0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att R134 har lågt tryck vid -20C gör att det behövs enorma dimensioner på kompressor(cylindervolym), rörledningar och förångare. För att uppnå samma effekt som de andra två.
Om ångtrycket är 0,3 bar jämfört med 3 bar behövs en gasvolym som är omkring 10 gånger större för samma viktsmängd köldmedium.Kapaciteten på en anläggning beror på vikten av tranporterat köldmedium per tidsenhet multiplicerat med köldmediets ångbildningsvärme.Den teoretiska värmefaktor som kan uppnås beror främst på temperaturskillnaden mellan kondensor och förångare.
Du skall inte titta på tryckdifferensen utan på kvoten mellan trycken.Om kvoten är stor får man tillgripa kompression i flera steg.En värmepump som arbetar mellan -20C och +60C får inget bra COP-värde.Fär att COP-värdet skall bli bra behövs liten skillnad temperaturskillnad.För R410 är kvoten 37,5/3=12,5För R134 är kvoten 15,8/0,3=53 Kompression i två steg är nödvändig.
Användaren "anbj" skrev en del om det här.Han har även en hemsida som handlar om köldmedier och vad man kan göra själv på AC för bilar.Kolla på http://medlem.spray.se/XM94/ Där står en hel del att läsa./B.B
Jo tack det var intressant läsning, inte vad jag var ute efter, men upplysande. Kommer kanse till användning i framtiden. Han nämnde också att man kan handla över internet, något som jag med funderat på att göra. Det är mycket billigare och fö får jag inte längre handla köldmedia hos kylgrossisterna, vilket i och för sig är mycket märkligt. Frågan är bara om det kan stoppas i tullen, om det är i lag förbjudet att införa k-medier för privat bruk.
Mina två värmepumpar har hittills skött sig så jag har inte behövt vara där och pilla. /Knut.
Citat från: anbj skrivet 30 november 2005, 23:11:59Mina två värmepumpar har hittills skött sig så jag har inte behövt vara där och pilla. /Knut.Vadå inte behövt?Det gäller att skapa ett behov.