Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Geodan  (läst 12337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #30 skrivet: 15 november 2019, 20:37:21 »
Verkar inte ha gått vägen, filerna alltså. Kan inte ladda ner när jag provar.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #31 skrivet: 15 november 2019, 20:47:27 »
gÃ¥r dom hämta nu dÃ¥  Sc:,h

Lyckades som sagt inte ladda ner dina så det kanske är samma !
« Senast ändrad: 15 november 2019, 20:52:49 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #32 skrivet: 15 november 2019, 20:55:56 »
Nu funkar dom! Nice :D
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #33 skrivet: 15 november 2019, 21:20:11 »
Rolig pump, har lite jag inte sett förut eller kanske inte tänkt på. Finns lite roligt att läsa i service manual. Saknar dock info om gasdelen men det är nog tänkt att man bara ska byta kylmodul, inte skicka in en pruttmekaniker.

Kalkfälla
Tidsstyrd ljudnivå
Lättmekad med bajonettkopplingar
Ljudämpare
Plattväxlare för värmning av tappvattnet ist för dubbelmantel.
Muspianon, vem mer än jag saknar pionjärtiden inom IT där man fick addressera ST-506 diskar med dip-switchar!
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #34 skrivet: 16 november 2019, 06:16:46 »
plattväxlare för värmning av vv, känns som det borde vara effektivare än mantelvärmare.

Utloggad reda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #35 skrivet: 16 november 2019, 09:45:02 »
Thanks about file locations (https://www.mitsubishi-les.info), been there but used wrong 'search' words and thought still missing because of a new product...

I was wondering what material is DHW tank?
Why to store DHW and not like Ecodan CO2 type DHW produce, plate heat exchanger differently, I would like DHW out via plate exc. (CTC type) ...maybe there is reason  dontknow
Still dip switches in year 2020 means controls is not the latest, maybe because 'Brexitlandia' ^-^

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #36 skrivet: 16 november 2019, 11:33:56 »
I suspect the main reason to produce DHW in storage tank instead of heat plate exchanger is because of the higher temperatures in a CO2 heat pump. And with a CO2 machine you want low return temps and high flow temps.

With a normal heat pump high temps are bad for both durability and efficiency which makes a storage tank the optimal solution.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #37 skrivet: 17 november 2019, 19:48:37 »
Tror inte fabriken i Skottland har något att säga till om angående dip switchar utan det lär styras från Japan .

Jag gillar dip switchar, busenkelt att följa anvisning pÃ¥ dom fÃ¥ man kan behöva ändra pÃ¥ utan en massa menyer att leta i  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad reda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #38 skrivet: 18 november 2019, 10:01:14 »
I suspect the main reason to produce DHW in storage tank instead of heat plate exchanger is because of the higher temperatures in a CO2 heat pump. And with a CO2 machine you want low return temps and high flow temps.

With a normal heat pump high temps are bad for both durability and efficiency which makes a storage tank the optimal solution.
It is understandable that this must be the case with those temperatures.
With Geodan it is possible to do DHW with relatively low power and dT so getting tank full...do not know is it possible to set the DHW produce power from HMI or is it fixed...

Geodan has quite many hydraulic possibilities and including also buffer tank option which can not see with other inverter machines like Nibe 1255. Maybe Geodan is the only one succeeded to solve the this complicated solution.  tummenupp

Utloggad Anders JM

  • Öförbätterligt teknikintresserad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme med Mitsubishi Geodan
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #39 skrivet: 01 december 2019, 00:34:28 »
Från trådskaparen.

Lite info om processen med mitt bergvärme-projekt med Geodan:
1. Energibrunnen är klar. 190 m varav 170 m aktivt hål. Enligt borraren är det ett mycket högt flöde på grundvattnet så det var jobbigt att borra de sista 50 m.
2. Återladdning av hålet sker genom FRÅNLUFTSMODUL från Nibe (FLM S45). Känns bra eftersom jag tidigare hade en FLVP.
3. Geodan pumpen kommer att monteras sista veckan innan jul. SPÄNNANDE!

Återkommer då den är installerad.
Bor i Göteborg. 1.5 plans hus 165m2 byggt 1974. Platta på mark. 3 personer i hushållet.
Från början direktverkande el och mekanisk frånluft. Årsförbrukning 2008 25000KWh. Därefter bytt till 3glas fönster.
2016 Konverterat till kombination LLP och FLP (begagnad Nibe 360P), årsförbrukning 12000Kwh.
2019 dec byte till bergvärme:
- 170 m aktivt hål
- Mitsubishi Geodan en av de först installerade
- Återvinning frånluft IVT VBX-2
- Arbetstank 100 liter

Utloggad Lifeabuser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #40 skrivet: 09 juni 2020, 14:06:30 »
Hej,

Hur har det gått med pumpen sen installation?

Mvh
Erik

JessicaE

  • Gäst
JessicaE
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #41 skrivet: 09 september 2020, 13:12:07 »
Du har väl bara hunnit med en halv vinter i och för sig, men vad är intrycket av den nu när du fått in den?

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #42 skrivet: 25 juli 2022, 22:19:07 »
Från trådskaparen.

Lite info om processen med mitt bergvärme-projekt med Geodan:
1. Energibrunnen är klar. 190 m varav 170 m aktivt hål. Enligt borraren är det ett mycket högt flöde på grundvattnet så det var jobbigt att borra de sista 50 m.
2. Återladdning av hålet sker genom FRÅNLUFTSMODUL från Nibe (FLM S45). Känns bra eftersom jag tidigare hade en FLVP.
3. Geodan pumpen kommer att monteras sista veckan innan jul. SPÄNNANDE!

Återkommer då den är installerad.

Så hur ser det ut så här ett par år senare? Nöjd?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!