Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Premiumline Eq C10  (läst 1754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adem

  • Gäst
Adem
Premiumline Eq C10
« skrivet: 20 augusti 2013, 22:13:57 »
Är de nån som vet något om IVTs Premiumline EQ C10 ? Om det är bra eller om den kråglar ofta? Vad jag ska tänka på ? Lite tips tack. Jag har nyss köpt hus och har inget uppvärmingsystem. Behöver ett inför vintern men är jätte osäker och kan inget om bergvärme pumpar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Premiumline Eq C10
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2013, 15:50:45 »
Den är inte sämre än motsvarande från andra stora tillverkare. Som vanligt är det viktigare att få ett system som passar huset och är korrekt installerat/justerat än att välja ett specifikt fabrikat.

Mitt tips är att ta in offerter från några olika installatörer och se vad dom har att säga.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Premiumline Eq C10
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2013, 09:03:13 »
Har själv en EQ8 och har hittills inte haft något bekymmer med den, har ju inte bhövt mycket mer än varmvatten... ^-^
Men som föregående "talare" så hänger mycket på att det är rätt injusterat för att fungera bra. Så valet av produkt skulle jag titta på möjligheten av service och support av installatören.
Att valet i mitt fall just hamnade på IVT är att ÅF på orten har gott rykte samt att garantin på 6år på maskinen samt 10år på kompressor känns bra.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Premiumline Eq C10
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2013, 12:04:52 »
För att kunna råda dig om val så måste vi veta mycket mer om huset, nybyggt eller gammalt?
Hur stort, vilken typ av uppvärmningssystem.
Tidigare förbrukning, eller energibehovskalkyl från husbyggarna?
Var i landet.
O.s.v.
Allt som har med huset och dess uppbuggnad, och behov av göra kan påverka valet av värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Premiumline Eq C10
« Svar #4 skrivet: 20 september 2013, 22:42:55 »
Om det är till någon nytta: Jag har haft EQ8 under ett år och den har fungerat utan krångel, bortsett från att kretskortet för displayen gick sönder ganska strax efter installationen (och byttes på garantin). Är lite besviken på ljudnivån, annars inga större klagomål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!