Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?  (läst 20989 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Äntligen ! Håller helt med Davids sista inlägg, vilket tar oss tebaxx till själva frågan i inlägg 1:
Det blir föör stor skillnad mellan rum 20 och 21. Kurvorna är klara i övrigt, huset håller stabil temp vid varierande utetemp.
Finns det ett smartare sätt än att lura systemet genom att korrigera utgivaren? Verkar iaff fungera fint hittills
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ja precis. Frågeställningen har ju sin botten i thermias styrsystemsbrister. Inte hur många grader som behövs i olika hus för att ändra tempen.

utegivarjustering via styrdatorn är ju ingen dum idé.

Jag hade nog satsat på ökning av rum ett snäpp och säkning av kurvan ett snäpp och därefter kanske ett snäpp till. Men då är ju risken som sagt att man pajjar kurvan.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
ja precis. Frågeställningen har ju sin botten i thermias styrsystemsbrister. Inte hur många grader som behövs i olika hus för att ändra tempen.

utegivarjustering via styrdatorn är ju ingen dum idé.

Jag hade nog satsat på ökning av rum ett snäpp och säkning av kurvan ett snäpp och därefter kanske ett snäpp till. Men då är ju risken som sagt att man pajjar kurvan.
Jag hade tveklöst satt dit en innegivare för 1000:-
För det första kan du då sätta verklig innebör i 0,5gr intervaller + att du då kan sätta rumsfaktorn till att justera framledningen till allt mellan 0 och 4 grader per avvikande grad rums-är.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tveklöst bästa alternativet är det som DKT föreslår.
« Senast ändrad: 31 december 2011, 01:52:50 av Remo »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
Jag ser ju vad ni säger och det är ju sant. Men vad händer vid kurva 45, jag har inte kurvkarakteristiken framför mig nu. Min tanke var att det gamla invanda, utlärda i skolan, och enligt Thermia, 2-3 grader, är något som gällde förr när framledningen behövde vara mycket högre.

Kurva 45 behöver 1,9° högre framledning.

Thermias 3° är helt fel.
Regleringen i Thermia har inte många rätt, så varför ska manualen vara ett undantag?

En rumsgivare som ska justera bristen i regleringen, har en egen brist som kan skapa övertemp.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Nu har det gått en tid med varierande utetemp och "trimningen" av utegivaren har gett önskad effekt. Blev lite varmare, precis som vi ville.
Temperaturen håller sig fortfarande bra vid olika kallt ute.

[Edit] Har faktiskt funderat på innegivare men vill endå ha systemet ordentligt intrimmat. Fungerade ju perfekt innan jag ökade CP-farten, men nu e det som sagt i ordning igen :-)
« Senast ändrad: 03 januari 2012, 12:58:28 av AAKEE »
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
Har faktiskt funderat på innegivare

Rekommenderar Fricos trådlösa TFD12 tillsammans med ett motstånd på 10 kohm, ansluten till 307-308.

I Fricon ändras meny J7 till on/off.
I Thermias meny justeras "sänkning" till 4° d.v.s. sänker börvärdet 12° på framledningen.

Då är det kanske passande att fundera hur Thermia har tänk, när de anser att 3° lägre framledning ska ge 1° lägre rumstemp. Det är ju en sak om 3° ska öka rumstempen, då det ger högre transmission/ventilationsförluster....men nu skriver Thermia att termostaten/brytare/klocka på 307-308 avser rumssänkning.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag vet inte hur Thermias reglering fungerar men AutoTerm/Bosch o IVT fungerar innergivaren perfekt,
jag har körd med innergivaren över 6år och under värme säsongen har värmen varierat som mest 2 till 3 tiondelar av en grad på endera håll. Alltså max 0,5 grader, det har aldrig varit 0,3 grader till båda håll under samma dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
egentligen är den inte helt fel. Men problemet är att vid övertemp så minskar man framledningen lika mycket eller lika lite som man ökar den när undertemp föreligger.

Vissa skulle kanske önska att kompressorn inte fick starta när övertemp föreligger. Tills dess att det vänder och förstå då kickar den igång igen.

Detta görs möjligt genom det upplägg som lexus berättar om.

Detta kräver en känslig termostat då den måste reagera tidigt på förändring. annars kommer inte värmepumpen hinna hämta hem och då kommer temperaturen pendla något.

Om man vill ha en innegivare till thermia tycker jag lexus upplägg är ganska trevligt. Lexus har hjälpt mig testa detta upplägg men då men en lite sämre termostat än den som rekommenderas nedan.

En annan fördel är att givaren är trådlös vilket gör en enkel installation samt främst att den kan flyttas enkelt om man märker att det ställe man valt är påverkat av frekventa och "stora" temperaturförändringar.

Lexus upplägg sänker bara tempen. Den höjer aldrig. Därför kan man välja att köra en lite högre kurva än vanligtvis. Då får man fördelen att kunna hantera vind eller annan åverkan som sänker temperaturen inomhus mer än vad utegivaren och kurvan förväntar sig.


Kort och gott kan man säga att lexus upplägg leder till en inomhusgivare som stoppar värmepumpen när övertemp föreligger.

Mina tester indikerar att snittframledningen i dygnsmedel blir samma eller lägre än den kurva man ställt in pÃ¥ värmepumpen. GÃ¥ngtiderna pÃ¥verkas enbart indirekt (av din övertemp pga matlagning eller yttre pÃ¥ grund av  väder och vind). Antalet starter minskar potentiellt, i fall övertemp föreligger, exempelvis i samband med matlagning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
faktum är att jag vart sugen på att testa en lexus/sobris modell. Där jag ställer upp kurvan till mitt förväntade max :D
Alternativt nollar utegivaren till ett fast värde. Eller åtminstonde sänker denna rejält.

och sedan låter termostaten sköta regleringen helt utifrån givarens temperaturavläsning.

Men först mÃ¥ste jag nog konsultera lexus och kanske även sobris som ju förkastar utomhusgivare 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Regleringen i sig fungerar väl ypperligt för mig. Har haft väldigt stabilt temp det året som gått.
Mitt problem kom först när jag drog upp CP och minskade deltat över raddarna. Tidigare körde jag med rum 21 och fick 24(något drygt) inomhus. Har hållt tempen perfekt över året, med allt mellan -35 och +32 ute.
När jag gjorde ändringen blev det drygt 26 inne, och en sänkning med en grad till rum 20 gav kring 23, dvs lite kallare än 'vi'  vill  :)
Hade man fått gå in och ställa hur många grader framledning ska gå upp på ett klick rum bör hade jag varit helt nöjd. Nu e jag till 99% nöjd iaff, eftersom jag löst problemet.

Enda gångerna jag tror en innegivare påverkat till det positiva är när det blåst rejält ute en längre tid, då blir det något kallare inne(inte mycket men man märker skillnaden).
Blir varmare när man tex har kalas och det är många personer i tex köket. Med skulle det regleras med innegivare så drar ju hela huset ned.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
faktum är att jag vart sugen på att testa en lexus/sobris modell. Där jag ställer upp kurvan till mitt förväntade max :D
Alternativt nollar utegivaren till ett fast värde. Eller åtminstonde sänker denna rejält.

och sedan låter termostaten sköta regleringen helt utifrån givarens temperaturavläsning.

Men först måste jag nog konsultera lexus och kanske även sobris som ju förkastar utomhusgivare

sobris kan vara bra för Thermia men jag tror inte mina temperaturer hade sett ut så här
om jag hade haft fast värde pÃ¥ utegivaren under denna veckoperiod. 
Bifogar fil med utomhustemperatur

Börvärde 21.5    Nuvärde   Medel    Max       Min

   Ons  Rum GT5   21.6°    21.6°    21.6°    21.4° 
   Tor  Rum GT5   21.6°    21.6°    21.6°    21.5° 
   Fre  Rum GT5   21.5°    21.5°    21.6°    21.5   
   Lör  Rum GT5   21.6°    21.4°    21.6°    21.3° 
   Sön  Rum GT5   21.6°    21.5°    21.6°    21.4°   
   MÃ¥n  Rum GT5   21.5°    21.5°    21.6°    21.5°
   Tis  Rum GT5   21.6°    21.5°    21.6°    21.4°
 
SÃ¥ jag är nöjd med inomhusklimatet  med mina givare och systemet som styrs av returgivaren.
Och ekonomisk sett blir det nog ingen större skillnad vilken metod man använder om man lyckas hålla
temperaturen jämn, huset behöver ju en viss mängd energi som måste tillföras

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
Det går inte att kombinera ekonomi, livslängd och komfort.

Väljer man ekonomi och livslängd, så väljer du en värmepump med Rego600 typ IVT eller Bosch. Till den kopplar du en volymförstorare.
Väljer du komfort och livslängd, så kör du med aktiva termostater på radiatorer/golvvärme tillsammans med en 500 liters arbetstank och extra cirkpump.

Eftersom Thermia/Nibe startar när det inte finns ett värmebehov, så faller den bort i alla installationer.....även då/om orginalrumsgivare ansluts.
Startar maskinen då det inte finns ett värmebehov, så fallerar alla tre egenskaper vi förväntar oss av den sexsiffriga investeringen.

Loggbilden visar en Optimum som jag loggade 2007 via Husdatas system StatLink. Utegivaren finns på södervägg.
Trots att rumsgivaren registererar 3° övertemp kl. 20:30 startar kompressorn för värmedrift.
Är osäker men jag tror att den har kurva 36 rum 21 och rumbör 21° samt gm på max 99.

Att montera utegivaren på södervägg stoppar upp några kompressorstarter, men fungerar mindre bra vid sol och kyla.

Jag har dagligen tittat på Davids maskin, och konstaterat att funktionen från den trådlösa termostaten är den jag hade hoppats på. Även om stopptiderna blir längre p.g.a. att hysteresen på termostaten är lite för hög för att passa funktionen, så gillar jag det jag ser.

David hade under testperioden gm till start på -60, och efter kompressorn startat så fortsatt ner till typ -150. Det betyder att kompressorn jobbar med framledning under börvärdet, vilket aldrig/sällan inträffar med en standardinstallation. Tusen tack David, för samarbetet.

Synd att en så pass bra värmepump inte har en bättre reglering.
 
Det här inlägget kanske passar bättre i Orakles tråd "hysteres och andra fel"....
« Senast ändrad: 04 januari 2012, 13:49:43 av Lexus »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
På Rego800-pumpar går det att koppla in en termostat som blockerar värmeproduktion vid en viss temp samtidigt som man har innegivare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
På Rego800-pumpar går det att koppla in en termostat som blockerar värmeproduktion vid en viss temp samtidigt som man har innegivare.

Har du T1 på framledningen, kan du flytta den till returen samt öka påverkan till 5°.
Då har du funktionen från Rego600 vilket gör att kompressorn endast snurrar då det behövs d.v.s. den extra termostaten blir överflödig.

Men för att svara på din fråga, så tror jag inte den funktionen finns. Men jag ska kolla lite senare.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!