Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?  (läst 13703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #45 skrivet: 18 oktober 2007, 08:30:34 »
Följdfrågan på Thorenlösningen och Rolands svar är väl då hur mycket underkylning som köldmediet tål/ska ha för bästa "värmeladdning" vid nästa varv i förångaren. Man får väl inte kyla för mycket heller med friskluft (typ om det är -20 ºC ute och man använder R407 som har gränsen -17 ºC om jag minns rätt ).

Tror (obs detta) att det går att underkyla hur mycket som helst så länge man ligger över fryspunkten. -17 grader bör vara kopplat till förångningstemperaturen som bestäms av köldbärartemperaturen. Om köldmediet kommer in i förångaren vid -30 eller +30 tycker jag inte borde spela någon roll så länge som förångningstrycket är som det skall vara. Enda skillnaden som jag ser det är att utan underkylning blir det partiell förångning efter expansionsventilen. Med kraftigt underkylt köldmedium har man fortfarande enbart vätska efter expansionsventilen men vid lägre tryck. Fast om inkommande köldmedium är så kallt att köldbäraren fryser i förångaren kan det förstås bli problem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Det ser vi ju hur många som har erfarenheter av Thoren..... 0
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #47 skrivet: 19 oktober 2007, 08:32:50 »
Det ser vi ju hur många som har erfarenheter av Thoren..... 0


Och det är lite trist för jag tycker principen är helt rätt. Underkylning används ofta på större anläggningar. Jag skulle gärna installera en sådan pump nästa gång. Att kunna få en så där 500 W extra värme i form av uppvärmd tillluft i stället för kall sådan vore inte dumt.

Thermia eller CTC, kommer inte ihåg vilken av dem, skriver i reklamen om underkylare men det är ingen äkta underkylare utan bara en kondensor uppdelad på två värmeväxlare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #48 skrivet: 19 oktober 2007, 08:57:37 »
CTC
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej Hopp

Förefaller vara ett hett ämne detta så jag känner mig manad att kasta in mina 2 cent! ;)

Är inte det viktigaste att få bästa möjliga årsverkningsgrad?
Det finns så många andra saker man kan fundera på.

Cirk pumpar är av ondo men behövs.
- Men de alstar ju värme så en del av energin får man tillbaka.
- Även flödesmotståndet blir till värme om än försummbart.
- Behovet at pumparna styrs ju av hur din anläggning ser ut. Kör med kraftiga rör och stora element samt 'bra brine slang' (optimalt flöde, delta T, med så liten pump som möjligt) så att pumparna kan vara små.

Ett djupt hål ger varmare Brine men kräver en större cirkpump.
En liten värmepump behöver lägre brine-flöde.
En liten pump får längre driftstider och därmed bättre verkningsgrad (det måste kosta lite i COP första sekunderna/minuten innan pumpen är uppe i fart).
Hela VP alstrar ju en hel del värme och den kan man ju tillgodoräkna sig mestadels.

Lycka till! studs

Mvh

Peter



Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Absolut, årsverkningsgrad - årsvärmefaktor - är det viktigaste, COP är ju bara en indikation på detta, COP funkar utmärkt för att jämföra olika pumpar, om de använt samma mätnorm, men precis som du skriver det är ju så mkt mer man kan fundera på.

En sak som jag funderat på är vad som avgör om en installation får bra årsverkninggrad eller ej. Det verkar ju vara stora variationer i årsvärmefaktor på forumet. Detta trots snarlik dimensionering etc, i alla fall som ett allmänt intryck.

Vad beror detta på?

HÃ¥ller inte pumparna vad de lovar?
Felaktig dimensionering?
Avvikande vanor?
Olika innetemperaturer?
Olika radiator/golvvärme anläggningar?
osv

Vad är de viktigaste orsakerna till om man får en lyckad installation(=hög årsvärmefaktor) eller ej?

280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!