Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det sÃ¥ att det är runt 5% energi som läcker ut till vinden  (läst 2001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Har en frånluftsvärmepump i ett enplans hus på 132kvm byggt 2003, där jag försöker ha koll på alla temperaturer.
Temperaturen mäts med DALLAS 18B20 givare 1-Wire.
Frånluftskanalerna ligger på vinden längst nere i lösullen ca.50 cm.
Vid 21 grader inomhus och 0 grader på vinden och pumpen gått en stund är avfluten runt 1 grad och frånluften strax innan pumpen är ca. 20 grader så det sjunker med ca. 1 grad på vinden. En grad på 21 ner till 1 grad grader är ju 5% .

Är det så enkelt att detta också motsvarar runt 5% energi som läcker ut till vinden vid detta förhållanden?

« Senast ändrad: 21 mars 2019, 20:17:25 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Hittade lite info här som kan vara en input

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15193.0

För att värma en kubikmeter luft en grad så går det tydligen åt 0.00036 kWh (0.36 Wh)

Om man antar att du har normenlig ventilation 0,35 l/s/m2 så passerar 46.2 l/s din frånluftskanal på vinden, 166 kubikmeter per timme

Rimligen blir förlusten i frånluftskanalen för varje timme då ca 60 Wh, på ett dygn 1,44 kWh, på ett år 526 kWh (om den alltid tappar en grad men förlusten blir troligen mindre eller ingen alls den varma årstiden)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Har en frånluftsvärmepump i ett enplans hus på 132kvm byggt 2003, där jag försöker ha koll på alla temperaturer.
Temperaturen mäts med DALLAS 18B20 givare 1-Wire.
Frånluftskanalerna ligger på vinden längst nere i lösullen ca.50 cm.
Vid 21 grader inomhus och 0 grader på vinden och pumpen gått en stund är avfluten runt 1 grad och frånluften strax innan pumpen är ca. 20 grader så det sjunker med ca. 1 grad på vinden. En grad på 21 ner till 1 grad grader är ju 5% .

Är det så enkelt att detta också motsvarar runt 5% energi som läcker ut till vinden vid detta förhållanden?


I simplifierad teori ja, (om du räknar med exempelvis optimerings-VP-excel-arket, får du 5% förlust med dina data), men i verkligheten njaa:

Mätosäkerheter pga:

-temperaturupplösning hos givarna
-individuella skillnader hos givarna
-placering av givarna (takluften är pga skiktning/densitet generellt varmare, så tappet kan vara mycket större än du anger)
-luftavkylning av givarna i kanalen ger snabbare respons för snabba temperaturväxlingar, så när i tiden mättillfällena sker, spelar stor roll.



Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Givarna är kalibrerade, dock ej den på vinden (har mindre betydelse).
Och med en upplösning på 0,1 grad.
Mätserierna är på runt en timma.
Så är rätt säker på att det rör sig om minst en grad som läcker upp på vinden
vid 0 grader utom hus.
Så min uppfattning är att om det möjligt skall frånluftskanaler inte ligga på vinden även om de ligger i isoleringen, de skall ligga i uppvärmt utrymme om det finns möjlighet. Den möjligheten fanns i mitt hus vid nybyggnationen om konstruktören hade tänkt till.
Frånluftskanalen är på 160 mm och ca. 12m lång vilket innebär ca. 6 kvm yta som konverterar mot vinden.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du mÃ¥ste väl även räkna med den positiva effekten som uppvärmningen av det kalla vindsutrymmet ger.  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Givarna är kalibrerade, dock ej den på vinden (har mindre betydelse).
Och med en upplösning på 0,1 grad.
Mätserierna är på runt en timma.
Så är rätt säker på att det rör sig om minst en grad som läcker upp på vinden
vid 0 grader utom hus.
Så min uppfattning är att om det möjligt skall frånluftskanaler inte ligga på vinden även om de ligger i isoleringen, de skall ligga i uppvärmt utrymme om det finns möjlighet. Den möjligheten fanns i mitt hus vid nybyggnationen om konstruktören hade tänkt till.
Frånluftskanalen är på 160 mm och ca. 12m lång vilket innebär ca. 6 kvm yta som konverterar mot vinden.


Okej! :)

Vi beräknar med 500mm-(160mm/2) = 420 mm isolering i medeltal, och 6 m2 mantelyta.
http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx

Det ger med 420mm lösull,
0.1 W/(m2*K)

Dvs
12 W förluster på 6m2 mantelyta vid den temperaturskillnaden (20 dT).

Efter en snabb jämförelse med VP-dimensionerings-excelarket (som anger 53W förlust vid 1 grad differens), och min egen FLVP-installation med 60cm isolering på rören och försumbara förluster (i princip samma temperaturer mellan frånluft/inomhusluft) , I still call mätfel, eller så tjuvdrar pumpen kall vindsluft! ;)

Var mäter du inomhustemperaturen?

Var exakt mäter du frånluftstemperaturen, eller är det pumpens egna givare du använder?


Edit: Vet du om det är någon isoleringsstrumpa runt röret?
Jag insåg efter Krambriws senaste inlägg att konduktionseffekten nog inte är helt försumbar, (metallröret agerar förstås som en stor kylfläns i kontakt med isoleringen), så man måste nog även räkna med detta... be right back!


Edit2: Jag gissar att det blir väldigt stor skillnad mellan att mäta temperaruren fritt i luften, i frånluftsröret och att mäta temperaturen med givaren fasttejpad på metallväggen i frånluftsröret?
Hur har du placerat givarna?

« Senast ändrad: 23 mars 2019, 10:54:32 av kWhalp »

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
"Du mÃ¥ste väl även räkna med den positiva effekten som uppvärmningen av det kalla vindsutrymmet ger.  ;)".
Ja mössen skall ju inte frysa!

Räknade lite omvänt. Pumpen tycks leverera totalt ca. 2000W varav kompressorn kräver 700W. Då tycks den återvinna 1300W (2000-700) från frånluften.
Och 5% på 1300W ger då 65W, detta är ju nära era beräkningar så vi är nog inte helt ute och cyklar.
« Senast ändrad: 02 april 2019, 12:17:54 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!