riktigt vassa pumpar

om Ni har några råd att sparka mig i rätt riktning inför höstens inköp som vore jag ytterst tacksam.

Mvh PeO

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tips och råd inför Luftvärmepump inköp
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2007, 16:20:05 »
Sanyo 124EHDX är testad av ett oberoende institut, SP i Borås. Resultat finns på www.stem.se.

I valet mellan dessa två så går det inte att säga bu eller bä. Sanyon är en dokumenterat kraftig maskin och ger mycket hög besparing i större hus tack vare hög värmeeffekt vid låg temp. Karaktären påminner om den något mindre 123EHN, flack effektkurva med mycket värme och hög COP vid låg temp. Panasonic är förmodligen också en vass maskin, men jämförelsen är omöjlig eftersom den inte är testad.

Antar att du ska värma stor yta eftersom du tittar på dessa lite större maskiner. Hur stor yta ?

Alternativet för att värma stora ytor är annars att välja två maskiner.

MVH/Gano


2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Peter.O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Tips och råd inför Luftvärmepump inköp
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2007, 17:39:54 »
Nja... det rör sig om ynka 80 kvadrat med öppen planlösning. Visste inte att de var "stora" maskiner, mottot sort är bra kanske inte alltid är bäst? :)

såg ju att Sanyo Clover fanns i en mindre modell och att Panasonic finns i en större? He12?

mvh PeO

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tips och råd inför Luftvärmepump inköp
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2007, 18:13:13 »
Ytan är inte allt. Det hänger på var i landet du bor och hur mycket isolering du har i väggarna. Ju längre norrut och ju tunnare väggar desto större värmebehov och desto större maskin behöver du. Det behöver inte vara fel att välja en "för stor" maskin, hellre det är för liten. Man kan göra en överslagsberäkning hur många minusgrader en viss värmepump klarar i ditt hus med ledning av hur hus är byggt (typ av fönster, yta, isoleringstjocklek i väggar och tak etc).

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Peter.O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Tips och råd inför Luftvärmepump inköp
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2007, 18:21:38 »
Bor 5 mil söder om Göteborg, hus om ca 80 kvadrat byggt -45, vet ej isolering i väggar men det är nyligen tilläggsisolerat på vinden.
Sen är det lite blandat med 2 glas och 3 glas fönster. Har inte hunnit flytta in ännu då vi är i renoveringstagen, skönt med dubbla boenden:) tänkte jag skulle lägga med en bild på planlösningen men hittar inte hur man gör.....

Men en viktig faktor är nog att den är tyst då den kommer sitta nära TV soffan.

mvh PeO

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tips och råd inför Luftvärmepump inköp
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2007, 22:40:43 »
Hej

Ta detta med en nypa salt eftersom det bara är uppskattningar.

Jag tror att ditt hus förlustfaktor ligger ungefär på 100 W per grad skillnad inne/ute. Det betyder att +20 grader inne och -15 ute gör att huset grovt sett behöver 3500 W. En Sanyo 124EHDXN ger 3500 W vid -15. Det betyder att en Sanyo 124 EHDXN ensam klarar av att värma huset ner till minst -15. Jag skriver minst eftersom det alltid tillkommer lite värme från elektriska pryttlar typ TV, dator, lampor etc etc. OBS under förutsättning att du får tillräcklig luftcirkulation.

Placera för säkerhets skull utedelen på markstativ; vibrationer/resonansljud är inte roliga.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Peter.O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Tips och råd inför Luftvärmepump inköp
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2007, 07:37:56 »
Låter ju perfekt, någon som vet en återförsäljare av Sanyo i Göteborgsområdet? helst grossist så man kan köpa den via jobbet.

mvh PEO

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips och råd inför Luftvärmepump inköp
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2007, 07:41:24 »
Ahlsell är Sanyos "generalagent".
Sedan finns det paralellimportörer som också säljer Sanyo.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad P-A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips och råd inför Luftvärmepump inköp
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2007, 14:58:40 »
Finns det någon förhållandevis ny jämförandetest där Sanyos Cloverpumpar är med?
Vad tycker ni "gamla rävar" om LG Nordic Art Cool? Min fru tycker att designen är lika viktig som effekten.

Jag har en enplans villa på ca 90 kvadrat i Orsa (Dalarna), vad skulle ni rekomendera för pump?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tips och råd inför Luftvärmepump inköp
« Svar #9 skrivet: 30 augusti 2007, 21:32:49 »
Sanyo Clover SAP KRV 124EHDX är testad 2006. Resultat finns både på www.radron.se och www.energimyndigheten.se.

Den nya generationen Sanyo 123 har en liknande innerdel som Clovern, den heter 123 EHFP. Säljs av ett företag som annonserar på denna hemsida. Prisvärd och ganska snygg.

LG Art Cool ser ganska häftig ut, men ett litet frågetecken om kvaliteten plus att det sägs att innerdelen vid högre varvtal kan ge lite mer diskantljud (pip) än andra maskiner. Vill du ha en snygg maskin så köp hellre en Daikin (snygg med mycket hög kvalitet).

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Peter.O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Tips och råd inför Luftvärmepump inköp
« Svar #10 skrivet: 30 augusti 2007, 21:37:02 »
Hoppsan, jag som just mer eller mindre blivit övertalat til en SAP-KRV123EHNA som Trivas har erbjudande på nu, 17900 ink montage och 5 års garanti. EHFP har jag inte sett eller hört talas om, bara design som skiljer eller?

//PEO

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!