Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lÃ¥g temp köldbärare in, grundvattenVP  (läst 5939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jon.w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
låg temp köldbärare in, grundvattenVP
« skrivet: 13 mars 2011, 15:40:50 »
Behöver hjälp!
Installerade en ny grundavattenVp i början av december (IVT Greenline HE 7kw). Det satt en äldre IVt greenline grundvattenVP installerad som vi bytte ut.
Nu till problemet:
Vi får varning på låg temp köldbärare in hela tiden. Grundvattnet in har en temp som växlar mellan 2,7 grader plus och nu senaste bottennoteringen -0,9 grader. Hur tusan kan grundvattnet hålla en så låg temp in? Vi tar vattnet från ca 50 meters djup.
Vi bytte aldrig mellanväxlaren och frågan är om det kan vara den som är igensatt och pga detta ger så låg temp in?
Vi tar som sagt vattnet från en borra på 50m djup och släpper tillbaks det i den gamla dricksvattenbrunnen som är ca 5m djup.
Det enda installatören har som åtgärd är att göra om VP'n till jordvärme, känns dock inte så kul när vi redan lagt ut en hel del pengar på systemet.
Någon här som har något tips på vad som kan vara i görningen???

Hälsningar
Jon

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: låg temp köldbärare in, grundvattenVP
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2011, 16:08:42 »
Är det grundvattentempen som mäts eller den avväxlade brinen mellan mellanväxlaren och värmepumpen? troligen är det tempen på brine in som visas i displayen.
Mät vattnet upp ur borrhålet med en termometer, det borde inte vara kallare än ca 6-7 ºC.
Då kan det vara tre möjliga fel, flödet för lågt på grundvattensidan, flödet för lågt mellan växlaren och värmepumpen eller igensatt(eller för liten) mellanväxlare.
börja med att mäta upp grundvattentempen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad jon.w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: låg temp köldbärare in, grundvattenVP
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2011, 16:34:51 »
Hej!
Tempen på grundvattnet ligger på ca 8 grader.
Hur mäter man enklast flödesmängden? Vi har inget problem att få ut vatten ur kranarna, öppnat flera st under längre tid på fullt tryck och vatten finns det enligt detta enkla test. Enligt föregående ägare av huset lyckades inte borrfirman tömma borrhålet.

Nu larmar den dock för för låg temp ut. Går ner till -3 till -5 beroende på vilket värde jag sätte in som lägsta. Underligt nog följer ut vattnets temp det värde jag sätter in som lägsta: alltså sätter jag -5 som lägsta temp ut hamnad vattnets temp på samma och ändrar jag sedan till -3 som ändrar sig vattnets temp med?????

Detta leder väl kanske till att det är mellanväxlaren det är fel på? Eller har jag förstått fel?

Hälsningar och tack för snabbt svar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: låg temp köldbärare in, grundvattenVP
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2011, 16:36:16 »
Det kan också vara fel på tempgivaren, inte så ovanligt.
Kontrollera temperaturerna t ex med en IR-termometer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jon.w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: låg temp köldbärare in, grundvattenVP
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2011, 16:49:30 »
Ok! tackar för detta, får införskaffa en sådan eller fixa en från någon bekant...
Ska även ringa de som installerade VP'n, de får komma imorgon och kolla på det. Inte helt kul att sitta i ett kallt hus med en 6mån gammal dotter...

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: låg temp köldbärare in, grundvattenVP
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2011, 16:50:59 »
Som carl skriver, tempgivarna visar troligen fel...
Är det samma vatten ni använder som tappvatten som ni har till värmepumpen? då kan ju magnetventilen vara felaktig också, eller har ni en sänkpump till värmepumpen och en jetpump som tryckstegring till huset?
sitter det inget smutsfilter på färskvattensidan till värmeväxlaren? det kan ju vara igensatt
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad jon.w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: låg temp köldbärare in, grundvattenVP
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2011, 17:02:42 »
Hej!
Magnetventilen stänger och öppnar lite som den vill, enligt installatören ska de komma och byta den snart. Den har kladdat en längre tid. Alltså den stänger väääldigt långsamt och smäller upp som tusan, hela systemet skakar.
Vi tar tappvattnet från samma pump(sänkpump) som används till VP'n och det sitter en frekvensstyrning till pumpen i borran.
På ingående sitter det ett björnfilter(järn) som är nyrensat samt ett smutsfilter som även det är nyrensat.

Hur kan magnetventilen påverka tempen på vattnet in? Jag förstår ju att om den inte fungerar så går det onödigt mkt vatten och att VP'n inte kan stänga av sig eftersom den får in vatten hela tiden(egen teori), påverkar den på något annat sätt?
Hälsningar
Jon

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: låg temp köldbärare in, grundvattenVP
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2011, 18:49:19 »
Magnetventilen påverkar inte temperaturen, men flödet kan påverkas.
 minskar flödet sÃ¥ kommer brinet som pumpas mellan mellanväxlaren och värmepumpen att sjunka fort och dÃ¥ larmar värmepumpen pÃ¥ lÃ¥g köldbärartemp även fast vattnet upp ur borrhÃ¥let har rätt temp.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad jon.w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: låg temp köldbärare in, grundvattenVP
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2011, 20:47:02 »
Hej!

Jag tackar för lektionen ang magnetventilen. Jag får helt enkelt ligga på leverantören så den blir bytt så snart som möjligt så jag kan ta bort den felkällan och sedan beta av resterande punkter.

Jag tackar för engagerade och bra svar.

Skulle någon mer ha bra tips om detta problem är ni välkomna att lägga ett inlägg.

Hälsningar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!