Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkod VP in givare  (läst 2078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
Felkod VP in givare
« skrivet: 06 oktober 2016, 20:29:25 »
Hejsan. Efter många helt problemfria år så blinkade min rumsgivare nyss och visade VP-in givare. Jag såg på displayen att värdet för VP-in var 99 grader innan jag tryckte på återställning och den hoppade igång igen. Vad jag undrar är var den givaren sitter för sannolikt är det något fel som lär återkomma. Glappkontakt eller trasig givare, så då är det bra att veta var man hittar den. Det gäller en ecoair 107.
Mvh Conny.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Felkod VP in givare
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2016, 22:34:44 »
Tempgivarna för inkommande och utgående vatten sitter i utedelens plattvärmeväxlare, mitt emot respektive röranslutningar.
Innan du byter givare, så kolla först att det inte är någon lös kabel eller spretande trådar som ställer till kortslutning i skruvplinten på utomhusdelens styrkort.
För att kolla att det verkligen är givarfel och inte fel på styrkortet, så kan du prova att byta plats på kablarna till inkommande resp utgående givare, om det är givarfel så ska displayen sedan larma för VP ut, om den fortfarande klagar på VP in så är det problem på styrkortet.
Du kan också prova att koppla in olika fasta motstånd istället för den misstänkta givaren. 22 kohm bör få den att visa 25 °C , 10 kohm ger ca 45 °C, 4,7 kohm ger ca 68 °C.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!