Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har jag fÃ¥tt ett vettigt förslag pÃ¥ jordvärme?  (läst 3732 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad garfunkel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Huset är byggt runt 1900 men tilläggsisolerat och utbyggt i början av 90-talet. Boarea 85m2 + biarea 30m2 (från taxeringen, tror den diffar lite mot vad jag faktiskt mätte upp)

Offerterna jag fått utgår från ett effektbehov på 7,7kW och man har offererat bl.a. Thermia Diplomat Optimum 8kW (intern tillsats max 9kW?) och 400m jordvärmeslang.

Låter detta som ett rimligt effektbehov och förslag?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2021, 15:14:52 »
Det är ganska stor skillnad beroende på var i landet huset står, särskilt från söder till norr.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #2 skrivet: 14 december 2021, 23:16:32 »
Låter som en väl tilltagen pump och lite klen kollektor till detta.
Men som sagt är geografin en viktig faktor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #3 skrivet: 15 december 2021, 07:44:27 »
Vårt hus var 145 m2 i markplan när jag beräknade effektbehovet till ca 67W/m2 vid DUT (13 cm gullfiber i väggarna, 200 i tak o golv, 70 mm i väggarna på ekonomidelen)
Jag köpte en 7 kW Nibe (aningen klenare än den du blivit rekommenderad), och jag la ned 500 meter kollektor. Det fungerade bra.
Nu är kåken utbyggd med 25 m2, och vi har en 12 kW värmepump, och nu skulle man nog haft lite mer kollektor.

Vårt hus finns i Piteå, bor du längre söderut och har lermark så räcker nog 400 meter kollektor.

400 meter är vad som normalt rekommenderas som max slanglängd i en slinga, vill du ha längre kollektor skall du egentligen ha två slingor, och det komplicerar installationen en del, och den blir dyrare.
En möjlig kompromiss i ditt fall kunde vara att dagtinga lite med maxlängden och gräva ned 450 meter istället.
Du får då:

Lite mer kollektor
Fortfarande bara en slinga
Du slipper justera in flödena individuellt på två slingor
Du slipper en hel del hårdvara i grova dimensioner, T-rör, koppling, trimventiler, mm
Du får en lite framtidssäkrare anläggning och minskar behovet av eventuellt eltillskott en aning.
Du får lite högre COP på anläggningen.
Det kostar inte mycket extra, och borde gÃ¥ räkna hem ekonomiskt. 
« Senast ändrad: 15 december 2021, 07:48:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad garfunkel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #4 skrivet: 15 december 2021, 11:07:49 »
Geografiskt placerad så är det landsbygden i sydvästra Värmland. Har några hektar åkermark att använda runt knuten så därför rekommenderade de jordvärme istället för bergvärme.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #5 skrivet: 15 december 2021, 12:30:05 »
Lermark är bra. Om man utgår från Säffle som har dimensionerande vinterutetemperatur -18,4 °C och räknar i NIBE's gamla dimensioneringsprogram så säger den att ca 350 m räcker för 7,7 kW och en 8 kW värmepump, så får du 400 m borde det bli prima utifrån den kalkylen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad garfunkel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #6 skrivet: 15 december 2021, 17:44:22 »
Lermark är bra. Om man utgår från Säffle som har dimensionerande vinterutetemperatur -18,4 °C och räknar i NIBE's gamla dimensioneringsprogram så säger den att ca 350 m räcker för 7,7 kW och en 8 kW värmepump, så får du 400 m borde det bli prima utifrån den kalkylen.

Låter 7,7 kW vettigt för kåken då? Ska dock mäta ordentligt i helgen för jag är osäker på om utbyggnaden är korrekt i vad som står i taxeringspappren.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #7 skrivet: 15 december 2021, 17:55:39 »
Det är jättesvårt att säga med någon sorts säkerhet när det är ett gammalt hus. Det finns en schablon på 70 W/m² vid -20 °C och 7,7 kW landar i närheten av det så det känns rimligt och inte borde vara för lågt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2021, 08:04:34 »
Jag skulle gräva ner 500 meter jordvärmeslang.
Om du har en åker så behöver man ju inte lägga den i kringelikrokar utan försöka få så få böjar som möjligt.
Då kommer det funka OK med flödesmotståndet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BjornRoyter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2021, 09:44:02 »
...försöka få så få böjar som möjligt.
Då kommer det funka OK med flödesmotståndet.

Är det verkligen viktigt med få böjar? Jag har för mig att jag läst att om böjradien är större än 4x diametern på röret/slangen så kan man helt bortse från något extra motstånd.

/Björn

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #10 skrivet: 16 december 2021, 10:37:01 »
Är det verkligen viktigt med få böjar? Jag har för mig att jag läst att om böjradien är större än 4x diametern på röret/slangen så kan man helt bortse från något extra motstånd.

/Björn

Jag konsulterade Chemical Engineers' Handbook. Enligt den verkar det stämma det för turbulent strömning vid Reynolds tal över 10000. Diagrammet visade inte korrektionsfaktorn för lägre värden på Re.

I en köldbärarslang har man dock oftast laminär strömning och där saknas data. Men med tanke på det rekommenderas att slangarna ska ligga med en meters mellanrum, vilket gör att R/D blir nästan 30, tycker jag attt man kan försumma böjarna.

Det finns något som heter Deaneffekten, vilken var en nyhet för mig, som orsakar en sekundär strömning i böjar vid laminär strömning. Den ökar strömningsmotståndet men det stod inte med hur mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #11 skrivet: 16 december 2021, 16:40:07 »
Enligt den dynamik jag lärt mig så accelererar en vikt som rör sig i en cirkelformad bana.
Det har inget med strömningsläran att göra, utan det handlar om tröghetsläran.
Det innebär att pumpar du en vätska i böjar, oavsett böjradie, så så kommer det krävas lite extra kraft jämfört med ett rakt rör, vid samma flöde.
« Senast ändrad: 16 december 2021, 16:42:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #12 skrivet: 16 december 2021, 20:44:07 »
Det stämmer, det är centripetalaccelerationen som är riktad vinkelrätt mot massans rörelseriktning. Massan kan ocksÃ¥ accelerera i rörelseriktningen men det är inte aktuellt i det här fallet dÃ¥ flödeshastigheten  i slangen är konstant.

Centripetalaccelerationen finns även hos roterande hjul men själva rotationen kräver ingen energitillförsel. De roterande delarna befinner sig på konstant avstånd från centrum. Inget arbete utförs då produkten av kraft och sträcka är noll. Det som gör att hjulet tappar fart är lagerfriktion och friktion mot luften.

I fallet strömmande vatten i rör blir det lite högre tryck mot den sida av röret som är yttersida i böjen än mot insidan. Det ger en nettokraft utåt, men då den kraften inte uträttar något arbete, röret ligger still i marken, blir det inget tryckfall på grund av den.

När det är laminär strömning har man en parabolisk hastighetsprofilen där flödeshastigheten i rörets mitt är ungefär dubbelt sÃ¥ hög som medelhastigheten. Som jag förstÃ¥r Deaneffekten innebär den att vätskan i mitten av röret i en böj kommer att tvingas ut mot böjens yttersida och bromsas upp genom friktionen mot rörväggen. Det ger ett extra tryckfall plus att det startar en cirkulation i ett plan vinkelrätt mot röret. Den cirkulationen mÃ¥ste  kräva energi vilket ger ett tryckfall.       
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #13 skrivet: 17 december 2021, 07:01:43 »
Å andra sidan borde värmeupptagningen bli större om man bryter det laminära flödet i böjarna?
HAr för mig att jag sett Daikin skriva någon gång att de kör maxfart på KB-cirkpumpen av den anledningen, värmeupptagningen ökar så pass mycket att det lönar sig att ödsla mer elenergi i pumpen för att få varmare Brine.
COP stiger så pass mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Har jag fått ett vettigt förslag på jordvärme?
« Svar #14 skrivet: 17 december 2021, 10:06:49 »
Det stämmer, det är centripetalaccelerationen som är riktad vinkelrätt mot massans rörelseriktning. Massan kan ocksÃ¥ accelerera i rörelseriktningen men det är inte aktuellt i det här fallet dÃ¥ flödeshastigheten  i slangen är konstant.

Centripetalaccelerationen finns även hos roterande hjul men själva rotationen kräver ingen energitillförsel. De roterande delarna befinner sig på konstant avstånd från centrum. Inget arbete utförs då produkten av kraft och sträcka är noll. Det som gör att hjulet tappar fart är lagerfriktion och friktion mot luften.

I fallet strömmande vatten i rör blir det lite högre tryck mot den sida av röret som är yttersida i böjen än mot insidan. Det ger en nettokraft utåt, men då den kraften inte uträttar något arbete, röret ligger still i marken, blir det inget tryckfall på grund av den.

När det är laminär strömning har man en parabolisk hastighetsprofilen där flödeshastigheten i rörets mitt är ungefär dubbelt sÃ¥ hög som medelhastigheten. Som jag förstÃ¥r Deaneffekten innebär den att vätskan i mitten av röret i en böj kommer att tvingas ut mot böjens yttersida och bromsas upp genom friktionen mot rörväggen. Det ger ett extra tryckfall plus att det startar en cirkulation i ett plan vinkelrätt mot röret. Den cirkulationen mÃ¥ste  kräva energi vilket ger ett tryckfall.       

Nja, vätskan rör sig inte i en cirkel, den ändrar riktning om man följer flödesriktningen.
Det går inte att jämföra med ett hjul som har masscentrum i navet.
Strömmande vätska i en böj har inget nav där masscentrum finns.

Ändring av flödesriktning innebär kraft måste tillföras för att flödet inte ska minska.
Om man bortser från strömningsläran och tänker sig helt friktionsfritt flöde och går rakt fram så tappas ingen fart.
Men ändring av riktning kommer alltid minska farten, läs på om tröghetslagarna.
All förändring av riktning kräver att kraft tillförs och då behövs en motkraft för att bibehålla hastigheten.
« Senast ändrad: 17 december 2021, 10:11:34 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!