Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RG10 - inomhusgivare  (läst 18253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #15 skrivet: 05 januari 2010, 22:07:01 »
special förlängt 3,2mm porr

 :D, grejer det.

Jag hade min RG10 först i hallen som gränsar till kök, tvättstuga, samt ca 3m från ytterdörr.
Det funkade inte bra, alldeles för stor inverkan från köket och tvättstugan som alstar mycket värme, och också stor påverkan från ytterdörren vintertid då ungar inte förstår att den skall vara stängd emellanåt.

Vart ofta kallt på ö -våningen pga den extra värmen från kök och tvättstuga.

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2010, 23:36:35 »
Om man tänker efter så kan det bli fel. Jag tänkte inte alls vad barnen
kan ställa till, är så länge sedan hade dom hemma.
Min givare fungerar faktisk bra i vardagsrummet har jo ingen spis eller
något annat värmegivande än TV där.
PÃ¥  kvällen efter TV tittandet är tempen Ca 2 tiondelar för hög dÃ¥ sänker
givaren börvärdet med 2 grader och pÃ¥ morgonen är det tvärtom. 

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2010, 18:20:38 »
Japp, placeringen är ej så enkel, ska tänka mig för lite och testa noga innan jag skruvar upp givarn. Kabeldragningen får jag ta och fundera på. Vinden i lösullen kanske kan vara ett alternativ för dragning ändå och sedan gå ner i förrådet eller nåt - jag har ju enplanshus. Jag får väl tejpa där jag bryter tätskiktet. Får man dra tex tillsammans med datorkablar eller är det också olagligt/skapar induktion?
Om man tänker efter så kan det bli fel. Jag tänkte inte alls vad barnen
kan ställa till, är så länge sedan hade dom hemma.
Min givare fungerar faktisk bra i vardagsrummet har jo ingen spis eller
något annat värmegivande än TV där.
PÃ¥  kvällen efter TV tittandet är tempen Ca 2 tiondelar för hög dÃ¥ sänker
givaren börvärdet med 2 grader och pÃ¥ morgonen är det tvärtom. 
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #18 skrivet: 06 januari 2010, 19:10:44 »
Placeringen kan göras mycket diskret om man väljer att placera själva givaren, NTC-motståndet skilt från resten av RG-10:an. Då kan den "fula" lådan med sin potentiometer placeras i en garderob eller klädkammare och endast en tunn 2-ledare dras fram till den i huset centralt placerade givaren, stor som ett par tändstickssvavel. Detta under förutsättning att man vill kunna ändra inställt värde litet då och då, t ex nattsänkning. Man bör också kalibrera potentiometern så att man vet vilken temp man ställer in utan att behöva springa fram och tillbaka mellan RG-10 och VP för att kolla vilket resultatet blev.

Om man endast vill ställa in en lagom rumstemp, mer eller mindre en gång för alla är det mycket bättre att placera RG-10 direkt invid VP och bara dra den diskreta 2-ledaren till lämplig avkänningsplats i huset och där placera NTC-motståndet. Den stora fördelen är att man då direkt på VP kan läsa av inställd rumstemp. Har man källare och tänker köra litet värme i den på sommaren kan man också enkelt komplettera med ett extra NTC-motstånd på lämplig plats där nere och med en enkel växelkontakt kan man sedan välja vilken givare som skall styra.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #19 skrivet: 06 januari 2010, 23:53:41 »
En utomordentligt bra idé att bara jobba med en diskret 2-ledare fram till NTC. Det kan ju vara praktiskt att ställa börtemp brevid VPn så man slipper springa med. Vill inte ändra stup ikvarten så det blir kanonbra. Nu tror jag sambon kommer spinna som en katt för hon vill inte ha fler lådor på väggarna. Tack Bobo, nu fick hjärnan lite draghjälp. Nu återstår det bara att få tag i lite fin 2 ledare för "osynlig" dragning. /Jesper
Placeringen kan göras mycket diskret om man väljer att placera själva givaren, NTC-motståndet skilt från resten av RG-10:an. Då kan den "fula" lådan med sin potentiometer placeras i en garderob eller klädkammare och endast en tunn 2-ledare dras fram till den i huset centralt placerade givaren, stor som ett par tändstickssvavel. Detta under förutsättning att man vill kunna ändra inställt värde litet då och då, t ex nattsänkning. Man bör också kalibrera potentiometern så att man vet vilken temp man ställer in utan att behöva springa fram och tillbaka mellan RG-10 och VP för att kolla vilket resultatet blev.

Om man endast vill ställa in en lagom rumstemp, mer eller mindre en gång för alla är det mycket bättre att placera RG-10 direkt invid VP och bara dra den diskreta 2-ledaren till lämplig avkänningsplats i huset och där placera NTC-motståndet. Den stora fördelen är att man då direkt på VP kan läsa av inställd rumstemp. Har man källare och tänker köra litet värme i den på sommaren kan man också enkelt komplettera med ett extra NTC-motstånd på lämplig plats där nere och med en enkel växelkontakt kan man sedan välja vilken givare som skall styra.
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #20 skrivet: 07 januari 2010, 00:04:17 »
Bobo kom jo något nytt. Man kan jo detta vis få nästan osynlig givare, och ha fördelen att
se displayen när man ändrar börvärdet.
Sen när det gäller datakabel och tempgivare går det bra ha dom ihop.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #21 skrivet: 07 januari 2010, 00:12:10 »
Den satt som smäck, jag har ju rör dragna för data så jag skulle kunna nyttja ett sådant för att dra givarkabeln. Tack.
Bobo kom jo något nytt. Man kan jo detta vis få nästan osynlig givare, och ha fördelen att
se displayen när man ändrar börvärdet.
Sen när det gäller datakabel och tempgivare går det bra ha dom ihop.

Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad oddiq

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #22 skrivet: 07 januari 2010, 23:34:32 »
Nu är jag också sugen på att bygga mig en RG10 för att få ordning på min 310p samtidigt som jag eldar i kaminen. Men först några frågor innan jag handlar på ELFA. När jag studerar ritningar, så blir jag inte riktigt klok på hur man skall löda fast trimpotten, det ser ut som det ena benet inte används där, eller ser jag fel? Det kanske löser sig när jag har komponenterna i min hand. Sedan en ytterligare fråga (dum kanske), kvittar det åt vilket håll man har komponenterna när man löder ihop dem?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #23 skrivet: 08 januari 2010, 01:47:20 »
Det finns tre ben på trimpotentiometer en i vardera änden av själva mostånden
och en som är kopplat till löparen du kan koppla i hopp löparen och en av änderna.
enlig den kopplingsschema som var en av länkarna.
Passiva komponenter spelar ingen roll hur du vänder dom.   

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4140.msg40354.html#msg40354

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #24 skrivet: 08 januari 2010, 10:16:57 »
Kul att fler blir sugna. :D
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #25 skrivet: 08 januari 2010, 12:14:31 »
HÃ¥ller med !!!!

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #26 skrivet: 12 januari 2010, 14:36:53 »
Status för en nybyggd RG10:
Prototyp ihoplödad och funkar grymmebra bortsett att den börjar falla i bitar (det är ju bara en testprototyp byggd på en bit papp)! Har placerat dosan dold inne i ett skåp med extern NTC-givare som dragits till TV-rummet i nätverksrör. Kablage från RG10an till VPns kopplingsplint också dragen. Fick även fixa till kabeldragning för ute-givaren med vid VPn eftersom nån installatör dragit den brevid matningselen. Hur som helst skitnöjd med RG10an och kommer posta lite foton av min slutliga "design" om någon vill påbörja ett eget projekt eller fixa till sitt luftbygge. Har även använt mig av en extra 2-plint och potentiometer för att kunna ansluta extern NTC-givare samt justera givarens noggrannhet på 0.1 grad. Det låter väl kul... :) /Jesper
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #27 skrivet: 12 januari 2010, 17:32:36 »
Låter jätte roligt, då är det bara att skaffa experiment kort eller
rita egen layout på film och belysa det till kopar laminat med
positiv fotoresist.
Finns bÃ¥de Kjell  och  Elfa.  Det är kart att du ska utveckla prototypen
färdigt först.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #28 skrivet: 14 januari 2010, 10:12:48 »
Det blev ett skyddsglas och borrmaskin istället, det håller ihop bra och är tillräckligt styvt för att vredet ska fungera bra utan att fjädra då dosan är stängd. Kunde ej etsa för programvaran funkade ej så jag fick göra det hela för hand med lödkolv och tråd. jag ska dock undersöka vad som behövs på Kjell & Co. Märkte tydlig skillnad vid eldning i kaminen igår, VPn får mycket lägre teperaturer att leda fram. RG10 rekommenderas varmt om man eldar kamin mycket. /Jesper
Låter jätte roligt, då är det bara att skaffa experiment kort eller
rita egen layout på film och belysa det till kopar laminat med
positiv fotoresist.
Finns bÃ¥de Kjell  och  Elfa.  Det är kart att du ska utveckla prototypen
färdigt först.
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RG10 - inomhusgivare
« Svar #29 skrivet: 15 januari 2010, 17:14:36 »
Hej
Vilket programvara var det som inte funkade?
Annars ser jag att du har bara positivt att rapportera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!