Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att välja offert  (läst 5439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #15 skrivet: 09 november 2017, 18:42:19 »
Då kan man ju undra vad det är för vits med en tank på 225 liter
Skulle tro för VV som Nibe kör vid ex F2120+VVM 325.

För övrigt gällande inverter sÃ¥ hÃ¥ller jag gärna medom dess förträfflighet, gÃ¥ konstant och bara leverera precis det som krävs ger sannolikt fördelaktigare effektbesparing. Medeltemperaturen blir ju samma sÃ¥klart men matar ju lägre temp med invertern och sÃ¥ledes bättre cop  "love"
« Senast ändrad: 09 november 2017, 18:46:59 av Snok »
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #16 skrivet: 09 november 2017, 18:45:37 »
En ovanligt dyr varmvattenberedare. Även om man får med styrsystemet till VP'n...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #17 skrivet: 09 november 2017, 19:07:07 »
Det är ingen vanlig beredare det är en växlare men priset har jag ingen koll på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #18 skrivet: 09 november 2017, 20:51:12 »
Så man skulle värma tanken till typ 45-50 grader och sen börja skicka vattnet direkt ut i värmesystemet? Vad skulle vinsten vara med det?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #19 skrivet: 09 november 2017, 21:04:58 »
Tanken används bara till varmvattnet vad jag kan förstå utifrån bilderna i manualen. Växelventilen växlar mellan att antingen värma värmesystemet eller varmvattenberedaren till den temperatur dom för tillfället behöver. Samma princip som vilken nibe, Bosch eller ivt elpanna som helst.
Det enda som verkar någorlunda unikt är att varmvattnet värms med en extern värmeväxlare, typ TVA. Fördelen är väl att man får ut mer varmvatten än en slingberedare med motsvarande storlek och temperatur, men å andra sidan behöver man en cirkulationspump som går igång varje gång man öppnar vattenkranen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #20 skrivet: 09 november 2017, 21:07:12 »
Precis så är även VVM320/325 konstruerad. Vv-beredare, tillsatsvärmare, knäpptank, växelventiler och cirkpumpar. Prislappen snarlik.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #21 skrivet: 09 november 2017, 21:08:57 »
Så man skulle värma tanken till typ 45-50 grader och sen börja skicka vattnet direkt ut i värmesystemet? Vad skulle vinsten vara med det?
Man värmer tanken till troligtvis lite mera än så och sen sitter det en tappvatten automat där som gör vv on the fly med hjälp av det varma vattnet i tanken. Är växlaren rejält dimensionerad bör det ge bra med vv vet tva till acktankar där returen till tanken ligger ganska nära kv in men gissar att dom växlarna är större där är det ju ingen brist på plats. Hur som helst kul att Ctc satsar på nått nytt hoppas bara det är lika bra som jag tror.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad eklundn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #22 skrivet: 10 november 2017, 12:04:31 »
Angående CTC i350:
Så man skulle värma tanken till typ 45-50 grader och sen börja skicka vattnet direkt ut i värmesystemet? Vad skulle vinsten vara med det?
Du kan tänka det som två olika system som båda är kopplade genom värmepumpen (och efterföljande elektriska genomströmningsvärmare):
* Varmvattensystem: pumpen tar vatten från botten och levererar till mitten/överdelen av tanken, samt arbetar för att komma upp i önskad tanktemperatur (ca 50-58 grader). I detta läge regleras hastighet på laddpump och kompressor för optimal drift. Arbetspunkten är såklart tankbottens temperatur och optimalt delta-T (5-10 grader).
* Värmesystem: pumpen tar vatten från returledningen och levererar till framledningen, samt arbeter för att komma upp i rätt framledningstemperatur. I detta läge regleras hastigheten på kompressor men laddpumpen kör på fix % (manuellt inmatat för att klara minimiflöde för värmepumpen, -vattenledningar och tryckfall i innedelen). Arbetspunkten är returtemperaturen och invertern används för att skapa det delta-T som behövs enligt kurvan.
Det system som är aktivt systemen väljs genom en växelventil efter genomströmningsvärmaren. Om båda systemen har behov av energi växlar styrsystemet baserat på inställning för max-tid i respektive system om det andra systemet har behov (typ 20-30 min). Om bara värmesystemet har behov och pumpen levererar för mycket (för hög framledning) så startas och stoppas pumpen baserat på gradminuter.

För varmvatten så finns en värmeväxlare (insänkt i tanken) och en extra cirkulationspump som pumpar tankvatten för att uppnå rätt varmvattentemperatur.

Utloggad Cyberdyne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #23 skrivet: 13 november 2017, 14:09:43 »
Kan ge lite återkoppling. Valde CTC-systemet eftersom det kändes prisvärt och vad jag förstod ifrån er diskussion så verkar det innehålla bra teknik.

Har bara en liten följdfråga. Smartgrid, är det någon som använder sig av detta? Det verkar ju vettigt att köra lite extra under tider när kostnaden är lägre. Vad jag förstod så måste man byta ut sin elmätare (nätägare elleverantör man beställer hos?) så att den läser av timme för timme och sedan konfigurera hur värmepumpen ska köra vid de olika tarifferna? Vad jag inte förstår är hur pumpen avgör vilken tariff som gäller just då, skickar den nya elmätaren ut det? Eller går den efter något satt tidsintervall?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #24 skrivet: 13 november 2017, 18:32:47 »
Vet inte hur mycket priserna skiljer men cop skiljer ju även en del pÃ¥ luft vatten vp sÃ¥ kör den lite extra pÃ¥ natten när det är kallt för att elen är billigt kanske det inte spar nÃ¥tt i alla fall jämfört med att hÃ¥lla jämn temp men man kanske kan begränsa elpatron när elen är dyr  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp att välja offert
« Svar #25 skrivet: 13 november 2017, 19:03:18 »
Och det är inte alla leverantörer som har timdebitering som val.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!