Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöring av Coolix innedelen?  (läst 5445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Loisa

  • Gäst
Loisa
Rengöring av Coolix innedelen?
« skrivet: 18 maj 2012, 05:28:40 »
Hej,
gjorde rent lamellerna i min Coolix on-off för första gången härom veckan. En hel del smuts kom ut genom vattenavrinningsslangen. Använde "Q Effekt". Effektivt tydligen men ruskigt dyrt. Betalade 195kronor för en flaska där hela ska användas vid samma rengöringstillfälle. De rekommenderar (Q Effekt alltså) att man rengör varannan månad. Är det någon som känner till något annat, billigare alternativ? Vet inte vad Q Effekt innehåller men det kanske går bra med andra, vanliga rengöringsmedel.....någon som provat någon variant?
Mvh.
Loisa

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Rengöring av Coolix innedelen?
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2012, 10:46:56 »
Hei.

Helt ordinært oppvaskmiddel (Diskmedel) blandet i vann dusjes på med sprayflaske. La virke litt, så spray med rent vann. Det blir rent og pent, i alle fall i min Coolix. Koster så og si ingen ting.

I Sverige er vell YES et premium diskmedel, http://www.trygghetsvakten.se/om-ovrigt/diskmedel-bast-pa-mogeltvatt/ Bruk det, Jeg vil tro du ikke kommer til å merke forskjell mellom Q-effekt og Yes, annet enn på prisen ;)
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöring av Coolix innedelen?
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2012, 12:32:42 »
Jag tvivlar inte på det medlets effektivitet, men tillverkaren har garanterat ett hyfsat påslag. ::)

Ser man på vad Q Effect innehåller förutom parfym (källa: www.mediabank.canvac.se/files/362_produktblad-q-effect-kem.pdf ) så är det ju inget jättemärkvärdigt precis.

Nonjonaktiva tensider - Ingår i de flesta tvätt- och rengöringsmedel.
Didecyldimetylammoniumklorid - Används i medel för mögelsanering och desinfektion.
MGDA/Methylglycinediacetic Acid - Förstärker rengöringseffekten, finns i en mängd olika produkter.
Isopropanol - En sorts alkohol, används för rengöring av allt ifrån kvittoskrivare till bilrutor ungefär..
Natriumkarbonat - E500 i snus och andra livsmedel, eller målarsoda som det brukar kallas i färghandeln.
Metasilikat - Finns i tvätt- och diskmedel och höjer PH-värdet.

Som sagt så skulle jag nog satsa på en lösning med något vanligt diskmedel, och kanske en skvätt spolarvätska i.
I värsta fall så får man kanske spraya två gånger med detta, men då blandningen blir nästan gratis spelar det kanske ingen roll.
Se även till att låta pumpen jobba som AC på sommaren! Förutom att det ger skön svalka så rensar det även ur lamellpaketet tack vare kondensvattnet som bildas. :)





Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

loisa

  • Gäst
loisa
SV: Rengöring av Coolix innedelen?
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2012, 19:53:42 »
Tucsonor & Volvo...stort tack för era uttömmande svar. Låter som att man utan vidare kan köra med lite Yes och vatten med en liten snaps spolarvätska. Ska prova om någon månad. Bra tips att köra lite AC till sommaren, om det nu blir tillräckligt varmt för det.
Ha en go sommar grabbar ; ).

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Rengöring av Coolix innedelen?
« Svar #4 skrivet: 14 juni 2012, 22:16:45 »
Finns alkaliska avfettningar som är aluminiumsäkra.Det är nog ngt sådant i q-effects flaskor antar jag.Man vill inte ha korrosion på aluflänsarna i innedelen.Nackdelen är att dessa medel oftast bara finns i stora dunkar,typ 10 o 20 lit hos tex kemidepån eller liknande företag. /
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöring av Coolix innedelen?
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2013, 13:36:25 »
Rengöring Min äldsta VP Dock ej Coolix, men den är ej rengjord alls ny 2007 juni och installatörerna som installerade nästa och flyttade denna, och jag frÃ¥gade om det var dags att göra ren den  2011 tyckte den sÃ¥g fin ut sÃ¥ nej.

 sÃ¥ varannan mÃ¥nad känns som affärer och stor vinst.... Coolix 2st i garaget ocg verkstaden gör man rent filtret med tryckluft och lammellerna med tryckluft bara där blir det skitigt men pusta med rengöring ingen i ide alls... skall bara hÃ¥lla 5-8 c underhÃ¥lls värme funkar bra..

/DR

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!